Fisk död :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lone
    • October 2006
    • 13

    Fisk död :(

    Har nyligen (för ca 2-3 veckor sedan) startat upp ett malawikar, där jag nu har 5 stycken golden gående. Efter att en dött imorse. Nu undrar jag över möjliga dödsorsaker såklart. Eftersom nitriten förhöll sig till 0,3 mg/l när jag testade den tror jag inte att problemet har någonting med vattenvärdena att göra.
    De andra fiskarna verkar må bra, alla är dock lite skygga. Detta gäller även när jag släpper i mat vilket förvånar mig lite.
    Förutom det har jag lagt märket till att min bakgrund (slimline) börjat få massa oranga fläckar på sig som också dykt upp på min framruta.

    Detta är mitt första akvarium, uppskattar all hjälp jag kan få. Så tveka inte med att skriva vad ni tror..
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Vad har du haft att mäta nitriten med,det gäller att ha ett pålitligt test.Det du har fått på bakgrunden och framrutan är säkerligen kiselalger,det brukar dyka upp i nystartade akvarier men sedan avta.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Lone
      • October 2006
      • 13

      #3
      Ett dropptest från "Tetra test".
      Okej, påverkar dessa fisken på något sätt eller är de helt ofarliga? Finns det någon speciell anledning till att dessa dykt upp?
      Tack för hjälpen

      Kommentar

      • gigardt
        • February 2003
        • 772

        #4
        Jag hade förr ett nitrit test från tetra och jag tyckte inte det var särskilt pålitligt,kör med ett test från JBL istället de är helt pålitliga.
        Kisel alger är ofarliga för fiskarna,att de dykt upp är att karet inte riktigt är i balans ännu.
        MvH Richard
        600l Sydamerika(invånare se nedan)
        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
        500l innedamm(Koi)
        4500l Damm(Koi)
        125l yngelburk
        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

        Kommentar

        • Lone
          • October 2006
          • 13

          #5
          Okej, då införskaffar jag mig ett sådant på måndag.. Men om vi bortser från nitriten.. vad kan anars orsaka fiskens död? Vet att det har mycket att göra med stress. men har (enligt mina test) bra värden på vattnet och många jömställen i karet.
          och som jag tidigare skrev är fiskarna "fega" vid matning.. och det tar ett tag innan dom börjar äta. Är detta ett vanligt beetende?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ammoniak?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Lone
              • October 2006
              • 13

              #7
              Ammoniak halten är väl det som påvärkar nitriten.. men det är väl inte farligt för fisken innan den omvandlas? Är inte så haj på vattenkemin så rätta mig om jag har fel.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Över i pH 7 är det ammoniak, har du pH 8 och 10 mg/l ammoniak dör fisken.
                Lite nitrit i nystartat kan betyda att ammonium/ammoniak inte har oxiderats till nitrit.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Lone
                  • October 2006
                  • 13

                  #9
                  Okej så ditt tipps är att kolla upp ammoniak halten?
                  Och om det nu är som du säger, hur bör jag då gå till väga?

                  tack för hjälpen

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    #10
                    Om det bara är en enda fisk som dött, så behöver väl inget vara fel. Det är sådant som händer ibland, speciellt när man koppar in nya fiskar och kanske ännu oftare då karet inte är inkört än. Jag skulle vara mer orolig om fler fiskar visar sjukdomsbeteende eller t.o.m. dött. Om de andra fiskarna mår bra samt att du är på väg att passera 3 veckor, så borde även detta med nitrit ordna sig med automatik. Min gissning blir att faran är över. Men köp test och mät för säkerhets skull.
                    Senast redigerad av Gäst; 19 November 2006, 05:29.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Jag skulle för säkerhets skull gjort ett vattenbyte efter jag upptäckte en död fisk för att ta bort eventuella dåliga vattenvärden.

                      Hur stort är karet förresten?

                      Kommentar

                      • Lone
                        • October 2006
                        • 13

                        #12
                        "Om det bara är en enda fisk som dött, så behöver väl inget vara fel. Det är sådant som händer ibland, speciellt när man koppar in nya fiskar och kanske ännu oftare då karet inte är inkört än. Jag skulle vara mer orolig om fler fiskar visar sjukdomsbeteende eller t.o.m. dött. Om de andra fiskarna mår bra samt att du är på väg att passera 3 veckor, så borde även detta med nitrit ordna sig med automatik. Min gissning blir att faran är över. Men köp test och mät för säkerhets skull."


                        Nej du har kanske rätt, men ska kolla upp allt försäkerhetsskull som du säger.


                        "Jag skulle för säkerhets skull gjort ett vattenbyte efter jag upptäckte en död fisk för att ta bort eventuella dåliga vattenvärden."

                        Hur stort är karet förresten?


                        Det gjorde jag också, tog bort ca 30-40 % och tillförde sedan en bakteriekultur. Allt i ren panik :P
                        Karet är på 200 liter.

                        Kommentar

                        • Lone
                          • October 2006
                          • 13

                          #13
                          Nu har jag, efter en lång iakttagelse av fiskarna, upptäckt att avföringen är blek samt väldigt tunn. Läste runt lite på forumet och förmodar att det kan vara någon typ av bukvattensot. Undrar nu om det nödvändigtvis behöver vara det. Eller är det bara jag som är över nojig pga att en fisk dött?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Vad matar du med?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              ensidig och felaktig kost kan leda till flagellat angrepp i tarmen och flagellaterna "äter" upp näringen i maten som finns i tarmen och fisken får då vitaminbrist (Avföringen är blek och sytrådsliknande). i dessa fall så bör man nog se över vad man utfodrar med och se till att ge en varierad fiberrik kost och vitamintillskott (fishtamin) Symptomen på flagellatangepp är 1. lättskrämmda 2.dålig aptit 3 vit avföring
                              Senast redigerad av åheim; 19 November 2006, 19:10.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...