Vattenbyte på 17 meter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Vattenbyte på 17 meter

    Knepig rubrik kanske... Men jag tittade på denna sidan här på zoopet:



    Detta verkar ju vara ett bra tips! Men grejen är att vi har ca 17-18 meter till vårt badkar. Tror ni det går att få något tryck i slangen då vi ska tömma??? Eller är det lättast att köra med hinkar?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Ursprungligen postat av rebecka_o
    Knepig rubrik kanske... Men jag tittade på denna sidan här på zoopet:



    Detta verkar ju vara ett bra tips! Men grejen är att vi har ca 17-18 meter till vårt badkar. Tror ni det går att få något tryck i slangen då vi ska tömma??? Eller är det lättast att köra med hinkar?
    det beror på hur stort kar du har, jag har ca 5-6 meter från sovrummet där jag har ett kar
    -jag tycker själv att det är behändigast att ta en lång slang mellan karet och badkaret, trycket får du ju när du suger från änden närmast badkaret (och givetvis när den andra änden är i akvariet)
    Sen när det är dags att fylla det igen så skruvar man bara fast änden där man har duschen.......mycket lättare än att gå fram och tillbaka med hinkar och skvätta ner golvet.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av rödtoppen
      det beror på hur stort kar du har, jag har ca 5-6 meter från sovrummet där jag har ett kar
      -jag tycker själv att det är behändigast att ta en lång slang mellan karet och badkaret, trycket får du ju när du suger från änden närmast badkaret (och givetvis när den andra änden är i akvariet)
      Sen när det är dags att fylla det igen så skruvar man bara fast änden där man har duschen.......mycket lättare än att gå fram och tillbaka med hinkar och skvätta ner golvet.
      Det är på 180 L. Fylla hade vi absolut tänkt göra från kranen, men går det att få någon fart på vattnet vid tömningen tro om det är 17 meter till badrummet...?

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Det har inte så mycket med längden att göra, det är höjdskillnaden som gör att det rinner.
        Tycker man att det blir för dålig fart skaffar man bara grövre slang.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • teletubis
          • September 2005
          • 224

          #5
          Ursprungligen postat av rebecka_o
          Det är på 180 L. Fylla hade vi absolut tänkt göra från kranen, men går det att få någon fart på vattnet vid tömningen tro om det är 17 meter till badrummet...?
          Du skall inte dra upp slangen i badkaret över kanten för då får du sämre drag lägg slangen under badkaret så det rinner direkt ner i brunnen

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Sedan behöver man inte suga i slangen utan fyll slangen med vatten och koppla av den och lägg ner den i avloppet så sätter hävert effekten igång.
            Det är höjden och inte längden som avgör farten. Mycket snabbare flöde när jag tömmer från ovanvåningen än från v-rummet här nere.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Okej, tack tack alla. Då chansar vi på att det funkar!

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                jag kör varianten:
                slang ner till 30 liters tunna precis bredvid tanken. och i den har jag en dränkbar pump (5000L/H)som trycker in vatten i en slang som går ner till toaletten.

                Kommentar

                • rebecka_o
                  • December 2006
                  • 348

                  #9
                  Ursprungligen postat av bena
                  jag kör varianten:
                  slang ner till 30 liters tunna precis bredvid tanken. och i den har jag en dränkbar pump (5000L/H)som trycker in vatten i en slang som går ner till toaletten.
                  Jag tittade på Biltema på pumpar och hittade två olika på 1200 l/h resp. 4500 l/h. Och så stod det max. tryckhöjd: 3 m. resp. max tryckhöjd 4 m. Det måste ju betyda att vilken som helst av dessa skulle duga gott för mitt relativt lilla akvarium?

                  Tyvärr såg jag inte ditt inlägg förrän jag redan hade köpt delarna till den andra varianten. Men skulle det visa sig bli dåligt tryck när jag testar (förhoppningsvis imorgon) så ger jag mig ut efter en pump! Lätt ska det ju vara... inte en massa krångel!

                  Tack för tipset!

