Akvarieprojekt: 25 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    Akvarieprojekt: 25 liter

    Hej!

    Jag fick för ett par dagar sedan tag på ett sexkantigt 25 liters akvarium. Jag rengjorde (kokade) sanden och den rot som medföljde, och fyllde det med vatten.

    Mitt mål är att skapa ett akvarium som är snyggt växtmässigt, i form av matchande och snygga växter. Trots den förhållandevis lilla storleken på akvariumet vill jag även ha ett par firrar i.

    Eftersom jag är något av en rookie när det gäller sånt här, behöver jag dock hjälp. Ett par frågor:

    1. Vilka medel bör jag köpa, för att tillsätta i vattnet? (Kanske bör jag nämna att den pump jag har är ganska enkel med ett filter, och luftbubblor som syresätter vattnet)

    2. Vilken typ av växter ska jag fundera på, som är snygga men samtidigt relativt exotiska? (den sand jag har är ljus och ganska finkornig)

    3. Vilka fiskarter funkar? (jag funderar på att antingen köpa ett stim av småfisk (dock inte guppys!), eller ett par lite större fiskar) Och hur många olika fisktyper kan jag ha?

    Tänkte bege mig till akvarieaffären i helgen för att köpa växter och medel
  • Adamzon
    • October 2005
    • 342

    #2
    Ursprungligen postat av PeterPan
    Hej!

    Jag fick för ett par dagar sedan tag på ett sexkantigt 25 liters akvarium. Jag rengjorde (kokade) sanden och den rot som medföljde, och fyllde det med vatten.

    Mitt mål är att skapa ett akvarium som är snyggt växtmässigt, i form av matchande och snygga växter. Trots den förhållandevis lilla storleken på akvariumet vill jag även ha ett par firrar i.
    Det är grymt snyggt om man får till det!

    Ursprungligen postat av PeterPan
    1. Vilka medel bör jag köpa, för att tillsätta i vattnet? (Kanske bör jag nämna att den pump jag har är ganska enkel med ett filter, och luftbubblor som syresätter vattnet)
    Du bör tillsätta någon form av bakteriekultur i ett så litet akvarie. (alltså inte bara under start utan kontirnuerligt. Köp en liten cirkulationspump te.x Fluval 1 eller något likande istället för "bottenfilter" metoden som jag misstänker att du har nu....
    Syrebubblorna är inget bra för växterna då du vädrar ur det koldioxid som finns i vattnet. Jag hade också satsat på någon form av växtgödning, det kan du enkelt köpa via www.pmdd.se eller via www.haack.se/pmdd.htm

    Ursprungligen postat av PeterPan
    2. Vilken typ av växter ska jag fundera på, som är snygga men samtidigt relativt exotiska? (den sand jag har är ljus och ganska finkornig)
    Jag hade satsat på

    Hygrophila polysperma 'Rosanervig'
    Microsorum pteropus ''Narrow''
    och andra snabbt växande växter. Oftast är "gröna" växter lättare än de som har någon form av färg.

    Ursprungligen postat av PeterPan
    3. Vilka fiskarter funkar? (jag funderar på att antingen köpa ett stim av småfisk (dock inte guppys!), eller ett par lite större fiskar) Och hur många olika fisktyper kan jag ha?
    Ett par tetror, och kanske några räkor (körsbär är poppis)

    Tänk på att ju fler fiskar du har i akvariet, ju mer amoniak tillverkas och ju fler onyttiga bakterier får du i akvariet.
    Kör in akvariet ganska länge (ett par dagar till en vecka) innan du tillsätter fisk

    Lycka till!!
    Senast redigerad av Adamzon; 22 November 2006, 22:50. Anledning: förtydligade
    240 L Amerika, med BTN
    54 L Slaffs, med BTN
    350 L Växter
    45 Liter (extra akvarie)
    120 Liter lek
    144 Liter KUBEN



    Mvh: Adam Madsen
    Lidköping
    http://blog.temabild.se

    www.plantswap.se/forum/

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      några räkor och/eller 5-6 neontetror kan nog funka!

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Min lillasyster har ett rätt fint 25 liters akvarie, som är sexkantigt som jag inrett till henne. Det är en inbyggd pump i locket som funkar fint och växterna är inga knepiga, det är någon hygrophila, lite anubias och hornsärv (snyggast hornsärv jag nåsonsin sett, trots att inga näringsämnen är tillsatta).

        I det har hon två guppys och typ 5 pyttesmå rasboror.

        det märkliga är att trots att akvariet är så litet och ingen näring eller andra medle någonsin tillsats, trivs fiskarna bra och växterna är verkligen superfina.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          25 liter är för litet för tetror. Dessutom är akvariet sexkantigt, så jag antar att det inte är avlångt, vilket gör saken ännu svårare.

          Om du tittar i artbeskriviningar så är det bara endlers som kan bo i ett så litet akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163 Det finns några arter småfiskar som kanske funkar men jag har inte så bra koll på dem.

          Räkor går bra.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • PeterPan
            • November 2006
            • 89

            #6
            Tack för alla svar. Jag har beställt PMDD, som jag förstått ska göra underverk för växter . Undrar över ett par ytterligare saker.

            Vilka/vilken bakteriekultur-produkter bör jag köpa?

            Den pump jag har nu är ett innerfilter. Själva filtret är ganska dåligt, så jag planerar köpa nytt filtermaterial till pumpen. Vad för material bör jag välja?

            Bör jag köpa några slags vattentester, för att mäta CO2-koncentration med mera? Eller är det ej behövligt?

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Bakteriekulturer som är bra är tex Sera Nitrivec och Nutrafin Cycle.

              När det gäller vattentester så är nitrittest viktigast tycker jag. Jag tycker inte att du behöver mäta co2 konc alls.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Själv tycker jag JBL:s Denitrol är den bästa bakteriekulturen på marknaden. Det du kan göra om du har tillgång till ett annat filter som går i ett välinkört akvarium är att ta filterskit därifrån ochhälla i den i ditt nystartade akvarium vid filtretsinsug. Då får du en bra bakteriekultur.

                Tänk på att varje gång du byter filter eller filtermaterial är akvariet att bretrakta som praktiskt taget nystartat.

                Beroende på var du bor är även ett vattenberedningsmedel att rekommendera, både vid uppstart och vid varje vattenbyte. Själv tillsätter jag alltid vattenberedningsmedel för säkerhets skull. Dessutom har jag hört att vattnet i Gbg desinfeseras med kloramin, vilket inte går att lufta ur och är i längden skadligt för fiskarna. Tyvärr har det blivit allt vanligare med kloramin i kranvattnet.

                Nu vid uppstart är ett nitrittest att rekommendera. Det är även bra att veta vad du har för KH och pH i ditt akvarium. Dessa tester använder jag regelbundet både innan och efter vattenbyten.

                Ett annat test jag använder är nitratestet. På så sätt kan jag kolla att det finns tillräkligt med näring i vattnet (10-20 ppm), utan att nitrathalterna blir för höga för fiskarna (>40 ppm). Men om du byter 50% av vattnet och tillsätter en fulldos PMDD varje vecka behöver du inte mäta nitratet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  så här inredde jag mitt hexa kar, har funkat 4mån utan några problem...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...