Ny Här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DreamMaster
    • January 2007
    • 114

    Ny Här

    Tjenare... Skaffade mig idag ett 115L kar av märke Aquael...
    Undrar då om det är någon som vet något om detta...
    Pump: FanFilter FAN-2 Plus 450L i timmen
    Värmare: ComfortZone aQn 100 denna ligger då på 100W
    Hur länge ska jag vänta innan jag slänger i fiskarna
    Jag kommer inte ihåg vad fiskarna heter som jag ska ha kan kolla detta senare... Hur länge ska man holla på med Sera Nitrivec?

    Ja detta var la allt för nu... Men det lär ju komma bra mycket mer frågor
    när jag har tagit reda på vad fiskarna heter

    Kom hjärna med förslag på vad man kan ha för fiskar och hur många...

    Jo en fråga till är ju som sagt ny på detta så här kommer en Noob fråga
    Hur långt under vattenytan ska pumpen sitta eller ska den sitte typ vid vattan ytan så att vattnet slår på ytan??
    Senast redigerad av DreamMaster; 09 January 2007, 23:30.
    175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
    250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
    23 Liter Fluval Edge
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!
    Jag ska försöka svara på några frågor i alla fall...

    De första fiskarna kan du släppa i 24 timmar efter att du haft i Nitrivec.
    Men var väldigt försiktig i början. Ett par fiskar kanske och vänta sedan en vecka.
    Sedan undan för undan. Så du slipper få nitrit i vattnet.

    Angående Nitrivec så står det väl på flaskan hur länge du ska fortsätta med det? En vecka kanske...
    Jag brukar bara ha i ett par, tre dagar. Men det är jag det...
    En del har inte i något alls!

    Har du ett innerfilter så ska utblåset sitta ca 1 cm under vattenytan. Prova dig fram, det är inga precisa regler.
    Det SKA vara lite rörelse på ytan, för syresättningens skull.

    Ge råd om fiskar är lite svårt, det är så olika på tycke och smak!!! Läs igenom artbeskrivningarna här på Zoopet, låna böcker på biblioteket och kolla där.

    Lita INTE till 100% på vad som sägs i zoobutiken!!! Alltför många vill sälja så mycket som möjligt och vet inte alltid så mycket om fiskarna de säljer!

    Hittar du en fisk du gärna vill ha men inte känner till.
    Gå hem och läs på först! Fråga på Zoopet. Så är det minst risk att det blir fel.

    Detta är det bästa råd jag kan ge dig!

    Än en gång, välkommen till Zoopet och lycka till med ett jätteroligt och givande liv som akvarist!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ville mest önska dig välkommen

      Det bästa tipset jag kan ge dig är samma som Birgitta gett dig. Ta det lungt med att sätta i fiskar i början... Börja löjligt sparsamt... Akvarieaffärena vill sälja fisk till dig, och de kommer troligen säga att det går bra med en handfull fiskar direkt.. Men var stark och vänta tills bakterierna har satt igång i filter och sand..

      Mvh

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • DreamMaster
        • January 2007
        • 114

        #4
        OK tackar för svaren dom på zoobutiken säger att jag ska vänta en vecka men vem orkar... Syre kommer det i vattnet för det är massor med luftbubblor på glaset.. men hur många fiska kan man då ha? Och vilken sort ska man slänga i först.. ska man ta "Dammsugarna" först och vilken sort är bra på att holla rent mm.. Och hur många ska man då ta.. Angående fiskar så vet jag inte vad jag ska välja det finns ju en del...

        Lite tips på fiskar så det blir fint at titta på
        175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
        250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
        23 Liter Fluval Edge

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Du KAN börja med "dammsugare" som du säger - men tänk då på att mata dem eftersom det inte finns mycket naturlig föda (t.ex alger)för dem i ett nystartat kar...

          I vilket fall somhelst - starta med endast 2-3 fiskar och fyll på med nya med nån/några veckors mellanrum.

          Det bästa ÄR ju att vänta, men om du ABSOLUT INTE kan "tygla" dig så köp bakteriekultur (Ex nitrivec, Denitrol el. dyl) tillsammans med firrarna.

          Lycka till & välkommen hit
          Senast redigerad av Healena; 10 January 2007, 11:34.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • DreamMaster
            • January 2007
            • 114

            #6
            Ok då kanske det är lite onödigt att slänga i dom först då..
            Hmm får la åka till zooaffären och kolla på några firrar som man vill ha..
            Vill ju ha lite färg på det... Men frågan är vad man ska välja för något..
            Några tips på vad man kan ta för några som är fina och inte för små gärna med mycket färg.. Och vad ska man ha för "Dammsugare" någon som kan ge tips på det..
            175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
            250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
            23 Liter Fluval Edge

            Kommentar

            Arbetssätt...