aquael 112 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SodaPopinski
    • November 2006
    • 37

    aquael 112 liter

    Nu har jag varit till Zoobutiken i stan och tittat. De säljer startpaket Aquael 112 liter för 1200 kr. Pump, belysning, doppvärmare, foder, håv ingår (kan ha glömt något). Någon som vet om Aquael är bra? Kollar man på internet så är de billigare än de allra flesta andra märkena, vad är skillnaden? Mitt akvarium behöver inte vara så märkvärdigt men det ska ju fungera.

    Sedan undrar jag:
    Hur mkt grus ska jag ha i ett så stort akvarium? Vad kostar det ungefär, om jag tar någon vanlig sort?
    Vad bör jag skaffa mer för att starta akvariet? Något för att kolla nitrit och pH och sånt, algskrapa, växter, någon rot och kanske några större stenar... Är tacksam för alla bra tips jag kan få!

    Sedan undrar jag om ni har några förslag på fiskar som fungerar i ett 112 Liters akvarium. De ska helst inte vara för känsliga och inte för aggressiva mot andra fiskar. Bra nybörjarfiskar helt enkelt, men om ni har några lite roligare tips? Annars tänkte jag nog ha ca 10 neontetror, en eller ett par fiskar som äter alger (hur många bör man ha, tips på fina, billiga och effektiva sådana?), sedan blir det nog något slags guppy/svärdbärare eftersom de förökar sig så lätt (ett par, eller två honar och en hane??), kanske ett lite mindre stim av någon annan slags tetra... ja vad mer kan jag ha?

    Avslutningsvis sålde de knivfisk där också, och de var galet snygga... men hur känsliga är de?
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Aquael har helt ok akvarier tycker jag. Jag har själv två.
    Det är dock filtrena som inte håller speciellt bra kvalitet enligt min erfarenhet. Dom går lätt sönder tyvärr. Det kan vara en idé att skaffa ett ytterfilter också. Jag har i mitt 112 liters, ett aquel fan 3 och ett eheim 2215.

    Doppvärmare från dom är också helt ok.

    Priset var bra också!
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Jojkakim
      • December 2005
      • 33

      #3
      Jag har ett sådant kar och det fungerar som det ska. Filtret är ingen favorit (jag gillar Fluvals innerfilter bättre) men den gör jobbet. Köpte det från pwss för 800:- och till de priset är de utan tvekan värt pengarna.

      Aquael Starter-set 112 liter Glasakvarium 80x35x40 med rak framruta.
      Heltäckande svart plastramp. Lysrör 2x18 watt. Lysrör ingår.
      Aquael innerfilter Aquael doppvärmare och en håv 800:-

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        kardinaltetror ger mer färg än neontetror men är ananrs väldigt lika. Ansistrusar och otociklusar är bra algätare precis som äpplesnäckor. Ha fler honor än hanar av levandefödarna. Svärdbärare/platys skulle jag rekomendera framför guppys för de skiljer ut sig mer från tetrastimmet.

        Sök på knivfisk här på zoopet så får du info om den.

        Du kan även söka på fiskar som passar i akvarium i din storlek elelr mindre.

        Kommentar

        • SodaPopinski
          • November 2006
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av Jojkakim
          Jag har ett sådant kar och det fungerar som det ska. Filtret är ingen favorit (jag gillar Fluvals innerfilter bättre) men den gör jobbet. Köpte det från pwss för 800:- och till de priset är de utan tvekan värt pengarna.

          Aquael Starter-set 112 liter Glasakvarium 80x35x40 med rak framruta.
          Heltäckande svart plastramp. Lysrör 2x18 watt. Lysrör ingår.
          Aquael innerfilter Aquael doppvärmare och en håv 800:-

          Hur mycket kostar Fluval innerfilter om det skulle visa sig att jag behöver det istället? Jo jag såg att det kostade 800 där men det blir ju en hel del för frakten dessvärre!

          Kommentar

          • SodaPopinski
            • November 2006
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            kardinaltetror ger mer färg än neontetror men är ananrs väldigt lika. Ansistrusar och otociklusar är bra algätare precis som äpplesnäckor. Ha fler honor än hanar av levandefödarna. Svärdbärare/platys skulle jag rekomendera framför guppys för de skiljer ut sig mer från tetrastimmet.

            Sök på knivfisk här på zoopet så får du info om den.

            Du kan även söka på fiskar som passar i akvarium i din storlek elelr mindre.
            Du har nog rätt i att svärdbärare är lite roligare än guppys... läste att kardinaltetror är känsligare än neontetror men det kanske inte stämmer?

            Kommentar

            • SodaPopinski
              • November 2006
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av miiaoo
              Aquael har helt ok akvarier tycker jag. Jag har själv två.
              Det är dock filtrena som inte håller speciellt bra kvalitet enligt min erfarenhet. Dom går lätt sönder tyvärr. Det kan vara en idé att skaffa ett ytterfilter också. Jag har i mitt 112 liters, ett aquel fan 3 och ett eheim 2215.

              Doppvärmare från dom är också helt ok.

              Priset var bra också!
              Hur fungerar det där med filter... ytter- och innerfilter? Jag blir förvirrad.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                jag tror känsligheten är snarare på individbasis än artbasis

                Kommentar

                Arbetssätt...