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Varför skulle det inte fungera, tryckhöjden har att göra med just vad det heter, hur högt upp pumpen orkar trycka vattnet (flödet prukar vara angivet utan höjdskilnad så vid max tryckhöjd har man lägre flöde, oftast)
                    Vad som inte alltid anges är sug höjden, iofs brukar den för det mesta vara nära noll.
                    Men ska man ha en pump för att skynda på vattenbyte så spelar ju varken sughöjd eller tryckhöjd in speciellt mycket. Pumpen ligger ju troligtvis lägre än karet, på golvet, och avloppet är ju också i golv nivå.

                    Men ni som kör tunnor och pumpar osv, varför?
                    För mig tar det kanske 20-30min att tömma 200l som jag gör vid vattenbyte. Det är med enbart hävert, men det sköter sig ju helt själv, jag skulle kunna åka hemmifrån under tiden (det har faktiskt hänt). Det är ju bara att sätta slangen så långt ner i karet som man vill tömma.

                    Fyllning går ju fortare om man vill köra fullt blås från karanen.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      eller kan man sitta vid datorn när man tömmer... eller fylla nästa kar...
                      Man hör när det sörplar...då är det klart. Fast jag brukas sätta en bit blå filtermatta i insuget om jag lämnar det så inte mina fiskar sugs in..
                      Bifogade filer
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • rebecka_o
                        • December 2006
                        • 348

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        eller kan man sitta vid datorn när man tömmer... eller fylla nästa kar...
                        Man hör när det sörplar...då är det klart. Fast jag brukas sätta en bit blå filtermatta i insuget om jag lämnar det så inte mina fiskar sugs in..
                        Det där var ju jättesmart med filtermattan!
                        Men jag måste fråga er - brukar ni alltså inte alltid passa på att suga upp skit från botten i samband med att ni byter vatten?

                        Kommentar

                        • teletubis
                          • September 2005
                          • 224

                          #13
                          Ursprungligen postat av rebecka_o
                          Det där var ju jättesmart med filtermattan!
                          Men jag måste fråga er - brukar ni alltså inte alltid passa på att suga upp skit från botten i samband med att ni byter vatten?
                          Nej jag kanske suger botten var 4-5 gång för man är väl lite lat hmm

                          Kommentar

                          • rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av teletubis
                            Nej jag kanske suger botten var 4-5 gång för man är väl lite lat hmm
                            Ja lat är helt klart rätt ord att beskriva mig med.
                            Så bara det fungerar och inte skapar jättedålig miljö i karet så lär ju inte jag heller vara särskilt sugen på att kämpa med botten varje gång... Men dina fiskar har inga problem med det med andra ord? Värdena är okej menar jag?

                            Kommentar

                            • bena
                              • April 2006
                              • 1245

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Varför skulle det inte fungera, tryckhöjden har att göra med just vad det heter, hur högt upp pumpen orkar trycka vattnet (flödet prukar vara angivet utan höjdskilnad så vid max tryckhöjd har man lägre flöde, oftast)
                              Vad som inte alltid anges är sug höjden, iofs brukar den för det mesta vara nära noll.
                              Men ska man ha en pump för att skynda på vattenbyte så spelar ju varken sughöjd eller tryckhöjd in speciellt mycket. Pumpen ligger ju troligtvis lägre än karet, på golvet, och avloppet är ju också i golv nivå.

                              Men ni som kör tunnor och pumpar osv, varför?
                              För mig tar det kanske 20-30min att tömma 200l som jag gör vid vattenbyte. Det är med enbart hävert, men det sköter sig ju helt själv, jag skulle kunna åka hemmifrån under tiden (det har faktiskt hänt). Det är ju bara att sätta slangen så långt ner i karet som man vill tömma.

                              Fyllning går ju fortare om man vill köra fullt blås från karanen.

                              lathet.
                              jag köpte den när jag hade sköldpaddor och rengjorde/tömde min tank lite oftare och mer.
                              det tar mig 20-30min att tömma och fylla 200L. men det är för att häverten är långsam.
                              när jag hade paddisarna så körde jag ner pumpen i tanken, och då gick det undan (sköldpaddorna var och åt i mitt badkar under tiden).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...