starta nytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinkelina
    • September 2006
    • 46

    starta nytt

    tycks finnas många trådar i detta ämne, men hitta inge som passar mig

    har planer på att köpa ett nytt akvarium, på ca 240 l. mitt gammla är 69 liter och skall då avslutas.

    men hur gör ja då, akvariet måste visst vara igång ett tag innan ja flyttar över fiskarna. måste då nästan tömma de gammla för att kunna flytta undan de en bit, vill nämnligen ha de nya på ungefär samma plats, tar fiskarna skada av så täta vattenbytan till nästan 100 %

    vad skulle ni rekomendera för fiskblandningar.

    har nu 7 sorgmanteltetror, 3 guppy (1 hane, 2 honor+ ca 15 yngel i flytkar) 1 sebrafisk (vill ej ha dessa mer, de bara tog livet av varandra) en pansarmal samt två skäggmunsmalar (1 hane, 1 hona)



    hur gör ja detta mest praktiskt.

    kommer att köpa ett paket, så behöver ju inte fundera på tillbehören, sand o växter kommer att komma nytt pga sniglar i de gammla
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Jag skulle ha spart allt vatten från det lilla akvariet och sen hällt i det i det nya akvariet sen så skulle jag också ha kramat ur filtret i det nya.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      eller helt enkelt låta det gamla filtret gå i det nya några veckor....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Ja, du Vinkelina. Jag har försökt få adekvata svar på nybörjarfrågor men det verkar finnas lika många åsikter om detta som det finns akvarier. Var inne på 3 Zoo idag och fick 3 olika svar. Då är det inte lätt att veta vad man ska rätta sig efter. Men nu får mitt sunda förnuft råda, tror inte jag får så många fler svar på Zoopet. För ganska många år sedan hade jag akvarier. Hällde i vatten, sand och planterade växter och satte i guppy, Black molly och några andra sorter. Hade doppvärmare och syretillförsel, men inget filter. Då fanns inget som hette Nitrivet och Aqutan. Men det gick ganska bra ändå. Kanske har vi mer tungmetaller i vattnet idag - jag vet inte säkert. Hur mycket grejor är till för kommersen?

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Vore jag som du vinkelina så skulle jag tömma ur det gamla akvariet så pass mycket att det går att flytta med bänk fiskar och grus i, fiskarna klarar den korta stunden i låg vattennivå och sedan därefter fylla tillbaka vattnet, gärna samma vatten.

          Då kan du i lugn och ro köra igång ditt nya och när det är klart kan du krama ur ditt gamla filtermaterial i akvariet och ev tillsätta filterbakterier och därefter flytta över några fiskar samt köra båda akvarierna pararellt under ett par veckor innan du flyttar över dom sista fiskarna.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            köp fler pansarmalar, det är en stimfisk
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Kloss
              • December 2006
              • 76

              #7
              precis.. pansarmalar mår inte bra av att vara själv.. Jag hade 2 förut när jag va mindre inte i mitt nuvarande akvarium. Men iaf 1 utav dom dog pga sjukdom skulle jag tro. Men den andra verka frisk men den dog ändå pga av att den va själv skulle jag tro. Den mår inte bra utav att va själv.
              720 liter rov fiskar :P
              105 liter Molly odling

              Kommentar

              • vinkelina
                • September 2006
                • 46

                #8
                tjaa, min pansarmal tycks inte ha lidit hitills, har haft den ensam i 4-5 år nu. visste inte att de var en stimmfisk då ja köpte den, o sen hade ja bara ett 25b liters akvarium, så de rymdes aldrig några fler den gången

                Kommentar

                Arbetssätt...