Afrikanskt ciklidakvarium 112L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mice_lord
    • March 2004
    • 62

    Afrikanskt ciklidakvarium 112L

    Hej

    Har bestämt mig för att uppgradera mig lite vad gäller fiskar. Just nu har jag ett litet kar (ca 65L) för nåra algätare men jag skulle vilja starta upp mitt 112L för nån typ av biotop, helst ett afrikanskt ciklidakvarium.
    Det jag undrar nu är om jag skulle behöva skaffa ett nytt, större kar eller om det går bra att ha ett 112L med några ciklider?
    Och i så fall vilken typ av apparaturer skulle man behöva av tex. filter (inne eller yttre)?

    Tacksam för svar

    /Micke
    Shit happens to everyone
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Hej my lord

    Ett förslag är att inreda för snäckskalslekare ifrån Tanganyikasjön, till exempel http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=669. Små men en jäkla fart på dessa ciklider. En annan kul sak ifrån Tanganyika är prinsessan av burundi, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571. Båda arterna funkar fint i 112.

    Några malawiciklider skulle jag inte köra i ett 112liters. Under 200 tycker jag inte att dom kommer till sin rätt. Sen har du ett antal intressants västafrikanska mindre ciklider som funkar i 112 men där är min kunskap starkt begränsad så där får någon annan lägga in rekomendationer.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      ett gäng multisar skulle sitta fint kanske 10-12 st, en riktigt rolig ciklid, då den gräver runt o har sig...den gräver enormt mkt sen får de yngel välldigt lätt med...bor i snäckor o så

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • mice_lord
        • March 2004
        • 62

        #4
        Tack alla för så snabba svar

        Prinsessan av burundi har jag faktiskt tittat på sen flera år tillbaka, blev direkt förälskad i den hehe.
        Måste även säga att de här "snäckskalslekare" och "Burundi-brevis" ser väldigt intressanta ut (hade aldrig hört talas om dem tidigare).

        Går de här firrarna ihop utan större komplikationer eller ska man fokusera på nån enstaka sort?

        Och om det är någon som har några tips angående om man ska ha inne- eller ytterfilter så vore det väldigt trevligt.

        /Micke
        Shit happens to everyone

        Kommentar

        • nilbrink
          • November 2006
          • 180

          #5
          Både och
          50l+ 60l+ 375l
          Mvh Robban

          Kommentar

          • mice_lord
            • March 2004
            • 62

            #6
            Vadå, båda samtidigt eller vilket som helst av dom?
            (Ursäkta dumma frågor men jag är fortfarande lite av en nybörjare :P )

            /Micke
            Shit happens to everyone

            Kommentar

            • nilbrink
              • November 2006
              • 180

              #7
              Båda samtidit. Det ger mycket hör kvalite på vattnet Innerfiltret bruker för det mesta vara något starkare och då blir cirkulationen bra. Ytter filtret är något bättre på att rena och då blir vattnet sk'' rent!
              50l+ 60l+ 375l
              Mvh Robban

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Hmm, har du ett någorlunda "normalstort" ytterfilter som pumpar 700+ liter/h så bör det räcka för att skapa cirkulation som är tillräcklig för snäcklekare eller prinsessor.

                Den stora fördelen med ytterfilter jämför med innefilter är att du har en mycket större filtervolym. Detta gör att du fler goda bakterier utvecklas i ditt filter och detta ger en god balans i ditt akvarium.

                Fördelen med innefilter är priset och att du slipper ha slangar ut karet (vissa tycker det är läskigt ut läcksynpunkt). Dock ställer det lite högre krav på vattenbyte och rengöring av filter.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • nilbrink
                  • November 2006
                  • 180

                  #9
                  Exakt! ;D
                  50l+ 60l+ 375l
                  Mvh Robban

                  Kommentar

                  • mice_lord
                    • March 2004
                    • 62

                    #10
                    Ok då är det dags att springa iväg och köpa ett bra ytterfilter då.
                    Har ni några exempel på något som skulle kunna funka för mitt 112L med bra L/H som ni nämnde?

                    /Micke
                    Shit happens to everyone

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #11
                      Kanske ett Tetratec EX 700, mycket prisvärda filter
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • mice_lord
                        • March 2004
                        • 62

                        #12
                        Ok...tack...ska försöka kolla runt lite.
                        Tack alla för hjälpen.

                        /Micke
                        Shit happens to everyone

                        Kommentar

                        Arbetssätt...