Firrar till 8L kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Firrar till 8L kar ?

    Hej !

    Många inlägg och frågor från mig nu.

    Skall dra igång ett 160-200 liters snart. (Se andra inlägg o frågor om det)

    Nu är det som så att jag har ett litet 8 liters 8-kantigt kar oxå.

    Tänkte att man kanske skulle kunna dra igång det samtidigt som det större.
    Om man ändå så att säga är igång....

    Men vilken sorts firre skulle passa i ett så litet kar, som inte har pump ?

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    ingen fisk. lite för litet för räkor också. möjligtvis snäckor om det sköts bra

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Om man inte skall vara extremt moralriktig så funkar det bra med småräkor eller en kampfisk eller så. Men visst kanske det finns moraliska dilemman. Jag har små, små, små räkor i ett så litet kar och det finns inget som säger att det inte är tillåtet eller några tecken på att det inte fungerar.

      Det är däremot känsligt mot vattenkemiska förändringar, om du exempelvis skulle mata för mycket en dag.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        #4
        Jag skulle inte rekommendera något alls utom möjligen växter och små, tåliga snäckor. Som Zaphi sade är det så att ju mindre kar, desto svårare att sköta. Du kan alltid ha det som yngelakvarium eller ett litet växtakvarium. Bara du inte håller några fiskar. Jag rekommenderar att du kollar i tråden "Nanokar, teknik och tillbehör!" i Akvarier och tillbehör.

        Lycka till med ditt lilla kar!
        Mvh Calle

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Jag hade cherryräkor och dvärgtandkarp i ett 5 liters i ett och ett halvt år. Jag matade inte det sista året och fyllde bara på avdunstat vatten. Fungerade perfekt. Både fiskar och räkor förökade sig. Burken stod i fönstret och det växte levande mangroveplantor i det och var full av finbladiga stängelväxter. Räkorna levde på alger och fiskarna på alger, räkbebisar och fiskbebisar.

          Inför MAFs utställning nyligen bytte jag ut burken mot en högre vas och tog ut fisken med hopp om lite fler räkbebisar skall överleva, samt tog bort de finbladiga växterna. Än så länge fungerar den nya uppsättningen bra också. Denna innehåller max två tre liter vatten.

          Som skrivits ovan är dock små akvarium känsliga för övermatning. Var försiktig. Om du tvunget vill ha fisk i burken rekommenderar jag några små levandefödare som inte behöver särskilt mycket mat. Tex dvärgtankarp eller Endlers guppy. Den största risken dessa fiskar torde vara att de överbefolkar akvariet på egen hand...
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 16 November 2006, 22:36.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            daniel.. matade du inte dina djur på ett helt år?? stackars djur...
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              daniel.. matade du inte dina djur på ett helt år?? stackars djur...
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Både fiskar och räkor förökade sig. Burken stod i fönstret och det växte levande mangroveplantor i det och var full av finbladiga stängelväxter. Räkorna levde på alger och fiskarna på alger, räkbebisar och fiskbebisar.
              Det behövdes ju inte - det fanns ju "riktig" mat att tillgå...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                hehe ja det fanns det ju faktiskt.. bättre mat går väl inte o ge dom skulle ja tro
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Startar upp tråden igen. Med en annan frågeställning.

                  Jag kommer att starta upp ett större (220-240 liter) kar i början på nästa år.

                  Min ursprungliga fråga gällande mitt 8 liters var om jag skulle kunna starta upp det samtidigt, och vad man skulle kunna ha i det. Diverse svar har jag fått.

                  Nu till min nya fråga.

                  Kan jag ha mitt 8 liters kar som ett sorts yngelkar ?

                  Tänk er att jag har mitt 8 liters igång med kanske en räka eller två.
                  Byter lite vatten varje dag. Exempelvis tar en liter eller så från mitt
                  stora kar och stoppar ner det i mitt 8 liters varje dag.

                  Sedan är då tanken att när jag ser att mina framtida platys / svärdbärare är på gång att yngla, så lyfter jag ner dom i 8 liters.

                  Byter lite mer vatten varje dag, kanske då 2 liter, från mitt stora kar.

                  När sedan ynglen är framme så lyfter jag tillbaka honan. Och driver upp ynglen till en lite större storlek, innan de flyttas till det stora karet.

                  Skulle detta fungera ??

                  Synpunkter ??

                  Kensa
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    tycker det låter som en bra idé jag gör så med mitt 12-liters..
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • GuppyTjejen
                      • November 2006
                      • 8

                      #11
                      Okej!!
                      Det finns typ mini guldfiskar fast det är inte heller bra..
                      i så fall måsta man byta några koppar vatten om dan för att få lite syre och bubbla väldigt mycket med sugrörö också!!!
                      Du kanske skulle kunna ha fiskungarna skyddade där för som stora fiskarna i början....

                      Kommentar

                      • ChristianM
                        • June 2006
                        • 111

                        #12
                        Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                        tycker det låter som en bra idé jag gör så med mitt 12-liters..
                        Har du pump då eller ? Funderar också på att skaffa ett litet och ha yngel i nämligen.

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          #13
                          nej.. ingen pump.. ynglena kan ju sugas in! dom klarar sig utmärkt utan bor på två hem så dom klarar sig en vecka utan vattenbyte fast det beror ju iofs på hur många yngel man har. jag hade 25 st
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...