Malawi akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miljard77
    • November 2006
    • 27

    Malawi akvarie

    Hej!

    Behöver lite råd och tips, bör och inte bör helt enkelt lite grundläggande information om uppstart av 150 liters akvarie. Tex. växter,grus/sand m.m

    Ska ha Rödzebra, golden och ev likoma pärla (eller den ljusblåa cikliden som jag inte kommer på vad den heter)

    Tacksam för alla råd!
  • Shilo
    • June 2005
    • 170

    #2
    1cm fisk/Liter vatten.
    0,5w ljus/Liter vatten. Om du nu ska ha växter i ditt malawi, vissa anser att det inte är "renlärigt" att ha det...jag ska ha det, för jag vill ha det.
    Inte för fin sand, och inte för ljus.
    Ytterfilter.
    Kaniniska hälsningar

    Shilo

    Kommentar

    • MrFisk
      • June 2004
      • 250

      #3
      150l är lite för litet för malawi.
      Växter brukar allmänt sett inte funka så bra med mbuna då fiskarna kommer att äta på växterna. Ska du ha växter så välj tåliga växter. Hur mycker ljus du behöver beror på vilka växter du ska ha. Ska du bara köra enkla inte så ljuskrävande växter så behöver du inte oroa dig för ljuset då en vanlig dubbelramp för 150l räcker. Men som sagt så tycker jag 150l kan bli svår att lyckas med för malawi.
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Håller med om att 150 liter kanske är lite på gränsen, men samtidigt har jag läst att många har lyckats skitbra med malawi i så pass små kar så vad som är rätt och fel är svårt och säga.

        Men tror isåfall att en bra kombition hade varit 4 golden, 4 socolofi och 4 rödzebra. Både golden och socolofi är relativt lugna fiskar så rödzebrorna kan få agera den "vildare" av dem.

        Bottensubstratet ska ju helst vara någon form av sand då malawiciklider gillar och gräva, men det beror ju helt och hålligt på dig. Jag har biltemas blästersand som jag tycker är billig, fin och bra att gräva ( inte för jag brukar gräva dör i men mina fiskar ).

        Växter är inga problem och ha enligt mig varjefall. Dock kräver det ju att växterna är lite grövre och min vallisnarian rör fiskarna inte och de rör heller inte min anubias eller javaormbunke.

        Önskar dig ett stort lycka till med akvariet och fiskvalet osv.

        Vill du se lite bilder på de fiskar jag har nämt ovan och mitt kar så finns bilder på min zoon!

        //MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Miljard77
          • November 2006
          • 27

          #5
          Jättebra tips och råd!!!
          Fick ett annat råd att det räcker med 2 par av varje?
          Hur är det med belysning, dubbel eller enkel?

          Ps. Skitsnyggt akvarie du hade

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Nja att hålla par inom malawi är väll egentligen inte riktigt rätt då det alltid kommer att vara en hane som vill vara dominant. Dessutom så kommer såfall honorna bli rätt ordentligt jagade och därmed stressade. I deras biotop lever hanarna i varsitt revis och avstånden mellan reviren brukar vara ganska stort så de inte träffas så ofta och behöver bråka.

            Men med tanke på att de fiskar du har tittat på är väldigt fredliga av sig så skulle det säkerligen funka med 2 par för då kan hanarna jaga varandra istället för honorna, man jag råder dig att ha fler honor än hanar.

            Rödzebrorna går ju oftast att se skillnad på mellan hona/hane men både socolofin och golden är däremot skitsvåra att se skillnad på när de är så som de brukar vara när man köper dem, så när det gäller vilken könsbestämning man får så kan man barar hoppas på att det blir en bra kombination.

            Och angånde lyset så beror det ju väldigt mycket på om du hade tänkt ha växter i karet. Ska du ha de så ska du ligga på ungefär 0,5 w/l annars så är 0,3 fullt duglit, anledningen till att ha ljus i ett akvarium utan växter är ju för att du ska se fiskarna
            w/l (watt per liter) mäter du ut genom att ta antalet watt du har i ditt/dina lysrör och dividera det på antalet liter. T.ex. 30watts lysrör i 150 liters akvarium= 30/150=0,2 alltså 0,2 watt/liter

            Och syfta du på mitt akvarium så tack så mycket för komplimangen

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Miljard77
              • November 2006
              • 27

              #7
              Så du föreslår att jag ska ta 1 hanne och 2 eller 3 honor av resp. fisk. Det vill säga 9 eller 12 st?

              Och då bör jag skaffa 50 watts lysrör oxå, (om jag förstått rätt)

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                japp, 1+3 brukar funka bra. Men som sagt så är det svårt och se skillnad på dem.

                Jopp en 50 watt är nog ganska bra i ditt kar.

                //MVH Tulle
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Miljard77
                  • November 2006
                  • 27

                  #9
                  Du tror inte det blir för många fiskar då?
                  Hur gör du med salt och bikarbonat?

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Nä för trångt tror jag inte det blir, såfall att det finns för lite ställen att ha revis på. Mbunas gillar och ha det lite trångt och jag kommer ha 20 mbuna i mitt 220 liters kar sen så...

                    Salt har jag inte i "stora" karet utan endast vid sjukdom och då flyttar jag fisken till annat kar och saltar där. Använder man för mycket salt så kommer detta inte ha någon inverkan sen om fisken blir sjuk så därför använder jag inte det, men det är också något som diskuterats mycket om man ska eller inte. Några väljer att ha och andra inte jag är en av dem ).

                    Ja asså vårt vatten har redan högt pH och hyfsat hög hårdhet så änsålänge har jag inte tillsatt bikarbonat för det helt enkelt inte behövts. Men troligtvis kommer jag börja använda det inom snar framtid i förhoppning om att de ska börja leka om hårdheten ökar och pH:t blir mer stabilt. Är dock osäker på mängd man ska tillsätta men det finns i andra trådar så det är bara till och söka på bikarbonat.

                    //MVH Tulle
                    //MVH Tulle
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Vi har 0,5dl salt och 0.5dl bikarbonat per 100l. Det rådet fick när vi åkte förbi Nols ciklidhobby och han verkar ju ha koll. Bor i göteborg så vattnet är mjukt och runt 7 i ph.

                      Kommentar

                      • Långås
                        • December 2005
                        • 1368

                        #12
                        Jag hade inte rekomenderat rödzebra till ett 150 liters. Tycker man skall ha bra över 200 till dem då de är rejält gruffiga.
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Miljard77
                          • November 2006
                          • 27

                          #13
                          Har hört att dom är "vilda", men vilken skulle du ta istället?
                          Gärna någon röd, men inget krav.

                          Kommentar

                          • Långås
                            • December 2005
                            • 1368

                            #14
                            Jag hade kört med enbart golden. Du skulle nog kunna ha 6-8 st i ditt akvarium. Personligen tycker jag att detta är bättre än att ha ett fåtal av flera arter i ett så pass litet akvarium.

                            Har själv 8 st goldenungdjur i ett 112liters. Ser faktiskt riktigt bra ut med deras lysande gula färg.
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Miljard77
                              • November 2006
                              • 27

                              #15
                              Ok, ska fundera på det. Men 1+3 golden och 1+3 socolofi skulle fungera, eller??
                              Vilken storlek på blästersand har du? 0,2–1 mm eller 0,1–0,7 mm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...