Blir detta bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajensen5
    • November 2006
    • 5

    Blir detta bra?

    Har nyligen köpt ett 180 liters akvarium.Har tittat runt lite och undrar om dessa fiskar passar in och ihop med varandra?

    6 st Guppys (2 hanar o 4 honor)
    2 st Scalarer (1 hane o 1 hona)
    2 st Dvärg Blå Gurami (1 hane o 1 hona)
    3 st Svärdbärare (1 hane o 2 honor)
    10 st Neontetror
    10 st Glödbandstetror
    4 st Amanoräkor
    3 st Pansarmal
    2 st Siamesiska algätare
    3 st Praktbotior

    Kan detta bli bra?

    mvh Anders
  • lisopasi
    • November 2006
    • 156

    #2
    Hej!

    Det är nog lite mycket fisk! Du ska om jag förstått det hela rätt räkna 1 centimeter fisk per 2 liter vatten.
    mvh Linda
    160 L - startat 23/12
    Platys 6 st + yngel
    Ancistrus 2 små
    LDA25, Pittbull pleco 2 st
    Kuhlii ålar 3 st
    Dvärgciklid 2 st

    http://lisopasi.blogspot.com/

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Troligen så kommer scalarerna att nafsa på guppyns fenor, hade jag själv problem med när jag var nybörjare. Sen så kommer amonoräkorna att bli en mumsbit för scalarerna. Sen sist men inte minst, ska du ha sclarer så tycker jag att du skall ha minst 4st då dessa fiskar är stimfiskar när dem är små. Tänk också på att vissa scalarer kan käka neontetror å andra små fiskar. Detta brukar dock ej vara ett problem om dem får växa upp tillsammans med tetrorna.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • gigardt
        • February 2003
        • 772

        #4
        Jag har haft neontetror som har växt upp med scalarer och de är borta nu.
        Man kan ha tur och klara neontetrorna men antagligen så slutar de i magen på scalarerna.Ska du se könet på en scalar så ska den vara ganska stor också,så det bådar nog inte gott för många av fiskarna du har i din lista.
        MvH Richard
        600l Sydamerika(invånare se nedan)
        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
        500l innedamm(Koi)
        4500l Damm(Koi)
        125l yngelburk
        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          de va en salig fisksoppa du har tänkt o skaffa först och främst kräver dom olika fiskarna olika vattenvärden och som tidigare sagt så går inte dom olika fiskarna speciellt bra ihop. sen är det 100000 gånger snyggare om du inte har sånga olika arter i ett akvarium, blir lätt för mycket av det goda då.
          sen har du väl inte tänkt o sätta i all fisk samtidigt i ditt nya akvarium?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            siamesiska algätare och praktbotior blir nog lite väl stora, satsa hellre på ett större stim med pansarmalar (de trivs bäst då) och någon liten L-mal.
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #7
              Amanoräkor är helt klart roliga djur som jag tycker du ska satsa på. Men 4 stycken är lite, de trivs bättre i grupp. Jag började med 6 st, då var de lite fega.. när jag köpte några fler kompisar till dom vågade de sig fram mer...

              Så köp hellre fler av vissa sorter istället, å minska ner på antalet olika arter.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av ajensen5
                Har nyligen köpt ett 180 liters akvarium.Har tittat runt lite och undrar om dessa fiskar passar in och ihop med varandra?

                6 st Guppys (2 hanar o 4 honor)
                2 st Scalarer (1 hane o 1 hona)
                2 st Dvärg Blå Gurami (1 hane o 1 hona)
                3 st Svärdbärare (1 hane o 2 honor)
                10 st Neontetror
                10 st Glödbandstetror
                4 st Amanoräkor
                3 st Pansarmal
                2 st Siamesiska algätare
                3 st Praktbotior

                Kan detta bli bra?

                mvh Anders
                Hej Anders!

                Tyvärr så blir det inte så bra nej. Akvariet är för litet för både scalarer, siamensis och praktbotior. Dessutom skulle det bli på tok för många fiskar (du måste få plats med vattnet också ). Pansarmalar är stimfiskar, så man bör ha minst 6 stycken.

                Fast jag vet precis hur det känns. Det finns ju så många fina och intressanta fiskar En lösning är att skaffa sig ett större akvarium. Annars får man välja ut sina absolut favoriter.

                Under "Akvariefisk - artbeskrivningar" (på första sidan) hittar du nyttig info om en hel del olika arter. Där kan du läsa om de fiskar som intresserar dig innan du skaffar dem, så undviker du en del tråkiga överraskningar.
                Senast redigerad av batski; 29 November 2006, 22:52.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • ajensen5
                  • November 2006
                  • 5

                  #9
                  Tackar för alla tipsen!
                  Dom är guld värda.
                  Tack allihop!

                  mvh Anders

                  Kommentar

                  Arbetssätt...