Undrar????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessica_1985
    • October 2006
    • 51

    Undrar????

    Varför ska akvariet stå med vatten i en vecka innan man lägger i fisk???
    Fattar inte det ja... För att jag har ett stabilt ph - värde på vattnet.. Så fattar inte!!!????

    Nån som har en bra förklaring????
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En orsak är att ev. infusorier i vattnet dör utan näring.
    pH sjunker något.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      bra om det får stå med pumpen på så vattnet luftas ordentligt men vet inte om det behövs i en vecka....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jessica_1985
        • October 2006
        • 51

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        bra om det får stå med pumpen på så vattnet luftas ordentligt men vet inte om det behövs i en vecka....

        Nej jag fattar inte varför , Jag har mätt ph- värdet och det är lika som mitt andra akvarium + att det har rätt grader.....
        Startade det igår och har har pumpen på dygnet runt... Så imorgon måste jag kunna tippa i några fiskar ir???
        Vad kan hända om jag tippar i nån fisk innan en vecka?? Risk för alger eller vadå???

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Ursprungligen postat av Jessica_1985
          Nej jag fattar inte varför , Jag har mätt ph- värdet och det är lika som mitt andra akvarium + att det har rätt grader.....
          Startade det igår och har har pumpen på dygnet runt... Så imorgon måste jag kunna tippa i några fiskar ir???
          Vad kan hända om jag tippar i nån fisk innan en vecka?? Risk för alger eller vadå???
          den risk som finns är att det uppstår nitrit i början och därför ska man börja försiktigt med nån enstaka fisk...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jessica_1985
            • October 2006
            • 51

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            den risk som finns är att det uppstår nitrit i början och därför ska man börja försiktigt med nån enstaka fisk...

            Hmm dum fråga kanske, men vad innebär det med nitrin??? Kunde inte hitta något på zoopet, kanske sökte dåligt???
            Men du kanske har koll??

            / Jessica

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              en komplicerad prosses omvandlar avfallet från fisken till det relativt ofarliga nitrat men det som bildas först är ammonium som sedan omvandlas till nitrit och sist nitrat! ammonium och nitrit är dödligt för fisk redan i små mängder, det fräter sönder fiskens gälmembran och fisken kan då inte ta upp syre ur vattnet... denna process sker blixtsnabbt och äger rum i filtret av filterbakterier och därför är detta med stor filtervolym viktigt och att man inte gör rent det för ofta och isåfall i ljummet vatten. det tar ca3-4 veckor för bakterierna att etablera sig i ett nytt filter, i ett inkört men rengjort filter så byggs bakterierna upp igen på några dagar. nitrit får man då det inte finns tillräckligt med bakterier som kan omvandla det till nitrat... hoppas det klarnade lite iallafall
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...