Malawi i ca. 200l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simpor
    • January 2007
    • 78

    Malawi i ca. 200l?

    Hej!

    Jag var för flera år sedan intresserad av akvarier. Jag hade då ett 275l tanganyikakar, 2x 60 l. 1 med salamandrar och 1 som yngelkar. Jag väljer ändå att posta i den här delen av forumet då jag är helt grön på malawi.

    Till saken. Jag är sugen på att återuppta akvarieinresset, den här gången med malawi. Jag tänkte mig ett akvarium på ca. 200l. Jag tycker att det är kul när det händer saker i akvariet. Yngel är väl det bästa . Förra gången jag hade akvarier så fann jag bara glädje i att köpa fiskarna. Detta ledde till ett fullsatt akvarium. Inte överfullt, men jag uteslöt framtida inköp. Detta "misstag" vill jag inte göra om.

    (Ta därför senare med i beräkningarna att det ska finnas lite plats för yngel/nyinköp.)

    Det jag skulle vara tacksam för om ni kunde hjälpa mig med är om ni kunde ge förslag på invånare till ett 200l malawikar! Det skulle hjälpa mig otroligt om folk kom med fler namn som jag kan kolla upp i min rykande färska "back to nature, guide om Malawi" .

    Som sagt så tycker jag om när det händer saker. Om fiskarna dessutom är vackra så är det inget minus. Om jag bara kunde köpa och stoppa ner fiskar i ett kar idag så skulle jag titta på ett par aulnocaror+ en grupp rödzebror. Nu har jag läst att mbuna och auolnocaror inte går ihop. men, men. Jag tycker dessutom att det är snyggare med flera fiskar från kanske 2 arter än massa olika arter.

    Några olika fiskar som jag tittat på som intresserar mig är:

    Metraclima livingstonii- p.g.a. att den gömmer sig i snäckor. Häftigt.
    Metraclima Zebra- p.g.a. att den med gul ryggfena är så jävla snygg.
    Metraclima Estherae- p.g.a. att den också är så snygg och cool i grupp!
    Någon sorts Aulnocara- p.g.a. att den också kan bli grymmt snygg!

    Nu har ni i.a.f. ett humm om vilken sorts fisk jag gillar. Jag vet ju såklart ingenting om dessa fiskars beteende. Ge gärna förslag på lättlekta och vackra fiskar! Motivera dessutom gärna varför ni föreslår de fiskar ni gör! Och glömm inte att jag gärna vill kunna behålla eventuella yngel/ ha plats kvar för nyinköp. Alla förslag är bra förslag! Oavsett hur långt ifrån mina exempel de är!

    Tack på förhand!

    Mvh. Simon!
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hejsan o välkommen til lforumet!

    I mitt 222 liters har jag rödzebra, socolofi och golden. Tycker denna blandning passar bra ihop då det blir bra färgblandning. Nu e ju mina inte riktigt fullvuxna än och därför svårt o säga till 100% att det inte kommer bli nått bråk i karet men än så länge så funkar det hur bra som helst.

    Alla dessa är relativt lättlekta och intespeciellt revirhävdande. (möjligtvis att rödzebra hanen är lite och socolofisarna kommer bli vid lek men du ville ju att det skulle hända lite i akvariet så varför inte )

    Vill du annars ha Aulonocara vilket går o ha tillsammans med mbunas så är röd rubin (fast i röd) en välldigt snygg fisk. Dock är kanske 200 liter för litet för den, det låter jag någan annan som har sådana svara på istället.

    Hoppas detta kan vara lite hjälp varjefall!

    EDIT-- Lägger även in en länk på hur en röd röd rubin ser ut. Den är här!

    //MVH Tulle
    Senast redigerad av tulle89; 06 January 2007, 17:56.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Simpor
      • January 2007
      • 78

      #3
      Tack för tipsen tulle!

      Socolofin är faktiskt riktigt snygg! Men hur måna av varje har du då i ditt 222 liters? och hur många hanar resp. honor har du av varje art? Och finns det plats över till yngel?

      Men tack så hemskt mycket för tipsen!

