Mina pandamalar beter sig underligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zofiee
    • December 2006
    • 3

    Mina pandamalar beter sig underligt

    Hej! Är ny i sammanhanget och har införskaffat mig en ny rolig hobby! Men inte visste jag att man kunde oroa sig så mycket för de små livet. jag har 100 l akvarium, sexkantigt 75 cm högt, 35 cm brett. Jag köpte nyligen 4 st pandamalar som jag har hrt är ganska lugna av sig och mest skall hålla sig på botten. Mina får som ett ryck, flera gånger om dagen och gärna tillsammans, när de far upp och ner mellan botten och vattenyta och simmar som bara den. Varför beter de sig så här? Läste någonstans att det kan bero på att de är stressade. Stämmer det? Vad kan jag i sådana fall göra för att minska deras stress? Jag har haft akvariet ca 2 veckor nu tillsammans med mal, blodtetra, regnbågshaj samt silverhaj. Fiskarna verkar för övrigt må toppen!
    Mvh Sofie
    Jag heter Sofie och är en nyvunnen akvarieälskare. Jag och min sambo registerar allt de gör och myser med vår nya hobby.

    Jag har frågor om allt från smått till stort. Vill lära mig så mycket som möjligt kring detta ämne så att de små liven får de bästa förutsättningarna.

    Till vardags älskar jag att umgås med vänner och sambo, träna, se på film samt spela emellanåt.

    Mvh Sofie
  • blopp
    • June 2005
    • 121

    #2
    Sådär har flera av mina fiskar också gjort. Vet inte exakt vad det beror på. Ett sätt att mina stressen kan ju vara att täcka några av sidorna med en bakgrund eller liknande så fiskarna får en sida som är utan rörelser utifrån?
    /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      ja dem far ibland upp till ytan för att ta en nypa luft men inte hela tiden.. det kan vara ett tecken på att nåt är fel! jag blir lite upprörd när jag läser sånt här Silverhaj är totalt olämpligt i ett kar som bara är 35cm brett för dessa fiskar måste ha simyta och kunna sträcka ut sig och en vuxen silverhaj kan bli 35cm och ska minst 250L och 150cm långt och regnbågar passar inte heller!!! ska tilläga att pansarmalar gillar inte djupa akvarier som 75cm. hoppas du gör nåt åt detta
      Senast redigerad av åheim; 02 December 2006, 13:19.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Mina pansarmalar som jag hade förr gjorde precis samma sak. Dem simmade gärna runt i akvariet istället för att ligga på botten och då och då så for dem även upp till utan och tog lite luft och dem mådde bara fint så jag tror inte att du skall oroa dig för mycket
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hejsan!

          Varmt välkommen till ett trevligt forum med trevliga människor. Låt inte våra pekpinnar och skräckhistorier få dig att avskräckas. Åheim har rätt i sina arga åsikter men jag är inte helt övertygad om att felet är enbart ditt. Som nybliven akvarist så tycker man ju att alla fiskar är precis lika vackra och man vill ha precis allt. Det är jätteviktigt att tala om i affären vilken sorts akvarium man har och definitivt vilka sorters fiskar där redan finns.

          Att pansarmalarna far upp och ner hör till deras normala beteende. De är stimfiskar och man bör ha minst sex stycken av dem. De tycker om att böka runt på botten för att söka efter föda som de andra fiskarna missat. De vill gärna ha mycket finkornigt bottenmaterial som sand för då silar de sanden genom gälarna och snappar upp små nyttigheter i matväg.

          Ditt akvarium rymmer visserligen en hel del vatten men det optimala för fiskarna är att ha vattnet fördelat på längden så att de kan sträcka ut sig när de simmar omkring. Silverhajar och regnbågshajar är aktiva fiskar som behöver rdentligt med simyta, framför allt silverhajarna. Pansarmalarna är främst bottenorienterade så de behöver mycket bottenyta att böka runt i. Jag tror inte ditt akvarium erbjuder tillräckligt med bottenyta om jag skall vara ärlig. Men det kan funka bra med.

          Det som oroar mig mest är silverhajarna och regnbågshajarna. Jag skulle vilja rekommendera dig att försöka byta ut dessa i zooaffären mot något som passar bättre i just ditt akvarium. Nämn då också att bredden bara är 35 cm så får du säkert bra hjälp. Om jag kunde rekommendera dig en annan sort så skulle det kanske vara nån liten färggrann gurami, typ dvärggurami eller honungsgurami men jag är inte säker på att de uppskattar sällskapet av blodtetrorna som ju kan bli lite griska ibland. Guramisarna vill ha lugn och ro.

