Varför vattenbyte så ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag håller inte alls med och menar precis tvärtom att tätare vattenbyten ger stabilare värden.

    Det viktigaste för fiskarna är utan tvekan att man har stabila värden i akvariet (speciellt viktigt är pH). Vattenbyten gör också att risken för nitrit minskar.
    Hur ofta man skall byta vatten är beroende av många faktorer som t.ex. hur mycket mat man lägger ner i akvariet, hur bra biologiskt filter man har, hur mycket växter man har i akvariet, vilka växter man har, samt vilken buffringsförmåga kranvattnet som man använder har.

    En hög buffringsförmåga gör att man kan dra ut lite längre mellan vattenbytena. En hög buffringsförmåga gör att vattnets pH-värde inte faller så snabbt som om man har ett lågt. Tyvärr är det dock som så i ca 70-80% av Sverige så är vattnets buffringsförmåga låg (dvs har ett KH på 3 eller där under). Struntar man i vattenbytena om man har ett lågt KH så kan pH-värdet sjunka väldigt mycket (från kanske 8 ner till 6) men detta klarar fiskarna rätt bra eftersom det sker en långsam tillvänjning - däremot så är risken stor att det blir en katastrof när man sedan till slut ändå genomför ett vattenbyte och PH snabbt rusar i höjden.
    Så täta regelbundna vattenbyten ger ett betydligt stabilare vattenvärde
    och det är därför som


    Växter då - ovan skriver någon att man skall byta vatten oftare om man har mycket växter i akvariet - normalregeln är faktiskt precis tvärt om.
    I normalfallet tar nämligen växterna upp överskottsprodukterna (kväve och fosfor - (t.ex. från fiskarnas avföring) i akvariet och använder dem som näring för att växa - detta är bra för växterna och gör dessutom att risken för pH-fall enligt ovan minskar i akvariet. Har man inga växter i akvariet (som tar hand om en del kväve och fosfor) behöver man därför byta vatten oftare än om man har ett akvarium med mycket växter (speciellt snabbväxande arter).
    Varför en del växtakvarister ändå rekommenderar stora vattenbyten är sannolikt beroende av att de tillför en massa extra gödning i akvariet genom olika preparat och då är de ju inte beroende av den naturliga gödning som redan finns i akvariet

    Men grunden är i alla fall
    1/ Tätare vattenbyten ger ett stabilare vatten vilket är bra för fiskarna
    2/ Mycket växter i akvariet minskar något behovet av vattenbyte

    För ytterligare info läs Zooppetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
    Tack för ett uttömmande svar! Då förstår jag bättre, och får sikta in mig på tätare byten!
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 December 2006, 07:56.

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #17
      Ok. Men om man skall göra ett delvattenbyte i veckan skall man slamsuga botten också eller hur gör ni. Jag har int gjort det och mina växter ser ju fina ut, tycker jag. Det är bara den röda växten jag inte är riktigt nöjd med... Vatten nivån är ovanligt låg på detta kort.

      Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium_20061130.jpg
Visningar: 1
Storlek: 418,7 KB
ID: 2094351
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        jag slammsuger i gång i veckan i det karet där jag har blästersand, i de andra karen så slammsuger jag var 3-4 vecka.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Slå mig med slangen men vi slamsuger väldigt sällan... Kanske en gång i halvåret på sin höjd... Vattenbyten varje vecka räcker för oss...
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Lene
            • December 2006
            • 56

            #20
            Slamsuger botten i samband med varje vattenbyte, alltså 1gng/v. Eller ibland 2ggr/v men då en mindre mängd vatten som byts. Jag tycker det alltid är en massa bajs som ligger gömd under stenar i Malawikaret när vi slamsuger, så det märks att det behövs.

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av Pannecke
              Ok. Men om man skall göra ett delvattenbyte i veckan skall man slamsuga botten också eller hur gör ni. Jag har int gjort det och mina växter ser ju fina ut, tycker jag. Det är bara den röda växten jag inte är riktigt nöjd med... Vatten nivån är ovanligt låg på detta kort.

              [ATTACH]4621[/ATTACH]
              Jag slamsuger "inte i onödan"... Bara om bottnen börjar bli väldigt "gojsig", om ni förstår vad jag menar..?

              Pannecke, vad är det för jätteröd växt? *måste ha*
              Min zoon

              Kommentar

              • Lene
                • December 2006
                • 56

                #22
                Förresten så måste jag berömma Pannecke för kompositionen av ert akvarium. Jag vet ju inte hur det är med vattenvärden och sånt men helt klart har ni lyckats med det estetiska - otroligt snyggt!

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nitra98

                  Pannecke, vad är det för jätteröd växt? *måste ha*
                  jag har aldrig sett röda växter i zoobutikerna
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #24
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    jag har aldrig sett röda växter i zoobutikerna
                    Papegojblad är ganska krävande och därav tar många butiker inte hem den men om du vill ha den växten så hör med din butik så kan dom nog ta hem till dig.
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Glenn
                      Papegojblad är ganska krävande och därav tar många butiker inte hem den men om du vill ha den växten så hör med din butik så kan dom nog ta hem till dig.
                      Jag tar tillbaka det .
                      Jag köpte en växt vars blad var röd/rosa undertill idag .
                      Den är jättesnygg och förmodligen skitsvår att ha men jag kunde inte motstå den .
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #26
                        Jag har för mig att det är en "Alternanthera Cardinalis" som jag köpte för något år sedan. Den blev ganska ful i början, då klippte jag nr den en aning och då kom den fint. Antar att den var tvungen att anpassa sig till miljön i vårat kar.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...