Behöver hjälp med mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 0ddish
    • November 2006
    • 16

    Behöver hjälp med mitt akvarium!

    Hej. Jag är helt ny när det gäller akvarium. Jag har införskaffat mig en 200L balja, ca 110cm lång, 45cm bred och högt. Mina frågor:

    1.jag har en doppvärmare på 250W blir det för mycket?

    2. jag ska få röda ciklider av min bror som har massor, vilka fiskar som har skapligt pris går bra ihop med dom och passar in på mitt akvarium?

    3. Vad för växter ska man välja?

    Tack på förhand!
  • gorthon
    • July 2006
    • 61

    #2
    svar på fråga ett du kan inte ha förstor värmare den slänger av och på själv så det håller rätt temperatur

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Ett tips är ju att kolla artbeskrivningarna över ciklider från samma område som de du ska få. Pris är ju svårt att säga egentligen eftersom det varierar kraftigt i olika delar av landet.
      Ett rent ciklidkar ska inte ha några växter tycker jag, och om det nu ska finnas ändå så ska det inte vara måna.
      Tänk dock på att du kanske måste sätta fast dom rejält i/på/under stenar och annat, för att du ska få ha dom kvar.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • akan
        • August 2005
        • 629

        #4
        Ursprungligen postat av gorthon
        svar på fråga ett du kan inte ha förstor värmare den slänger av och på själv så det håller rätt temperatur
        samtidigt så vill man gardera sig ifall värmaren skulle få fnatt och värma för mycket.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Ursprungligen postat av akan
          samtidigt så vill man gardera sig ifall värmaren skulle få fnatt och värma för mycket.
          isåfall ska du ha en svagare doppvärmare 100w är lagom!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • 0ddish
            • November 2006
            • 16

            #6
            jag beställde en på 150w!

            Kommentar

            • gorthon
              • July 2006
              • 61

              #7
              men om man köper en av bra märke (kvalitet) så är det ingen fara att värmaren skulle få fnatt. Ja har en jäger 150 i mitt lilla (ett 222l) och den jobbar inte mycket.. :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...