          Min slutkläm får bli denna att vi också startade med "fel" fiskar i "fel" akvariestorlek och nu sitter vi här, inbitna akvarister med 11 akvarier igång.... En jättekul hobby som från början var avsedd att vara en vacker rumsinteriör med avstressande blickfång och som visade sig bli ett stressmoment för att fiskarna vi hade var tvungna att stöka och bråka med varandra.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Hehe..joodå - nog startade man med fel fiskar i fel akvarier allt
            Typ en eldstjärt (som var sååå liten och söt i affären) i ett 62 - liters...
            Mosade även in en massa guppys, platys, malar och kampfisk - rena FISKSOPPAN hade jag!! Och nog blev det knas sedan allt...
            Och inte avrådde de i affären en heller fastän man sade vad man hade för akvarium o.s.v.
            -Tror nästan ALLA gör det felet i början *Tröstkram*

            Nu blev jag ju fäst både vid eldstjärten och akvariehobbyn - så det blev större akvarium..och flera... Och jag hittade hit och blev en himla massa klokare på kuppen. Inte RIKTIGT klok än ( ), bara lite mindre okunnig

            Det jag tänkte på..du säger de nappar luft, och akvariet varit igång i 2 veckor..
            - Har du kollat nitritvärdet? Toppen brukar ju komma efter 2 veckor.
            Bara en tanke...
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Zofiee
              • December 2006
              • 3

              #7
              Vad gott att höra att det verkar "normalt" att pansarmalarna åker upp till ytan emellanåt, alltid något gott tecken.

              På svar på era "arga" tps bör tilläggas att alla i akvariet trivs tillsammans just nu, vilket vi också har fått tips ifrån djuraffären när vi köpte dem. Har självklart sett till att allt skall gå rätt till. Dock har ni rätt i att akvariet är byggt på höjden och därmed inte skapar varken stor bottenyta eller vattenyta. Håll måtten med en nypa salt, de stämmer inte alls när allt kom omkring. I och med att akvariet är sexkantigt skapas på diagonalen 50 cm vattenyta, glasen är ca 34 cm breda. Tusen tack för tipsen iaf =)

              Vi har tänkt framöver att skaffa ytterligare ett akvarie, ett större för de fiskar som vi vet kan behöva större utrymme. Handlaren på zoo-affären vet helt klart om våra förutsättningar med akvariestorlek, vattenmängd samt vilka fiskar som passar tillsammans. Därför tror jag inte att det blir ett problem. Ska faktiskt sätta ihop en sammanställning över de fiskar vi har, så kan ni gärna läsa mer. Jag tror ibland att det kan finnas lika många uppfattningar om vilka som passar ihop beroende på vem man frågar.

              Trevlig kväll!
              Jag heter Sofie och är en nyvunnen akvarieälskare. Jag och min sambo registerar allt de gör och myser med vår nya hobby.

              Jag har frågor om allt från smått till stort. Vill lära mig så mycket som möjligt kring detta ämne så att de små liven får de bästa förutsättningarna.

              Till vardags älskar jag att umgås med vänner och sambo, träna, se på film samt spela emellanåt.

              Mvh Sofie

              Kommentar

              • Zofiee
                • December 2006
                • 3

                #8
                Hej Lenmar! Trevlig presentation du hade på din sida, tusen tack för tipsen! Håller med dig om att vi också har börjat med en vacker interiör som skall hjälpa oss att hitta harmoni och vardagslugn. Det är så oerhört vackert att titta på och man är så himlans stolt över att se vad man har åstadkommit, både med fiskarna och inredningen. Jag förstår att du är mycket intresserad om utökningen har skett från 1 till 11 akvarier! Jag är imponerad! Jag uppskattade din kunskap och dina svar, det lät som att "alla" kan göra misstag, och att vissa misstag inte är så allvarliga. Vi ska läsa in oss mer, vi som verkligen kände att vi hade fått alla de bästa tipsen (då vi privat känner mannen i zoo-affären och han inte låter oss handla om det inte passar). Men kanske tji fick vi... Hoppas du får en trevlig kväll! Mvh Sofie
                Jag heter Sofie och är en nyvunnen akvarieälskare. Jag och min sambo registerar allt de gör och myser med vår nya hobby.

                Jag har frågor om allt från smått till stort. Vill lära mig så mycket som möjligt kring detta ämne så att de små liven får de bästa förutsättningarna.

                Till vardags älskar jag att umgås med vänner och sambo, träna, se på film samt spela emellanåt.

                Mvh Sofie

                Kommentar

                Arbetssätt...