"omstart" av gammalt akvarium- spara væxter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    "omstart" av gammalt akvarium- spara væxter?

    Efter att mitt akvarium krånglat lite smått større delen av høsten så dog pløtsligt alla fiskar øver en natt før nån månad sen. Vet inte vad temperaturen låg på då men misstænker att den blivit før høg då vattnet kændes varmt (dock sænkte jag doppværmaren dagen innan så jag førstår inte hur det skulle gått till egentligen).

    Fiskarna hade døtt lite då och då innan, de två senaste med kraftigt uppsvullna bukar någon/några dagar innan.

    Hur som helst, nu ska grus, rot, stenar etc skøljas/skuras av ordentligt, så førsvinner førhoppningsvis lite snæckor på køpet också.
    Frågan ær hur jag ska gøra med væxterna. Ær inte så sugen på att slænga dom och køpa nytt men ær det kanske bæst før att slippa fortsatt sjukdom i akvariet?
  • Kloss
    • December 2006
    • 76

    #2
    Jag tycker att du ska koka grus och stenar. Men växterna tror jag att det är bäst att du gör dig av med faktiskt. Det hade jag gjort. Men jag är ingen expert. Man kan juh iofs inte koka växterna Men koka stenar och grus iaf.
    720 liter rov fiskar :P
    105 liter Molly odling

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Som jag ser det så är nog oddsen för att få hem sjuka fiskar från affären större än att dina växter tar med sig sjukdomen. Det låter som dina iskar hade någon sorts invärtes parasit, och då sprids den oftast via avföringen eller att de äter döda fiskar. Så behåll växterna. Sand och annat hade jag kokat.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag ser absolut ingen fara med att behålla växterna utan går mer på peters linje att det kan ha varit nån invärtes parasit. Växterna är inga smittbärare utan bidrar till att akvariet håller sig friskt. Å dessutom är det dyrt att köpa nya!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Dog alla fiskar över en natt som du skriver så är det knappast någon sjukdom utan en förgiftning eller något liknande - t.ex. någon ny inredningsdetalj som lagts i, någon har målat i rummet, plötslig nitrittopp, för hög temp pga fel på doppvärmare etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Ja, de dog som sagt över en natt men hade haft problem innan också...

            Men vad bra- då behåller jag dem! Stenar kokar jag, gruset byts troligen ut iaf (pga fiskarna jag ska ha i...)

            Tack för hjälpen.

            Kommentar

            Arbetssätt...