      Fler förslag är välkomna!

      Ps. Jäv*ar vad snygg den röda rubinen är!!!

      Kommentar

      • PsyM
        • April 2004
        • 283

        #4
        ett tips är att bara köra med en sort.. t.ex en grupp Saulosi. Blåsvart randiga hanar och gula honor!

        exempel på hur det kan se ut på länken nedan.
        http://www.cichlid-forum.com/tanks/ tryck på rulllänken där det står This month och välj 2006 winners, gå sen ner och välj det 7:e akvariet...(August 2006) hur snyggt som helst!

        ett annat alternativ är en Golden grupp tillsammans med två par Aulonocara Röd Rubin.

        Röd Zebra var du sugen på och det kan nog funka.. men personligen skulle jag inte rekommendera det, När hanen är i lektagen är det sto risk att han tar över hela karet och övriga fiskar står och trycker i ett hörn..
        Senast redigerad av PsyM; 07 January 2007, 10:51.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Sauolosin är fin, rekomenderas

          Sedan har du ju Hongi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796
          och då gärna den röda varianten om du hittar fina såna.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Simpor
            • January 2007
            • 78

            #6
            Tack för tipsen Psym!

            Saulosin var ju skithäftig! en art men de som inte kan akvarier tror att man har två. Lite mer färg i karet utan att man behöver dra in flera arter.

            Men hur funkar saulosin med t.ex. M. Zebra? Och om jag vill ha ytterligare en art, vilken passar speciellt bra om jag vill få dem att leka? OCh om jag ska ha två arter.. hur många av varje individ ska jag då ha?

            Tack så hemskt mkt för tipsen allihopa! grymmt!

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Ursprungligen postat av Simpor
              Tack för tipsen tulle!

              Socolofin är faktiskt riktigt snygg! Men hur måna av varje har du då i ditt 222 liters? och hur många hanar resp. honor har du av varje art? Och finns det plats över till yngel?

              Men tack så hemskt mycket för tipsen!

              Fler förslag är välkomna!

              Ps. Jäv*ar vad snygg den röda rubinen är!!!
              Jag har 1+3 av rödzebran, 3 golden (förmodligen 1+2, och 3 har dött för mig av bukvattensot men ska väll fixa tre nya snart) och 6 socolofi (3+3?) som jag har köpt av PsyM.

              Nja plats till yngel är där väll alltid , har dock inte fått några ännu men när/om det kommer så har jag ett 112 liters som ska fungera som spottkar och boplats för ynglen tills de blir lite större.

              //MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • PsyM
                • April 2004
                • 283

                #8
                Ursprungligen postat av Simpor
                Tack för tipsen Psym!

                Saulosin var ju skithäftig! en art men de som inte kan akvarier tror att man har två. Lite mer färg i karet utan att man behöver dra in flera arter.

                Men hur funkar saulosin med t.ex. M. Zebra? Och om jag vill ha ytterligare en art, vilken passar speciellt bra om jag vill få dem att leka? OCh om jag ska ha två arter.. hur många av varje individ ska jag då ha?

                Tack så hemskt mkt för tipsen allihopa! grymmt!
                Saulosin funkar bra med Metriaclima Zebra, men ditt akvarie är i minsta laget (tycker jag) för att hålla Någon Metriaclima. Andra arter som skulle funka med Saulosi är t.ex Socolofi (kul att det går bra med dina förresten Tulle89), Någon av Melanochromis arterna Maingano, Johanni, Auratus, Interruptus skulle funka. Labidochormis Perlmutt är en annan trevlig art.

                typ 8-9st av varje art skulle du kunna ha (om du väljer att ha två arter)
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Simpor
                  • January 2007
                  • 78

                  #9
                  Än en gång, tack för svaren! Det är såna som ni som drar in en i akvariekarusellen igen! Tack!

                  Saulosin var en häftig art. men saulosihanar+ socolofi blir mkt blått.

                  Fungerar det att hålla en grupp på typ 8 saulosis med ett eller två par aulnocaror? (vilken sorts aul. i sånna fall?)

