Mycket höga nitritvärden???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Mycket höga nitritvärden???

    Nitriten har stigit dag för dag nu (nystartat akvarium) I förrgår 0,5 ppm, igår 1,0 ppm och idag 2,0 ppm. Det kanske inte blir helt exakta värden med sticka, men ungefär i alla fall. Och om jag fattat rätt när jag läst på forumet så är 2,0 ppm JÄTTEHÖGT!? Men på min sticka kan man mäta ända upp till >10 ppm! Och fiskarna verkar må bra... t.o.m. botiorna. Jag gjorde såklart ett vattenbyte direkt på morgonen idag, ca 30%. Och så i med Ektozon, Aqutan, Nitrivec. Hur oroad behöver jag vara? Något mer att göra?
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Köp ett dropptest istället.
    Stickor är inte särskilt pålitliga.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Mata inte dom närmaste dagarna eller i varje fall väldigt lite och därefter väldigt sparsamt dom kommande veckorna.
      Och rengör absolut inte filtret om det inte börjar bli tätt.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Byt vatten ofta..jag hade börjat med stora vattenbyten 50% och sedan minskat ner dessa. Jag hade bytat varje dag eller morgon/kväll tills nitriten är 0. Sedan är det viktigt att hålla koll för man kan få sk bomerang effekt. Toxivec kan man också köpa. Jag hade också köpt ett dropp test. Nitrit skador kan visa sig senare behöver inte visas på en gång. Mata inte eller ytterst lite. renjör inte filtret. Fortsätt att mäta nitriten den ska vara på 0.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          kan nån förklara då hur nitrivec ska kunna arbeta och bryta ner nitriten om man ägnar sig åt stora dagliga vattenbyten?!!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ursprungligen postat av rebecka_o
            Nitriten har stigit dag för dag nu (nystartat akvarium) I förrgår 0,5 ppm, igår 1,0 ppm och idag 2,0 ppm. Det kanske inte blir helt exakta värden med sticka, men ungefär i alla fall. Och om jag fattat rätt när jag läst på forumet så är 2,0 ppm JÄTTEHÖGT!? Men på min sticka kan man mäta ända upp till >10 ppm! Och fiskarna verkar må bra... t.o.m. botiorna. Jag gjorde såklart ett vattenbyte direkt på morgonen idag, ca 30%. Och så i med Ektozon, Aqutan, Nitrivec. Hur oroad behöver jag vara? Något mer att göra?
            du gjorde helt rätt!! kolla efter 24tim igen efter nitrit
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              kan nån förklara då hur nitrivec ska kunna arbeta och bryta ner nitriten om man ägnar sig åt stora dagliga vattenbyten?!!
              Förlåt jag ville bara hjälpa till.... Jag skrev vad jag hade gjort om JAG hade fått hög nitrit. Jag hade bytt och bytt vatten... sedan när nitriten är 0 så hade jag tillsatt filterbakterier typ nitrivec.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • acinna
                • October 2006
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av rebecka_o
                Nitriten har stigit dag för dag nu (nystartat akvarium) I förrgår 0,5 ppm, igår 1,0 ppm och idag 2,0 ppm. Det kanske inte blir helt exakta värden med sticka, men ungefär i alla fall. Och om jag fattat rätt när jag läst på forumet så är 2,0 ppm JÄTTEHÖGT!? Men på min sticka kan man mäta ända upp till >10 ppm! Och fiskarna verkar må bra... t.o.m. botiorna. Jag gjorde såklart ett vattenbyte direkt på morgonen idag, ca 30%. Och så i med Ektozon, Aqutan, Nitrivec. Hur oroad behöver jag vara? Något mer att göra?
                Jag har haft oturen att ha nitritspikar 3ggr nu, inom en kort period.
                Börja med att köpa dropptest, visar det nitrit=Byt vatten morgon och kväll,mata ingenting på några dagar om vid nitrit.

                Beredningsmedel och nyttobakterier(toxivec,nitrivec) exempelvis) behöver Du inte ha varje gång, för då tömmer Du snart flaskan har jag märkt Utan börja först med att se om det blir någon skillnad vid vattenbyte.Tillsätt salt om dina fiskar tål det,

                Anledning till att jag fick nitrit var för mycket fiskar....men jag fick inte nitrit direkt vid nystartat, men sen när det började bli tätt med fiskar....
                så byt vatten och få inte panik.........jag kände mig jättestressad Nu tar jag det lugnt.

                Ett tecken på att fiskarna inte mår bra är om de står vid vattenytan och kipar efter luft eller att de börjar klia sig enligt MIN erfarenhet.
                Lycka till från en nybörjare som har börjat få koll på nitriten. jipppiiii

                mvh acinna
                Vänliga hälsningar acinna
                248 liter 54 liter
                En annan hobby som jag har
                www.mhlasermarkning.se

                Kommentar

                • rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

                  #9
                  Då ska vi köpa dropptest. pH, GH och KH har enligt stickan legat stabilt hela tiden, så jag tror jag nöjer mig med att börja med nitriten.

                  Så summan av kardemumman av era inlägg borde kanske vara att jag byter ca 30% en gång om dagen, så länge jag har nitrit i vattnet. Och kanske inte hälla i Nitrivec dagligen så länge jag byter vatten så regelbundet?

                  Jag kunde inte låta bli att testa nu i e.m. och enligt stickan låg nu nitriten på 1,0. En viss förbättring iaf...

                  Jo, en fråga om filtret. Vi har filtervadd överst som vi byter en gång/vecka. Det är väl okej att göra, ur bakteriesynpunkt menar jag? Den är väl bara där för att fånga upp grövre smuts, som växtdelar och sånt? Spelar det någon roll hur tjockt lager man lägger? Vi hade även ett kolfilter under, men det tog vi bort idag, så nu blev det liksom mera plats över, det är därför jag undrar om man då behöver "fylla upp" med mera vadd? Det gröna och de blå rör vi inte.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #10
                    här är rekommendationen från zoopet!

                    Hur bli av med nitrit?
                    Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                    1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                    2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                    3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                    4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      här är rekommendationen från zoopet!

                      Hur bli av med nitrit?
                      Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                      1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                      2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                      3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                      4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                      Okej, ska försöka byta så ofta jag kan... Flera gånger om dagen blir kanske svårt. Men två kan vi väl klara av... Får ut och jaga stooor flaska Nitrivec denna gången också. Tack för hjälpen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...