Döda Fiskar:'(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Döda Fiskar:'(

    Jag startade upp mitt 60 liters akvarium i Februari det här året.
    Jag lät det stå med bara vatten och några växter och med pumpen igång ett tag inna jag stoppade ner några fiskar..precis så som man ska göra.

    Sen när jag skulle köpa fiskar va jag så klart jätte glad och köpte ett gäng med olika platys och en kampfisk.

    Det gick jätte bra tills en dag då jag hittade en av mina playts död.
    Sen gick det ett tag sen dog en till..
    Det gick några veckor och en till dog.
    Och så där har det hållit på framtills nu vissa perioder är det värre och fler dör på kort tid.

    Just nu är det bara kmapfisken som är kvar frånd e fiskar jag köpte när jag startade upp akvariet, i karet finns nu:
    1 kampfisk
    1 sunset platy (haft 4 st bara den här kvar)
    1 black molly (hade 2 bar den här kvar nu)
    2 lyktetror
    1 pansar mal (hade 2 men den ena dog)

    Jag har haft mycket fler fiskar men dom har dött en efter en.
    Nu funderar jag på att köpa några guppys nästa gång jag ska köpa nya fiskar,tänkte att om man köper kansek 3 honor och 1 hane så blir det väl fler efter hand som dom får yngel? har hör att dom får ganska mkt yngel,nån som har nått att säja om den här sortens fiskar???

    Och nu undrar jag om det är någon som har nån aning om vad det kan vara för fel..det är inget fel på vattnet det har jag kollat, och jag har en bra pump, en Aqua pump med filter...
    jag vill ju inte att mina fiskar ska dö..

    Jätte tacksam för svar/Emmilie
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Du får nog berätta lite mer för att kunna få bra svar: hur ofta byter du vatten, vilken temp har du, har du eget eller kommunalt vatten i kranen, hur gör du rent akvariet och HUR tvättar du ditt filter osv.
    SEDAN kan jag och vi andra komma med tips...

    En möjlig förklaring kan vara att du helt enkelt haft otur, och fått tag i gamla fiskar från början, och då är det inte så konstigt att en och annan dör vartefter tiden går...en del pansarmalar är känsliga för att vattnet är för varmt då man byter vatten, vilken art har du?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #3
      Jag byter vatten när jag ser att det börjar bli smutsigt..
      Men vad jag har förstått nu så ska man visst byta lite varje vecka eller?

      Jag har en temp på ca 26 grader,och när jag gör rent filtret så gör jag det bara med lite ljummet vatten..och när jag gör rent hela akvariet så gör jag också det bara med lite ljummet vatten...

      Jag har också funderat på om det kan vara så att jag har haft otur o fått gamla fiskar...ska göra rent lite i karet idag o sen gå o köpa några nya..ska köpa guppy den här gången få se om det går bättre nu...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av NattDimma
        Jag byter vatten när jag ser att det börjar bli smutsigt..
        Men vad jag har förstått nu så ska man visst byta lite varje vecka eller?

        Jag har en temp på ca 26 grader,och när jag gör rent filtret så gör jag det bara med lite ljummet vatten..och när jag gör rent hela akvariet så gör jag också det bara med lite ljummet vatten...

        Jag har också funderat på om det kan vara så att jag har haft otur o fått gamla fiskar...ska göra rent lite i karet idag o sen gå o köpa några nya..ska köpa guppy den här gången få se om det går bättre nu...
        Du ska ALDRIG göra rent hela akvariet! då förstör du hela kvävecyceln... Man ska göra 20-30% vattenbyte ca1gång/veckan eller var 14e dag beroende på hur mycket fisk och växter man har. När man gör rent filtret gör man det i akvarievatten eller kranvatten med ungefär samma temperatur som akvarievattnet. man kan slamsuga botten försiktigt och skrapa rutorna men nån mer rengöring behövs inte! ett filter med ordentlig filteryta är också en förutsättning för att fiskarna ska må bra.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Ursprungligen postat av NattDimma
          Jag byter vatten när jag ser att det börjar bli smutsigt..
          Men vad jag har förstått nu så ska man visst byta lite varje vecka eller?

          Jag har en temp på ca 26 grader,och när jag gör rent filtret så gör jag det bara med lite ljummet vatten..och när jag gör rent hela akvariet så gör jag också det bara med lite ljummet vatten...

