Problem med fiskarna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itch
    • November 2006
    • 48

    Problem med fiskarna ?

    Hej,

    Har precis börjat med ett 54 l akvarium, mitt försa.
    Jag köpte grus och växter och lät det stå i en vecka cirka, och nu har jag då lagt in 4 fiskar, 2 blackmolly och 2 vet inte vad dom heter, är oranga och den ena av dom (andtigen hanen eller honan) har en länge stjärt än den andra.

    Ialafall, har en fråga, Tycker att fiskarna simmar mkt in i glasser, asså dom simmar mot framsidan och på sidan av akvariumet så står om där o bara simmar :S svårt att förklara, Ioförsig så simmar du runder med i akvariumet, men ofta när man kommer i i rummet så börjar dom simma mot glaset, om ni försår,

    Kanske konstigt o dåligt förklarat men hoppas ni förstår..

    Vad kan detta bero på :S ?
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Om de bara gör det när du kommer in i rummet, och om det är den rutan där du står som de simmar mot så verkar det väl troligt att de gör det för att de hoppas på att få lite mat.

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Precis som Björken säger.
      Kommer dom mot dig, så är dom nyfikna eller vill ha lite mat.
      Simmar dom från dig, blir dom kanske skrämda. Dom kan behöva lite tid för att vänja sig vid sitt nya hem.
      Mata bara försiktigt i början och sitt och titta på dom så dom vänjer sig vid dig
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av Itch
        ...och 2 vet inte vad dom heter, är oranga och den ena av dom (andtigen hanen eller honan) har en länge stjärt än den andra.
        Är det svärdbärare? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37
        I och för sig inget svar på din fråga, men du kanske vill veta det med...?
        Min zoon

        Kommentar

        • Itch
          • November 2006
          • 48

          #5
          okok
          Men har ståt o kollat på dom i smyg, och då som Nitra98 sade, svärdbärarna simmar runer normal runt.
          Men dom 2 black är lite konstiga , En simmar ungefär upp till ytan, sen ner igen på botten o den håller sig på den högra kortsidan av akvariumet :S och efter så simmar den andra mollyn . Dom gör ju inte detta hela tiden men faktiskt ganska ofta.

          Tack för svaren Dom kanske bara håller på så i början. hoppas jag

          Kommentar

          • Lahitraho
            • November 2006
            • 1

            #6
            Ursprungligen postat av Itch
            okok
            En simmar ungefär upp till ytan, sen ner igen på botten o den håller sig på den högra kortsidan av akvariumet :S och efter så simmar den andra mollyn .
            Kan vara så enkelt att den har skaffat sig ett litet revir. Har du någonting i mitten av akvariet (typ skattkista, sten eller liknande) så flytta det mer till vänster. Då ökar du reviret för fisken.

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Liknande beteende har jag uppfattat som ett uttryck för stress när mina fiskar har uppvisat det. Min ena bolivianska fjärilsciklid gjorde så de första dagarna efter att jag köpt dem, men har nu lugnat ner sig. Verkar nu betydligt mer till freds och lugnare.

              Kommentar

              Arbetssätt...