Rengöring av botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yuzzie
    • January 2007
    • 2

    Rengöring av botten

    Hej. Har ett akvarium som jag haft ganska länge nu (ca 6 år) men har inte engagerat mig mer än att ha hållt det rent och matat de små krabaterna.
    Nu har jag lite problem med botten. Pumpen arbetar som vanligt och suger bra, den är ca 6 månader gammal, men botten har blivigt väldigt skitig. Var inte så länge sedan jag gjorde rent och byter vatten regelbundet, ändå så har det blivit ett lager med sump. Jag skyller på malen som inte gör annat än att skita. I alla fall, frågan är: Visst finns det en slags "damsugare" för att göra rent botten? Vad heter dessa med ett bättre ord och vilken är bäst?
    Har kollat lite på några internethemsidor som säljer akvariesaker och hittat något som heter Easy Clean Slamhävert, men någon vidare förklaring till vad det är ges inte. Tror att det är det jag söker men vågar inte chansa.
    Hjälp någon?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En sådan har jag http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=57&page=1
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • myspysan
      • December 2006
      • 9

      #3
      Jag har oxå en sådan. Min är inte gammal, inköp november, men den börjar redan läcka lite i skarvarna... Ska skaffa mig en ny, inte den som är på bilden, men den ser precis likadan ut. Jag hade en sådan förra gången jag hade akvarium och var jättenöjd med den.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        jag har samma jag med

        men jag fick höra att denna rekomenderas för mindre akvarier, till större finns det starkare och bättre prylar.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av myspysan
          Jag har oxå en sådan. Min är inte gammal, inköp november, men den börjar redan läcka lite i skarvarna... Ska skaffa mig en ny, inte den som är på bilden, men den ser precis likadan ut. Jag hade en sådan förra gången jag hade akvarium och var jättenöjd med den.
          http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=57&page=1
          Du kan tejpa med svart isoleringstejp det håller sätt även på ett vitt elrör när du ändå håller på som du kan hålla i när du slamsuger det är lättare att hantera det plus att det blir mindre belastning på slangarna så det blir inga läckage förhoppningsvis
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • yuzzie
            • January 2007
            • 2

            #6
            Okej tackar Då ska jag skaffa mig en sådan jag också, tycker synd om de små stackarna. Risken är dock att de inte känner igen sig om akvariet är rent och blir rädda
            Trevlig helg

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av Amaro
              jag har samma jag med

              men jag fick höra att denna rekomenderas för mindre akvarier, till större finns det starkare och bättre prylar.
              Rengör 3 kubik.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Henrik_von_Jyndevad
                • January 2006
                • 272

                #8
                Man tar en vanlig slang och drar över botten, lite kommer det alltid finnas kvar! Sånna här "dammsugare" som man stoppar ner i sanden så röjer den själv runt och suger upp all skit, är INTE bra! I underlaget lever den största bakteriefloran som håller igång karet. Att röra runt och rensa där kan leda till att värdena i akvariet rubbas och det uppstår gifter, fiskdöd & sjukdomar etc!

                MVH Henrik Goth
                MVH Henrik

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Alla har sina egna sätt. Jag har aldrig fått problem efter genomsugning av botten. Man kan suga igenom på olika ställen varje gång man byter vatten tex, får ju aldrig totalt rent i botten ändå. Så att säga att fiskarna blir sjuka mm stämmer inte i mina ögon
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag tror att en s*itig botten är en grogrund för sjukdomsframkallande parasiter och bakterier.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Jag håller inte heller med...

                      Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                      Man tar en vanlig slang och drar över botten, lite kommer det alltid finnas kvar! Sånna här "dammsugare" som man stoppar ner i sanden så röjer den själv runt och suger upp all skit, är INTE bra! I underlaget lever den största bakteriefloran som håller igång karet. Att röra runt och rensa där kan leda till att värdena i akvariet rubbas och det uppstår gifter, fiskdöd & sjukdomar etc!

                      MVH Henrik Goth
                      Jag frågade Janne på Södermalm och han sa att det tillför syre i botten om man rör om lite... Man behöver ju inte ta hela botten på en gång... Jag tror också att det blir grogrund för andra problem...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...