akvarium nr. 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Feggaz
    • October 2006
    • 18

    akvarium nr. 2

    hej!
    jag har ett 60 l kar som jag tänkte starta upp nu. Jag har tänkt mig typ fjärilsciklider/ röd ciklid eller nåt liknande. Så nu skulle jag vilja ha så mkt hjälp som möjligt. Tex hur många får plats, inredning mm.

    tack på förhand=)
    Senast redigerad av Feggaz; 22 November 2006, 13:39.
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Jag skulle säga ett par dvärgciklider. Sen några algätare och en stimfisk.

    Kommentar

    • sparven
      • September 2006
      • 148

      #3
      Börja med några stimmfiskar och en slamsugare. Lägg sen till Cikliderna.
      Tycker jag iallfall som har haft problem med nitrin osv.

      Men sånt kanske du redan vet :P

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Ha många relativt snabbväxande växter så blir det lättare balans i karet. Och börja med de minst känsliga fiskarna, ofta stimfiskarna.

        Kommentar

        • Feggaz
          • October 2006
          • 18

          #5
          aha, tack för tipsen om vi tänker oss typ 10 typ tetror(eller annan stimfisk) hur mång ciklider kan jag då ha? vilken är den lättaste cikliden ? och vilken algätare ?

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Oavsett antalet tetror bör du inte ha mer än ett par ciklider för de är revirhävdande. I vissa fall kan man ha en hane och felra honom men de funkar itne alltid.

            Kommentar

            • Feggaz
              • October 2006
              • 18

              #7
              okey, jag har läst nån stans att man ska typ köpa en grupp och sen låta dom para ihop sig, ska jag inte göra så eller ?

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Det är mest skalarer och andra ciklider som är svåra att könsbestämma som man gör så med. Kan man könsbestämma med arten lätt så finns det ingen anledning att göra så.

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Det är mest skalarer och andra ciklider som är svåra att könsbestämma som man gör så med. Kan man könsbestämma med arten lätt så finns det ingen anledning att göra så.
                  Visst kan man göra så med andra arter också, det har ju inte bara med könsbestämningen att göra, utan vissa arter kan vara kräsna med vem de parar ihop sig med och då kan det vara bra att köpa en grupp .

                  Däremot tycker jag inte det är ett alternativ i det här fallet då akvariet är lite för litet för att hålla en grupp. I ett 60 liters bör man nog inte ha mer än ett par av någon dvärgciklid, t.ex. fjärilsciklid (anses dock vara känslig), kakaduaciklid (finns en del andra Apistogramma som också går) eller kanske någon Laetacara.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Dvärgmunruvare tex pseudocrenilabrus nicholsi funkar oxå bra.

                    (http://www.gcca.net/fom/Pseudocrenilabrus_nicholsi.htm)

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Ursprungligen postat av _Lena_
                      Dvärgmunruvare tex pseudocrenilabrus nicholsi funkar oxå bra.

                      (http://www.gcca.net/fom/Pseudocrenilabrus_nicholsi.htm)
                      Där berättar Lena om en trevlig fisk som jag också rekommenderar.. finns några andra små afrikanska munruvare som också funkar i lite mindre akvarium, bl,a den Egyptiska munruvaren som blir lite mindre än Nicholsi... dock är då Nicholsi snyggare...

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av _Lena_
                        Dvärgmunruvare tex pseudocrenilabrus nicholsi funkar oxå bra.

                        (http://www.gcca.net/fom/Pseudocrenilabrus_nicholsi.htm)
                        Vacker fisk . Men den kan inte vara så lätt att få tag på, eller?
                        /Mattias

                        Kommentar

                        • MaxRobban
                          • August 2006
                          • 1048

                          #13
                          Den finns oftast på Akvarielagret i Stockholm, men kanske inte syns så ofta i andra butiker. Men det är lätt att hålla och lättodlad. Samma med de andra små afrikanska munruvarna som man tyvärr inte ser så ofta. Är perfekt ciklider att börja med och funkar bra i sällskapsakvarium.
                          Här är ännu en pseudocrenilabrus philander :



                          Men den som passar bäst i 60 liter är väl den Egyptiska munruvaren som blir minst :



                          men alla 3 som vi pratar om är trevliga fiskar som funkar bra i Sällskaps akvarium. Enkla med vatten, foder, att få att leka och föda upp ungarna.

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Vi har en hanne hans hona dog när hon gick med ägg (det verkar som de möglade i munnen), letar efter en flickvän till honom. Vi har haft dem flera omgångar (fast bara köpt en gång) köpte de första i Nol det var 1.5år sen iaf och de ynglade regelbundet med upp till 40 yngel i varje kull. Sålde dem på förra auktionen som gcg hade, sålde även en hel del till Nols ciklidhobby.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av sparven
                              Börja med några stimmfiskar och en slamsugare. Lägg sen till Cikliderna.
                              Tycker jag iallfall som har haft problem med nitrin osv.
                              Skyndar man långsamt och försiktigt behöver det inte bli några problem med nitrit.

                              Gör så här: en eller ett par dygn innan de första fiskarna flyttar in börjar du tillsätta bakteriekultur. Skaffa dig några FÅ fiskar. Om det är små stimfiskar kan du börja med 4 st. Efter 1 månad (ja det tar lite drygt en månad för bakterierna att etablera sig i filtret) kan du utöka stimmet till 10. Sen efter ytterligare nån månad kan du skaffa cikliderna. Jag gjorde så när jag startade upp mitt 310 liters och ingen blev skadad eller dog.

                              spraven: Vad menar du med slamsugare? Det finns väl inga fiskar som suger slam?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...