Scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Scalare

    Vi har skaffat två scalarer (vet att det borde vara några fler nu när de är små, ska bli någon mer om de här verkar okej). Men min undran gäller hur de brukar bete sig? Dessa två verkar väldigt mesiga och fega om man säger så. Periodvis gömmer den ena sig hela dagen nere på botten längst in bakom alla växter. Den ena står då oftast uppe vid ytan. Ibland är de framme och ser ut att må prima. Men jag har aldrig sett dem äta, varken röda mygglarver eller flingfoder, och har haft dem ca en vecka nu. Vi har nitrit 0, pH 7 och en temp på ca 24-25.

    Är de sådana i början, eller skulle det kunna bero på att de är för få och därför inte trivs? Jag hoppas det inte är för kraftig cirkulation i karet. Hur vet man det?
    Senast redigerad av rebecka_o; 03 January 2007, 17:45.
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    #2
    Nitrit 9!!!!!???? Min skala på testet går bara till 1,0. Är det över 0 ska du göra vatten byte i vilket fall. och jag tror dom vill ha mer sällskap. Men först efter du fått ner nintriten.
    Mvh//Fredrik


    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Fredde L
      Nitrit 9!!!!!???? Min skala på testet går bara till 1,0. Är det över 0 ska du göra vatten byte i vilket fall. och jag tror dom vill ha mer sällskap. Men först efter du fått ner nintriten.
      Oj då, förlåt. Råkade trycka på 9 istället för 0. Går in och ändrar i mitt inlägg... Men då tar vi och köper någon mer. Vi har ju inte så stort kar och de växer ju, så hur många som helst får inte plats. Hur många bör de minst vara tror du?

      Kommentar

      • Fredde L
        • October 2006
        • 241

        #4
        Hur stort är karet? Jag har själv 3st men dom går ifs med 6 diskus. Dom är inte det minsta blyga utan är mest framme vid rutan och vill ha mat. Dom till och med jagade slamhäverten idag när jag bytte vatten. Dom trodde stenen som virvlade var mat.
        Mvh//Fredrik


        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av Fredde L
          Hur stort är karet? Jag har själv 3st men dom går ifs med 6 diskus. Dom är inte det minsta blyga utan är mest framme vid rutan och vill ha mat. Dom till och med jagade slamhäverten idag när jag bytte vatten. Dom trodde stenen som virvlade var mat.
          Det är ett mix-kar på 180 L. 101 x 41 (d) x 50 (h) cm. Det är ett mix-akvarium så f.ö. är det småfiskar som platy, neontetror, botia histronica och 2 ancistrus.

          Kommentar

          • Fredde L
            • October 2006
            • 241

            #6
            Ja mitt råd är detta. Om du inte vill göra dig av med dom nu så skaffa två till så dom får mer sällskap. Men dom kommer att konkurera hårt med dom andra om maten och till slut tar dom över helt och dom andra små firrarna får svårt att få något. Om du låter dom bli fullvuxna kommer snart neonerna också betraktas som mat. Jag ska bara ha mina tills dom växt ikapp diskusarna. Dom är där för sällskap till dom.
            Mvh//Fredrik


            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Jaså de konkurrerar så hårt... jag som hade så svårt att föreställa mig fiskar snabbare på maten än våra platy. De är helt galna när maten kommer! För att inte prata om botiorna, speciellt mat som sjunker som tex larver och algtabletter. Men då får de konkurrens.

              Och hur gör man när de blir fullvuxna..? Jag har hört att zoo-affärer sällan vill ta emot fiskar från privatpersoner? Och inte vill man ju avliva de små liven bara för att de blivit för stora. Då köper jag hellre ett större kar.

              Kommentar

              • Fredde L
                • October 2006
                • 241

                #8
                Min handlare tar tillbaka vuxen fisk. Ett gäng skalarer i en stort kar blir nog fint. Med lite torv i filtert med kommer dom må bra. Jag vet inte om det har med saken att göra men i karet mina skalarer går är det nästan 30 grader varmt, och dom är som sakt väldigt aktiva.
                Mvh//Fredrik


                Kommentar

                • rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

                  #9
                  Var och köpte tre scalarer till. De var något större än de två första, men jag hoppas det är okej? De två minsta kommer fram ibland och simmar med de andra, men för det mesta står de längst ner längst bak och gömmer sig bakom bakgrundsväxterna. Ser livrädda ut och äter i princip inget. De tre nya verkar må prima och äter bra. Är scalarer väldigt känsliga när de är små? De minsta är bara ca 3 cm stora.

                  Kommentar

                  • RobinJ
                    • January 2007
                    • 251

                    #10
                    Hej, jag frågar min fråga här eftersom det är samma rubrik.. Jag har endast ett 54 liters akvarium men 1 scalar, 3 krabbor och 1 neontetra ( det var 10 från början, scalarn var hungrig ).. Men jag hade tänkt att skaffa 2 till scalarer men tror ni att det får plats i mitt lilla akvarium? och hur kan man se om dom är honor eller hanar ?

                    tack på förhand
                    Fish go moo

                    Kommentar

                    • chriffan
                      • November 2006
                      • 85

                      #11
                      Robin J:kolla här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196 de behöver 275LITER ne ne jag tror int du ska skaffa fler satsa istället på neotetrorna
                      Ps int en aning omhur man ser skillnad!!!??? Ds

                      Kommentar

                      • RobinJ
                        • January 2007
                        • 251

                        #12
                        aaa läste det innan och tänkte fråga vad ni tyckte.. Men tänkte lämna tillbaka fisken och köpa några Apistogramma cacatuoides http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 2 hanar och 4 honor kanse?.. Men grejen är ju det att jag har krabbor också :/ som ofta sitter i grottor så om Apistogramma cacatuoides börjar leka så kan dom inte sammla ägen i grottorna :/ ska jag fixa mer grottor? För jag hade tänkt att fixa en större grotta mot glaset med typ "sollins" så att jag ser in men dom ser inte mig så kan jag sitta och spionera på dom Kan även bytta till mig till 65 liter inte så stor skillnad men lite störe..
                        Fish go moo

                        Kommentar

                        • rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

                          #13
                          Det borde ju funka bra, men du kanske ska välja 1 hane och 3 honor t ex istället? Om du har mer än en hane så behöver du större kar än du har nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...