Välvt glas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benster
    • November 2006
    • 43

    Välvt glas?

    Hej!

    Funderar på att köpa mig ett kar, strax över 100 liter är vad jag får plats med.

    Klurar på om man ska ha välvd framruta eller rak.

    Till min fråga...
    Gör välvt glas att det blir svårare att rengöra insidan av framrutan?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det blir inte svårare att rengöra om det inte är extremt mycket välvt.
    Själv tycker jag de akvarier som är "svagt" svängda är mycket snygga men gillar inte de som är extremt svängda eftersom fiskarna då verkar för stora
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • benster
      • November 2006
      • 43

      #3
      Ok, det jag tänkte på är att man kanske rengör med en hyfsat rak pryl...och att det då blir svårt att komma åt när det buktar lite. Menmen, det var bara en fundering.

      Jag tycker välvd ruta är ganska läckert där jag tänkt ha det, men det blir ju ett något mindre kar för lite mer pengar tyvärr.

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag har juwels hörnakvarie och det är ganska mycket välvt. Man får ta det försiktigt när man renjör rutan. Man kan använda t.ex. filtervadd. Fiskarna ser större ut när de är längre in i akvariet och mindre närmare rutan. Men det gör inget om mina diskus ser större ut . Jag tycker det akvariet är mycket snyggt!
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Tomjak
          • March 2005
          • 3

          #5
          Det är inga problem att rengöra en välvd ruta, man får skrapa från sida till sida istället för upp och ner.

          Kommentar

          • Stjärnzoo
            • December 2005
            • 43

            #6
            Mitt 180 liters kar har välvd framruta och jag tycker det är super snyggt! Och jätte enkelt att rengöra framrutan.. inga problem alls. Så om du tycker om välvd framruta tycker jag absolut att du skall köpa ett. Jag har inte ångrat mig och fått beröm för att det är lite annorlunda, fräckt.
            /Hanna - stolt ägare till:
            ett 180 liters,
            ett 540 liters.
            + 1 yngelkar på 54 liter.

            Kommentar

            Arbetssätt...