Sorgmanteltetra slaktar kampfiskhanne!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Sorgmanteltetra slaktar kampfiskhanne!

    Det står att om man har för få av denna art kan den börja bita lite på fiskar med länge fenor.

    Min kampfiskhanne har just dött pga bortrivna sidofenor och hade där stora köttsår, ryggfenan var som ett fiskenät.

    Alla andra fiskar mår bra.

    Vad f*n?!

    Nån som kan tala om vad dom tar sig till..

    mvh Adde
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Såg du nånsin sorgmanteln jaga & bita kampisen?
    Annars skulle jag gissa din kampis fick columnaris-sjukan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Mina sorgmantlar arbetar i "flock"
      Det ses oftast vid matdags då hela stimmet tillsammans jagar bort de övriga fiskarna från smarret, ffa när det vankas levande foder, som ex maggot.
      Det är inte så trevliga fiskar som många vill ha de till... men jag älskar dom!
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Våra sorgmantelteror var små glupska, förklädda pirayor trots att de fick gott om mat (vilket jag tror många av mina vänner kan intyga ). Miin erfarenhet av dem är att deär väldigt buffliga och nafsiga, inte som serpatetror men elaka nog.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • AndreasR
          • March 2005
          • 109

          #5
          Jag som dom jaga kampfisken. Inte mer än små bett.

          Ccolumnaris? Kan det följt med när jag köpte honom då... smittar det osv?

          Hm ytterst skumt.. kul iaf med en slaktad fisk i mitt till synes fredliga kar :P
          Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Att de jagar lite är rätt normalt, att de biter ihjäl en annan fisk... det har jag aldrig ens hört talas om. Det var därför jag frågade, hade de varit mycket aggressiva mot honom hade det kanske varit möjligt, men bara nån enstaka jakt... Jag tror de är oskyldiga.

            Jag skulle tippa din kampis hade nån bakterieinfektion, de ger ofta öppna sår. Bortfrätta fenor tyder på just Columnaris, men Aeromonas och Pseudomonas ger också öppnas sår, så det kan ha varit nåt sånt (eller nån annan bakterie) också.
            Ja, det kan ha följt med från affären, men de bakterierna finns överallt, så den kan ha fått det hemma hos dig också. Ja, det är smittsamt, men har man rent, nitritfritt, vatten, med låga bakteriehalter, så brukar inte övrig fisk smittas.
            Lite tätare vattenbyten kanske vore en bra idé en tid framöver för att minska bakteriehalterna i vattnet. Tillsätter du salt? En tesked salt (med eller utan jod spelar ingen roll) per 10-liters-hink vid vattenbyte hjälper lite mot nitritgiftighet plus att Columnaris inte gillar salt, och så låga halter borde inte störa dina växter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • AndreasR
              • March 2005
              • 109

              #7
              Hmm okej, men nu rör det sig inte om en jakt, utan från början till slut i stort sett.

              Kanske är sjukdom då. Men mystiskt med tanke på att karet är nyligen på nytt omstartat, då en lampa helt oförklarligt ramlat ur rampen och ner i vattnet!
              Med det pekar jag på att deras vatten är näst intill kranvatten!
              Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Att karet är nystartat är ingen garanti att det är sjukdomsfritt.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                Arbetssätt...