                  Eller fungerar det att hålla en grupp på typ 8 saulosis med en grupp M. livingstonii (Även om du sa att M. inte passar i ett 200l)

                  Och om jag ska en grupp sulosis, hur många hanar resp. honor? 3:5 eller?

                  Och slutligen, om man håller socolofi och saulosi tillsammans. Tror du att det finns stora chanser för lek? eller passar de inte så bra tillsammans på det sättet?

                  Tack för att ni orkar svara på alla mina frågor! Uppskattas verkligen!

                  Kommentar

                  • PsyM
                    • April 2004
                    • 283

                    #10
                    Ursprungligen postat av Simpor
                    Än en gång, tack för svaren! Det är såna som ni som drar in en i akvariekarusellen igen! Tack!

                    Saulosin var en häftig art. men saulosihanar+ socolofi blir mkt blått.

                    Fungerar det att hålla en grupp på typ 8 saulosis med ett eller två par aulnocaror? (vilken sorts aul. i sånna fall?)

                    Eller fungerar det att hålla en grupp på typ 8 saulosis med en grupp M. livingstonii (Även om du sa att M. inte passar i ett 200l)

                    Och om jag ska en grupp sulosis, hur många hanar resp. honor? 3:5 eller?

                    Och slutligen, om man håller socolofi och saulosi tillsammans. Tror du att det finns stora chanser för lek? eller passar de inte så bra tillsammans på det sättet?

                    Tack för att ni orkar svara på alla mina frågor! Uppskattas verkligen!
                    8 Saulosi med 4st Aulonocarar kommer nog att funka utmärkt.. Många Aulonocarar har blått och gult i sig.. men någr arter med mer rött i sig är Aulonocara jacobfreibergi Otter Point, Alunocara sp. Röd Rubin eller den relativt nya Aulonocara Sp. firefish
                    firefish: http://www.vda-online.de/zucht/image...fish_klein.jpg
                    Röd Rubin

                    otter point


                    Just Metriaclima livingstonii har jag ingen erfarenhet av.. Men de skiljer ju sig en del från övriga meriaclima så jag vågar inte svara på om de funkar eller ej.

                    3+5 Saulosi bör funka bra.. lite gnabb kommer det alltid vara men så ska det ju vara.

                    Saulosi och Socolofi funkar bra.. och du lär säkert få yngel med kombinationen.. visserligen är båda arter från Pseudotropheus släktet, men de är så pass olika så risken för korsning är minimal.

                    mvh PsyM
                    Senast redigerad av PsyM; 07 January 2007, 15:31.
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • Simpor
                      • January 2007
                      • 78

                      #11
                      OK, bra tips alltihop!

                      Finns ju många färgvarianter på aulonocara. Men så ska ju lokala butiken iaf ha möjlighet att ta in dem

                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=70 <-- Denna färg var ju lite cool, men rött blir nog allra snyggast!

                      Om jag bara ska hålla saulosi och aulonocaror. Hur goda är lekchanserna då? Det finns ingen som gillar att terrorisera/äta yngel?

                      Och om jag skulle vilja hålla nio saulosis, hur många hanar resp. honor? 3:6 då eller?


                      Tack för svaren

                      Kommentar

                      • MaKa6778
                        • January 2007
                        • 136

                        #12
                        PsyM.

                        Du föreslår att 8-9st Interruptus skulle funka i hans 200l-Malawikar... Jag tycker själv att fiskarna verkar trevliga/intressanta och skulle gärna ha sådana i mitt kar (240l, på 110cm). Men i artbeskrivningen står det följande, om just Interruptus:
                        "I akvarium är hanen revirhävdande mot andra hanar av samma art och det krävs ett stort akvarium (minst 120 cm långt) om man skall kunna ha flera hanar i samma akvarium."
                        Har du (eller någon annan) andra erfarenheter? Skulle vara intressant att höra, för i så fall ska jag absolut prova jag med !
                        -Vet du dessutom om den går ha i samma akvarium som Melanochromis joanjohnsonae? (De verkar ju finnas vid Likomaön, båda sorterna...)

                        //Matts

                        Kommentar

                        Arbetssätt...