          Jag har också funderat på om det kan vara så att jag har haft otur o fått gamla fiskar...ska göra rent lite i karet idag o sen gå o köpa några nya..ska köpa guppy den här gången få se om det går bättre nu...
          Hej NattDimma!
          Du säger att du byter vattnet när det börjar se smutsigt ut!
          Vattnet skall aldrig behöva se smutsigt ut om du har bra balans i akvariet!
          Hur ofta och hur mycket matar du fiskarna?
          Största felet alla nybörjare gör är att dom övermatar fiskarna så att vattnet förstörs!
          Dom skall bara ha mat 1-2 ggr om dan och bara precis så mycket att dom äter upp det på 2-3 minuter!
          Gör inget om man skulle åka bort nån dag, upp till en vecka klarar fiskarna sej utan mat.
          Det räcker att byta lite vatten ca 1/3- 1/2 varannan vecka i ett 60 liters.
          Samtidigt som du suger upp vattnet så "dammsug" över bottnen med slangen, var sen försiktig när du häller i nytt vatten så att du inte virvlar upp sanden, utan låt slangen ligga mot tex glasrutan eller i en kopp på bottnen.
          Skrapa även rutorna fria från alger innan du byter vatten så kan du suga upp dom samtidigt som du "dammsuger" bottnen.
          Gör inget om du inte får upp allt, Platies, Mollies och Guppies käkar gärna upp resterna!
          Stor rengöring skall du bara behöva göra 1 gång om året eller mer sällan!
          Mycket akvarieväxter hjälper också till att hålla balans och renar vattnet, dom tycker dock inte om att man flyttar runt dom i akvariet, utan vill stå orörda för dom behöver tid att rota sej och växa till!
          Så fler växter och mindre mat så skall nog fiskarna klara sej!
          Kolla också noga i affären när du köper fiskarna så att dom ser friska ut!
          Pigga fiskar med hela fenor och klara färger är tecken på hälsosamma djur!
          Lycka till!
          Thaifighter
          Senast redigerad av Thaifighter; 11 November 2006, 12:50.
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • NattDimma
            • November 2006
            • 211

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Du ska ALDRIG göra rent hela akvariet! då förstör du hela kvävecyceln... Man ska göra 20-30% vattenbyte ca1gång/veckan eller var 14e dag beroende på hur mycket fisk och växter man har. När man gör rent filtret gör man det i akvarievatten eller kranvatten med ungefär samma temperatur som akvarievattnet. man kan slamsuga botten försiktigt och skrapa rutorna men nån mer rengöring behövs inte! ett filter med ordentlig filteryta är också en förutsättning för att fiskarna ska må bra.


            Okej,men när jag gör rent med den dära typ"damsugaren" eler vad man ska säja..då rörs det ju upp jätte mkt smuts o skit som lägger sej på botten sen igen..så det blir ju aldrig riktigt rent..?
            Hmm så jag ska alltså skrubba glaset med det smutsiga akvarie vattnet??

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #7
              Ursprungligen postat av Thaifighter
              Hej NattDimma!
              Du säger att du byter vattnet när det börjar se smutsigt ut!
              Vattnet skall aldrig behöva se smutsigt ut om du har bra balans i akvariet!
              Hur ofta och hur mycket matar du fiskarna?
              Största felet alla nybörjare gör är att dom övermatar fiskarna så att vattnet förstörs!
              Dom skall bara ha mat 1-2 ggr om dan och bara precis så mycket att dom äter upp det på 2-3 minuter!
              Gör inget om man skulle åka bort nån dag, upp till en vecka klarar fiskarna sej utan mat.
              Det räcker att byta lite vatten ca 1/3- 1/2 varannan vecka i ett 60 liters.
              Samtidigt som du suger upp vattnet så "dammsug" över bottnen med slangen, var sen försiktig när du häller i nytt vatten så att du inte virvlar upp sanden, utan låt slangen ligga mot tex glasrutan eller i en kopp på bottnen.
              Skrapa även rutorna fria från alger innan du byter vatten så kan du suga upp dom samtidigt som du "dammsuger" bottnen.
              Gör inget om du inte får upp allt, Platies, Mollies och Guppies käkar gärna upp resterna!
              Stor rengöring skall du bara behöva göra 1 gång om året eller mer sällan!
              Mycket akvarieväxter hjälper också till att hålla balans och renar vattnet, dom tycker dock inte om att man flyttar runt dom i akvariet, utan vill stå orörda för dom behöver tid att rota sej och växa till!
              Så fler växter och mindre mat så skall nog fiskarna klara sej!
              Kolla också noga i affären när du köper fiskarna så att dom ser friska ut!
              Pigga fiskar med hela fenor och klara färger är tecken på hälsosamma djur!
              Lycka till!
              Thaifighter

              Tack så jätte mycket för ditt svar..
              Du verkar kunna jätte mycket och låter inte överlägsen som vissa andra har en tendens att göra..som om dom aldrig gjorde nått fel i början då

              Jag matar dom bara 2 gånger om dagen..en gång på morronen och en gång på kvällen. jag ger dom inte så ätte mkt men jag kan nog aksnek ge dom minder än vad jag gör nu..ska beöja ge dom minder nu då..

