Underligt djur i mitt akvarie...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raiker
    • October 2006
    • 29

    Underligt djur i mitt akvarie...

    Har sett nån snigel ibland i mitt akvarie (varit igång i nästan två månader), och har tagit ur dom/krossat dom när jag sett dom.
    Men ikväll fick jag se denna filur:




    Har bara mobilkamera så lite svårt att få bra bilder .
    Den är kanske 5-7mm lång, och 3-5mm hög. Skalet är stenhårt, ibland sticker det ut ett huvud med två "spröt" på. Är det en snigel? Har bara haft små runda i akvariet förut, aldrig sett nåt så här stort.
    Bilder
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Ursprungligen postat av Raiker
    Har sett nån snigel ibland i mitt akvarie (varit igång i nästan två månader), och har tagit ur dom/krossat dom när jag sett dom.
    Men ikväll fick jag se denna filur:




    Har bara mobilkamera så lite svårt att få bra bilder .
    Den är kanske 5-7mm lång, och 3-5mm hög. Skalet är stenhårt, ibland sticker det ut ett huvud med två "spröt" på. Är det en snigel? Har bara haft små runda i akvariet förut, aldrig sett nåt så här stort.
    Liknar en vanlig art av akvariesniglar/snäckor.

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det är en snäcka, tillhör säkert släktet Physa, om man matar mycket kan de föröka sig mycket fort.

      Kommentar

      • icejoy
        • August 2006
        • 593

        #4
        Dessa kan invadera ditt kar, rekomenderar att du tar bort dom du kan hitta direkt. Har du snigelätande fiskar kan det vara en delikatess för dom om du bara krossar sniglarna och låter dom vara kvar i karet.
        ___________________________________________
        ___________________________________________
        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ja skaffa Praktbotior om du vill slippa dina "filurer", de kommer utrota dem genast, speciellt om du inte matar med vanlig fiskmat på några dagar...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Raiker
            • October 2006
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Ja skaffa Praktbotior om du vill slippa dina "filurer", de kommer utrota dem genast, speciellt om du inte matar med vanlig fiskmat på några dagar...
            Tror tyvärr mina 112l är lite för litet för praktbotior .
            Har hur som helst bara sett en sådan stor.
            Tycker att tigerbotia/zebrabotia (botia striata) är fina, och ska fixa såna här problem om jag fått rätt information, ska försöka skaffa ett par sådana tror jag om ingen har något att invända .
            Bilder

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Sniglar är inget som är dåligt för akvariet, snarare tvärt om de gör ganska mycket nytta.
              Jag håller med om att det ser väldigt tråkigt ut om man har en invasion av sniglar, men annars så är detta nyttodjur som inte gör någon skada i akvariet inte heller på växterna som många tror (gäller de vanligt förekommande akvariearterna).
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Jag har sådana snäckor/sniglar i alla mina akvarier, tror det kan vara Physa marmorata, de är coola lirare som inte gör någon skada om man inte matar för mycket - och då märker man det på att sniglarna blir jättemånga!! Har även posthornssnäckor som äter alger och är söta... :-) Jag skulle inte vilja vara utan dem!!

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • icejoy
                  • August 2006
                  • 593

                  #9
                  Ska man ha sniglar/snäckor i sitt kar finns den några varianter man kan köpa som inte kommer att invadera karet. T.ex. Ampullariasnigel.
                  ___________________________________________
                  ___________________________________________
                  Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...