skötsel av 24l utan filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    skötsel av 24l utan filter

    Hallå

    har startat igång ett litet 24l räk kar blev himmla snyggt med java mossa svart sand och en liten trä rot.

    det enda elektriska jag har i är en luftpump.

    jag hade tänkt att byta 50% vatten i det 2gr i veckan från mitt "stora" 70l akvarium. är det så man skall göra eller?

    Sedan har jag en fråga ang ljuset det finns ju inga passande ljus ramper till det trotts att det kasnke är onödigt med "ricktigt" ljus så vill jag endå att växterna skall klara sig. jag har tänkt flytta över alla mina java ormbunks skott till det lilla nämligen. hur skulle ni göra?

    Mvh Fredrik
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    du kan väl sätta ett filter till luftpumpen?! så stora och täta vattenbyten vet jag inte om räkorna uppskattar, dem vill gärna ha ganska gammalt vatten...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Jag hade skaffat mig ett bottenfilter som kostar 25 kr som man kopplar till luftpumpen.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det finns riktigt små ljusramper att köpa/beställa. Dom minsta ligger väl på 25 cm tror jag. Har man en liten energisparlampa på 5-7W så klarar sig växterna bra om man har såna som inte är så krävande. Jag brukar ha små Cryptocoryner, smalbladig javaormbunke och förstås javamossa och lite flytväxter.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Fiddan
          • June 2006
          • 885

          #5
          Visste inte att det fanns filter som man kan driva med luft pumpen hur fungerar dom?

          Okey så räkorna gillar gammalt vatten så jag behöver inte byta det så ofta då bara vattenvärdena ser bra ut. Göttans

          Tack ska ni ha
          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Ursprungligen postat av stene
            Jag hade skaffat mig ett bottenfilter som kostar 25 kr som man kopplar till luftpumpen.
            Måste man inte ha ett ganska tjockt lager med grus på ett bottenfilter? I ett litet kar blir det i så fall väldigt mycket grus..
            Min zoon

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Måste man inte ha ett ganska tjockt lager med grus på ett bottenfilter? I ett litet kar blir det i så fall väldigt mycket grus..
              Det är inte så tjockt filtret lite mer behövs det men inte så mycket mer.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Fiddan
                • June 2006
                • 885

                #8
                Frächt, aja får ta och fixa det så fort som möjligt
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  En vanlig skrivbordslampa är den belysning jag har till mitt lilla kar. Det funkar utmärkt växterna håller på och växer ur karet.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Jag skulle inte ta vattnet till vattenbytena från ett annat akvarium, det är ju redan "använt" och kan hålla dålig kvalitet, bättre då att bara byta lite grann (5 liter?) i taget och fylla på med nytt vatten. Det vatten du skall byta med kan då få stå och mogna över natten i en liten hink bredvid akvariet....gör man på det sättet så kan man ju hellre byta 2 ggr i veckan...men det är klart: för att räkorna skall trivas så behöver deras kar vara väl inkört har jag hört: eller hur Sonja? Men när det väl är det så skadar det inte med färskvatten. Tänk på att de i det vilda bor i bäckar och andra vattendrag med ständigt vattenbyte....

                    Man kan bygga en egen ramp av vanligt trä(bygg den som en "låda"), måla och montera en vanlig E-27 (eller E-14 om man hellre vill det...) -sockel och skruva i en lågenergilampa. Vips så har du en passande ramp till ditt akvarium!
                    Senast redigerad av tummen; 10 November 2006, 23:33.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #11
                      tummen, bygga en egen ramp ska jag göra vill bara ha all el klar så jag kan anpassa rampen effter det.

                      jag kör med skrivbordslampa nu och det verkar iaf fungera men jag vill ha "riktigt ljus. och när jag är helt klar med detta ska jag köpa 3 kar till räkor är ju skit kul
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...