Världens minsta fisk ?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Världens minsta fisk ?

    Suttit och surfat nästan hela dagen på detta forum.

    Läst en hel del om småfiskar. Inte för att jag vill ha några riktiga småttingar.

    Men det vore kul att veta vad som anses vara världens minsta fisk som folk har i akvarium ?

    Någon som vet ?

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Marcus.N
    • September 2006
    • 1173

    #2
    världesn minsta vet ja inte (kanske yngel som växer upp till stora fiskar?) men annars är neontetror små
    why am i the only one how gives the most all the time?
    www.agnescarlsson.se
    www.myspace.com/agnescarlsson
    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      I senaste nummret av Illustrerad Vetenskap så var där faktiskt en notis om världen minsta fisk. Dock inte i akvarie samanhang.. 6.5mm fullvuxen om jag inte minns fel (tidigninen ligger där hemma)..
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • Marcus.N
        • September 2006
        • 1173

        #4
        åhh måste köpa den tidningen ja gillar ej vetenskap men ja brukar ändå tjuv lässa den iskolan på NO-lektionerna för att det står om fiskar & katter där och andra intressanta djur! hur mycket kostar den tidningen?
        why am i the only one how gives the most all the time?
        www.agnescarlsson.se
        www.myspace.com/agnescarlsson
        http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
        http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

        Kommentar

        • evus
          • September 2006
          • 729

          #5
          Mina Dario Dario får nog räknas bland de minsta.....
          Jättefina och passar bra om man har ett lite mindre akvarium och inte vill ha stimfisk.
          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Paedocypris progenetica lär knappast bli nån poppis akvariefisk. Dels lever den i extremt surt vatten (pH 3,0), dels är det så liten (max 7,9 mm) att den knappt syns. Har sett att en amerikansk forskare hävdare att Photocorynus spiniceps-hanar bara blir 6,2 mm.
            Dario dario (15 mm SL enligt Fishbase) är en kul minifirre som man kan hitta ibland. Jag som är malbiten drömmer om Scoloplax dolicholophia (12 mm SL). Sen finns ju flera pyttesmå Boraras, till exempel.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Dario dario var jättefina Synd att det finns så lite info om dem.

              Scoloplax dolicholophia var riktigt små för att vara malar. Har du någon info om dem?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Dario dario var jättefina Synd att det finns så lite info om dem.
                Dario dario är varken svåra att hålla eller odla - bara man ger dem lite utrymme och rejält med växter. Honan behöver kunna fly från hanen, och två hanar är inte att rekommendera. De är pyttesmå, illröda och vrålilskna.
                Jag matar mina främst med levandefoder (moina), och det dyker upp yngel bland flytväxterna lite då och då.
                Ursprungligen postat av batski
                Scoloplax dolicholophia var riktigt små för att vara malar. Har du någon info om dem?
                Tyvärr, de enda Scoloplax jag sett var inlagda i sprit. Gissar att de aldrig exporterats till Europa. Man måste nog vara riktig malfantast (en som som inte behöver se sina fiskar för att glädjas över dem, det räcker med att veta att de finns där) för att uppskatta denna tillbakadragna malfamilj som lever bland nedfallna löv.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  En obeskriven art av Paedocypris från Myanmar har funnits i svensk handel minst en gång. Den såldes som "Danionella sp. 'Neon stripe'", men det var en Paedocypris. Jag köpte alla 8 st men de var verkligen attans små - mina Danio choprai åt upp de flesta, och då skall man veta att choprai är en väldigt liten fisk.
                  Jag fick aldrig lek på mina Paedocyprisar, och troligen är de dessutom annuella fiskar.

                  Annars såg de ut ganska precis som nykläckta mörtyngel, dvs verkligen inte mycket att hänga i julgranen.

                  Vad gäller lite vanligare dvärgfiskar finns Dario dario, Chopras danio (Danio choprai ), Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae), Tvärbandad danio (Microrasbora erythromicron), Sundadanio axelrodi, och en bunt olika Boraras-arter då och då i handeln.
                  Senast redigerad av Azur; 14 November 2006, 14:31.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Isolde81
                    • August 2006
                    • 233

                    #10
                    Jag hittade en sida med minifiskar:



                    Några av den var ju riktigt söta!
                    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      #11
                      Rolig sida!
                      Där ser man ju också hur min Dario Dario hanne ser ut
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Tycker nog inte att nybörjaren skall skaffa sig världens minsta fisk - låser därför tråden.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...