Nytt 40L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malama
    • November 2006
    • 3

    Nytt 40L akvarium

    Hejsan, jag är ny på det här med akvarium men har läst en hel del häromkring och fått ett hyfsat hum om vad som gäller.

    Jag tänkte inreda ett akvarium som är ~52*26*31cm=40L, och jag undrar om ni har nära bra förslag på vilka olika fikar/kombinationer som passa ett sånnt litet akvarium. Har tittat lite på dessa olika, men kanske är helt ute o cyklar: Dvärggurami, Neontetra, Randig otocindus, Kardinalfisk, Svart neontetra, Glödbandstetra.

    Har inte tagit värden på vattnet här enu men har tänkt göra det, står dock på komunhemsidan att det ligger på ~pH 8 och 3-4°dH.

    //Jon
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Har redan köpt akvariumet?
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Till ett 40-liters skulle jag välja en av de arter av stimfisk du räknar upp. Tror kardinalfisken är tåligast i ett nytt akvarium. Om du inte får tag i gammalt akvarievatten Så bör du vänta några månader med guramina.

      Själv skulle jag haft en liten levandefödare i akvariet i några månader först (guppy eller platy) för att få igång akvariet ordentligt, som sedan byttes ut mot någon av de arter med stimfiskar du nämner :-)

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • Malama
        • November 2006
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Långås
        Har redan köpt akvariumet?
        Ja kan man säga, detta är ett "gammalt" akvarium som vi hadde för nått år sedan.
        Föresten är det nått kasst med att använda ett äldra som legat?

        Varför är det bäst med levandefödare för att få igång det?

        Kommentar

        Arbetssätt...