Fisklik efter fisklik...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apocalypsze
    • November 2006
    • 6

    Fisklik efter fisklik...

    Först och främst så måste jag få säga "Hej!", är ny här och en newbie när det gäller akvarier. Nu till min fråga;

    Jag har ett nystartat akvarie (Guppy Hotell 45 lit) och har haft det i ungefär 2 veckor. Den första veckan lät jag det stå för att allt skulle komma igång, precis som man skulle göra. Använde också ett par medel i, ett till växterna och ett för vattnet. Allting funkade tillsynes jättebra så jag inhandlade 10 st röda korallplaty.

    MEN nu har 3 av dessa 10 dött på väldigt kort tid. De första dagarna såg allting ut att fungera utmärkt men sedan hittade min mor en död fisk. Två dygn senare var ännu en död (igår), och idag hittade jag ännu en. Tilläggas bör att de var köpta i djuraffär.

    VARFÖR!?
    Jag kan inte komma på något som är fel med själva akvariet, pumpen ser ut att funka bra och även doppvärmaren. Timer finns till lyset som är på ca 12 timmar/dag. Jag ger dem mat varje dag. Ska göra ett vattenprov inom de två närmsta dagarna.

    Vad kan vara fel!? Betalade 200 kr för de fiskarna och med min tunna plånbok verkar jag ha slängt allt i sjön .

    Hjääälp.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Hur mycket vatten har du bytt? Har du kontrollerat nitriten?

    Det finns 1000 trådar här som handlar om detta. Prova att söka.

    Kommentar

    • apocalypsze
      • November 2006
      • 6

      #3
      Jag har inte bytt vatten ännu, dock så hällde jag i det vatten som fiskarna kom med och så har jag fått fylla på vatten en gång för att det dunstat en del. Har ju bara haft det i 2 veckor. Har inte kollat nitriten än, kan man göra det samtidigt som man tar prover på det övriga vattnet?

      Vet inte riktigt vad jag ska söka på för ord...? Kommer inte upp något när jag försöker.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Välkommen till Zoopet Vad tråkigt att det inte riktigt funkar med akvariet... än
        Det kan vara så att du släppte ner lite för många fiskar på en gång eftersom akvariet är nystartat. har du läst det här?

        Det är mycket "matnyttigt" man kan ta till sig där.
        Jag skulle gissa att du fått nitrit. Du kan börja med att göra ett 50% vattenbyte i alla fall till att börja med.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Sök på vattenbyte, fiskdöd, nitrit ....

          Senast redigerad av mohlin; 15 November 2006, 15:15.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av apocalypsze
            Jag har inte bytt vatten ännu, dock så hällde jag i det vatten som fiskarna kom med och så har jag fått fylla på vatten en gång för att det dunstat en del. Har ju bara haft det i 2 veckor. Har inte kollat nitriten än, kan man göra det samtidigt som man tar prover på det övriga vattnet?

            Vet inte riktigt vad jag ska söka på för ord...? Kommer inte upp något när jag försöker.
            du har stoppat i 10 fiskar i ett vatten som inte har varit belastat med fisk förut och då har du inte den mängd nedbrytningsbakterier som du behöver i filtret och då får du för höga ammonium/nitrithalter från avfallet från fisken och fiskar dör! jag rekomenderar dig att göra ganska små men täta vattenbyten för att koncentrationen av ammonium/nitrit ska sänkas så fisken inte skadas... efter ca. 1månad bör akvariet vara i någorlunda balans och filtret klara av att rena vattnet från nitrit!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • apocalypsze
              • November 2006
              • 6

              #7
              Åheim: tack för ditt svar, är det lämpligt att byta ungefär 1/3 var eller varannan dag för att komma till rätta med problemet?

              Kommentar

              • apocalypsze
                • November 2006
                • 6

                #8
                Har nu bytt 50% av vattnet, blev grumligt men det går väl över. Tänkte fortsätta med att byta 1/3 varje dag, eller kanske 2 gånger per dag?
                Läste något om att salt skulle vara bra när man fått nitrit?
                Hur mycket salt behöver man till ett 45 liters?

                /Apo

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av apocalypsze
                  Har nu bytt 50% av vattnet, blev grumligt men det går väl över. Tänkte fortsätta med att byta 1/3 varje dag, eller kanske 2 gånger per dag?
                  Läste något om att salt skulle vara bra när man fått nitrit?
                  Hur mycket salt behöver man till ett 45 liters?

                  /Apo
                  Hej igen! 10L/dag kanske är lagom eller varannan...
                  Salt skyddar delvis fiskens gälmembran från att skadas av nitriten Men det gör också aquatan eller liknande vattenberedningsmedel, aquatan är lättare att använda och så neutraliserar den klor och binder skadliga tungmetaller som finns i kranvatten i olika stor mängd beronde på var man bor, nackdelen är att det är mycket dyrare än salt! filtret skall helst inte göras rent mer än nån gång per månad eller när man tydligt ser att cirkulationen avtagit. rengör helst filtret i vatten från akvariet!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • apocalypsze
                    • November 2006
                    • 6

                    #10
                    Tack för ditt svar.
                    Så 10 liter per dag blir det alltså hädan efter, ska köpa ett nitrittest för att hålla koll på det. Vart kan man få tag på det?
                    Hade i vattenberedningsmedel igår, ska jag fortsätta hälla i lite varje dag tills vattnet är återställt?

                    Inga fiskar döda idag iaf!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av apocalypsze
                      Tack för ditt svar.
                      Så 10 liter per dag blir det alltså hädan efter, ska köpa ett nitrittest för att hålla koll på det. Vart kan man få tag på det?
                      Hade i vattenberedningsmedel igår, ska jag fortsätta hälla i lite varje dag tills vattnet är återställt?

                      Inga fiskar döda idag iaf!
                      Nitrittester brukar finnas i akvariebutiker. Det finns dels teststickor med typ 5 olika tester på samma sticka, men dom är inte så väldigt tillförlitliga. Sen finns dropptester från några olika tillverkare. Jag har för mig att JBLs är tester som folk här på Zoopet brukar säga är bra. Men det finns några andra också.
                      Kolla att du får just nitrit-test. Det finns nitrat-tester också. Det är det som nitriten omvandlas till när akvariet kommit igång ordentligt. Det är inte alls lika farligt för fiskarna, men får inte bli för högt det heller. Växterna tar upp lite av nitraten som gödning.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • apocalypsze
                        • November 2006
                        • 6

                        #12
                        Ok tack, har bett mor min att åka förbi en butik och kolla om de har det.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...