Salt eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikAson
    • January 2007
    • 11

    Salt eller ej?

    Hej!
    Jag har Black Molly, Svärdbärare, Svarta fantomtetror, Mosaikgurami och Malar och undrar nu om jag ska tillsätta salt eller ej till akvariumet?
    Jag pratade med killen på Djurmagasinet där jag köpt fiskarna som sade att alla dessa tål salt och att jag skall tillsätta 1msk till 50l eftersom det skall ge bättre immunförsvar och bättre osmotisk balans...
    Jag har dock pratat med en del människor som har akvarium och bl.a. Black Molly som mått bra utan saltet.
    (Jag var i kontakt med honom angående en Black Molly som bara står och flämtar...)
    Hur skall jag göra, tillsätta eller ej?
    Vad för salt skall jag ta? Finns det något lämpligt på en vanlig affär eller skall jag åka till djuraffären? Jag har några mil till närmaste zoobutik och tänkte att det kanske finns något på affären man kan använda?
    Jag har försökt läsa mig till en lämplig sort och det står lite olika, vissa verkar köpa i zoobutik, andra köper på affären bara det är utan Jod och klumpförebyggande medel.
    Tack på förhand för hjälpen!
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Jag har aldrig haft salt till mina blackmolly men om jag ser att de mår dåligt eller har nått sår så kommer jag givetvis att tillsätta det
    Du kan köpa ektozon i din zooaffär men om du vill komma billigare undan så köp jodfri salt (mycket viktigt att det INTE finns jod)
    Att din molly står och flämtar beror nog på annat, hur är vattenvärdena ?
    Har du kollat om det finns nitrit ?
    Du skriver inte vilken sorts malar du har, är det pansarmalar så tycker de inte om salt.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • PatrikAson
      • January 2007
      • 11

      #3
      Tyvärr vet jag inte vad jag har för malar... De är beige i basen med svarta rätt stora fläckar, lite platta i formen.
      Har nu försökt mäta värdena på vattnet och också försökt förstå vad det är jag har mätt! Men allt är på engelska...
      pH7
      KH 6grader d
      GH>5grader d
      0 NO2
      25 NO3
      Tror jag att jag har.. kan du kanske förklara vad som menas med detta:-)?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        ingen förklaring men värdena är bra!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...