Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rufert
    • January 2007
    • 38

    Nytt akvarium

    Hej, jag fick ett akvarium av pappa (ca 50L) som jag inredde. För tre dagar sedan släppte jag i 2 Glasmalar och 4 kopparbararer och en sugpropp. Ja, jag vet att det är lite för många men men. iallafall så har den ena glasmalen inte ätit än och i morse trodde jag den var död men den varkade bara sova på sidan . Dom andra har hittat maten men bara av ren slump. Brukar det vara så här eller?

    Om några veckor ska jag köpa en kamp hane och två honor, 6-8 kardinal tetra och kanske en sort till (inte på samma gång) Jag är även sugen på 10 räkor, men går dom ihop med kampfiskarna? blir det "mat" till alla 10? eller måste jag köpa mat till alla 10?

    Vilka flytväxter rekommenderar ni?

    tack på förhand
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Sugpropp? Du har inget namn? Kanske ancistrus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    Jag har amanoräkor tillsammans med en kamphane i ett 30 literskar, funkar kanon!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • rufert
      • January 2007
      • 38

      #3
      nä det är nog ingen ancistrus. jag skulle tippa på att det är en plectostomus eller en skäggmunsmal.

      hur många räkor har du då?? behöver du inte mata dom med något? dvs räcker "skräpet" till dom?

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av rufert
        nä det är nog ingen ancistrus. jag skulle tippa på att det är en plectostomus eller en skäggmunsmal.

        hur många räkor har du då?? behöver du inte mata dom med något? dvs räcker "skräpet" till dom?
        En skäggmunsmal är samma sak som ancistrus....Men din kanske är ung eller en hona, då har de inte det där "rufset" i nyllet!
        Min zoon

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #5
          Välkommen till Zoopet!
          Glasmalar är ganska känsliga men sköter du vattenbytena och tar det lungt med fiskköp och matning så kan du nog klara dem. Räkorna äter lite allt möjligt de hittar på botten. Krossade algtabletter fungerar fint men även alger och matrester. Jag ger mina körsbärsräkor algtabletter, flingfoder, frusen artemia och ibland en mosad ärta. Ärtor är verkligen populärt, det kan sitta upp till 10 räkor av olika storlek och kalasa vid en ärta. Men jag tycker du ska vänta med räkorna ett tag eftersom de kan vara ganska känsliga.
          Lycka till!
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • rufert
            • January 2007
            • 38

            #6
            jaha, de e samma sak...jo den är vääälidig liten.

            tack för tipset om glasmalen och räkorna. jag ska försöka att vänta med att köpa fler fiskar.

            Men vad tror ni om att mina fiskar knappt äter? är det så när dom kommer till ett nytt akvarium? eller är det någor fel?

            Kommentar

            • Mysaan
              • November 2004
              • 138

              #7
              Matar du inget alls så lär det inte finnas något att äta. Hoppas nu verkligen att jag missuppfattat dig och du visst matar.
              www.mysaan.net Smycken för alla

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Ursprungligen postat av rufert

                Om några veckor ska jag köpa en kamp hane och två honor, 6-8 kardinal tetra och kanske en sort till (inte på samma gång) Jag är även sugen på 10 räkor, men går dom ihop med kampfiskarna? blir det "mat" till alla 10? eller måste jag köpa mat till alla 10?

                Vilka flytväxter rekommenderar ni?

                tack på förhand
                Lugn i stormen... du hade väl 50L inte 500L du kan inte stoppa ner alla dessa fiskar i 50L !!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  hmmm men det borde väll gå endå...kanske... 1 cm fisk - 1 liter vatten så länge han håller den regeln så e det väll okej ? kardinaltetran är väll ca 1-2 cm...6-7 av dem kräver alltså ca 15-16 liter, kamphannnen är ca 4-5cm kräver 5-7 liter honorna 2-3cm låt oss säga 6-7 liter....alltså e vi uppe i ca 30 liter, sen har han ju redan en del fiskar. så det borde väll egentligen funka ?? eller är 1cm fisk = 1liter vatten strunt`?????
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    bli inte sura på mig om jag har fel,,,det var bara så jag fick höra dont hurt me !!
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • rufert
                      • January 2007
                      • 38

                      #11
                      Nu vet jag varför dom inte åt som dom skulle. pumpen hade slutat fungera, men jag fixade de snabbt å nu äter dom som dom ska .

                      angående antalet fiskar så tror jag precis som Amaro att det går bra med det antalet fiskar, det är ju inte dom största fiskarna i början ju. Och det känns som att jag kommer köpa ett större akvarium till sommaren/hösten så det ska nog gå bra....hoppas jag. Och sen är det ju bra med misstag, då lär man sej mer ju

                      Kommentar

                      • Macke_Malawiciklid
                        • January 2006
                        • 131

                        #12
                        Jag tycker att det kommer blir för många fiskar i det,det är ju ändå bara 50liter


                        /Macke
                        450liter ^snart discus,scalare,dvärgciklider^
                        152liter malawi


                        /Macke

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          naje, sååå många fisk skulle jag inte rekommendera i ett sånt litet kar!

                          o sen att man lär sig av sina misstag, du vet att det är levande varelser du har va? om du nu får tips på hur man ska göra så kanske du ska vänta med alla de fiskar du planerat tills du fått ett större kar...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • rufert
                            • January 2007
                            • 38

                            #14
                            tänkte inte på det sättet... men kan jag inte köpa några till då?? typ räkorna å kampfiskarna??

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              smurfmats har rätt..asså alla har rätt egentligen, att du ska avvakta och gå långsamt frammåt är iallafall det bästa tipset du kan använda dig av. ha aldrig bråttom !!

                              lycka till
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...