              Okej..jag viste faktiskt inte att man skulle byta vatten så ofta...jag har ju bytt jätte mycket ungefär var 6:e vecka..men det kanske inte va så himla bra då..
              Ska börja göra så där som du sa nu ist..jag gjorde faktisk så idag..men det är så svårt när man häller i det nya vattnet..det virvlar upp så mkt skit från gruset då..men det lägger sej väl på botten igen eller åker in i filtret till pumpen..
              Växterna brukar jag inte flytta runt på..
              Köpte två nya idag sm dom på affären sa att guppys trivs med..
              För jag köpte 3 guppys idag 1 hane och 2 honor..ska köpa fler sen när jag har råd..
              Dom ser fina ut och har klara fina färger..

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Och välkommern till forumet NattDimma!

                Du har fått bra råd i tråden tycker jag. Själv så har regelbundna vattenbyten varit receptet på framgång. För ditt akvarium tycker jag 1/3 varje eller varannan vecka blir bra. Lycka till!
                Mvh Peter

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #9
                  Ursprungligen postat av Långås
                  Och välkommern till forumet NattDimma!

                  Du har fått bra råd i tråden tycker jag. Själv så har regelbundna vattenbyten varit receptet på framgång. För ditt akvarium tycker jag 1/3 varje eller varannan vecka blir bra. Lycka till!

                  Hej hej tack så mycket..

                  Jaha okej..jag hade ingen aning om att man skulle byta så..
                  Jag hoppas att mian fiskar kommer att må bättre nu..och att mina nya guppys som jag köpte idag överlever..

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    • May 2006
                    • 218

                    #10
                    två kommentarer efter att ha läst denna tråden

                    1. Används helst kallt kranvatten när du bytar vatten i akvariet (som sagt´1/3 varje eller varannan vecka). Detta för att vara på säkra sidan eftersom varmvattnet som kommer från kranen kan vara skadligt (beroende på vad det är för typ på rören). Fiskarna skadas inte av att tempen sänks lite (i mitt akvarie sänks tempen från 27 grader till 23 när jag bytar vatten och fiskarna har inga som helst problem med detta, kan jämföras med att det regnar och vattentempen sänks ute i naturen)

                    2. om du måste rengöra filtermaterial så är det bästa sättet att göra det i akvarievatten. Typ om du bytar akvarievattnet i med en hink, ta ner filtermaterialet i hinken och rengör det där. På detta sättet så dödar du inte nyttiga bakterier som kan finnas.

                    Kommentar

                    • NattDimma
                      • November 2006
                      • 211

                      #11
                      Ursprungligen postat av kanotisten
                      två kommentarer efter att ha läst denna tråden

                      1. Används helst kallt kranvatten när du bytar vatten i akvariet (som sagt´1/3 varje eller varannan vecka). Detta för att vara på säkra sidan eftersom varmvattnet som kommer från kranen kan vara skadligt (beroende på vad det är för typ på rören). Fiskarna skadas inte av att tempen sänks lite (i mitt akvarie sänks tempen från 27 grader till 23 när jag bytar vatten och fiskarna har inga som helst problem med detta, kan jämföras med att det regnar och vattentempen sänks ute i naturen)

                      2. om du måste rengöra filtermaterial så är det bästa sättet att göra det i akvarievatten. Typ om du bytar akvarievattnet i med en hink, ta ner filtermaterialet i hinken och rengör det där. På detta sättet så dödar du inte nyttiga bakterier som kan finnas.

                      Tack så mycket för ditt svar..
                      Jag ska tänka på dina tipps med där hur jag ska göra när jag gör rent filtret att jag gör det i akvarievatten..

                      Kommentar

                      • gigardt
                        • February 2003
                        • 772

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thaifighter
                        Stor rengöring skall du bara behöva göra 1 gång om året eller mer sällan!
                        Du skall aldrig göra storrengöring i ett akvarie,då förstörs alla bra bakterier som finns i filter och i sanden med följd av fiskdöd.


                        Välkommen till zoopet nattdimman!
                        När du suger med slamsugaren så håll munstycket strax ovanför sanden och rör inte om i sanden.Sen när du fyller på vatten igen så kan du ta en glasslåda el. dyl. att hälla vattnet på,då virvlar inte sanden omkring.
                        MvH Richard
                        600l Sydamerika(invånare se nedan)
                        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                        500l innedamm(Koi)
                        4500l Damm(Koi)
                        125l yngelburk
                        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #13
                          NattDimma,

                          Ett hätt tips bara, jag hade turen när jag ville starta mitt första akvarium för ca 6-7 månadersedan jag googlade fram zoopet och innan jag satte igång mitt akvarium så läste jag säkert i 20-30 timmar här på zoopet och då vågade jag nästan inte dra igång akvariet endå bara för att det är ett sådant jävla ansvar och sedan vill man ju att det skall bli lika fint och bra som alla andras som man ser på bilder som finns här på forumet och i galleriet.

                          Lägg några timmar här och läs å läs, Nu kan du ju detta med vattenbyten osv men när nästa grej kommer upp så är det ju bara så mkt bättre om man det flachar förbi en flachback i huvudet.

                          Att bli en bra akvarist tar längre tid än att bli hjärn kirurg har jag kommitfram till.. känns så iaf
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...