Mitt andra akvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Mitt andra akvarium....

    OBS - Jag har verkligen försökt hitta svaret på mina frågor genom att söka på forumet men hittar inte riktigt det jag är ute efter...

    Planerar att starta upp det nya 50-liters med växter och filter till helgen. Det ska stå hos min pv, sex mil bort.

    Just nu går det nya innerfiltret i det stora karet hemma hos mej för att "samla på sej" bakterier. Jag hade även tänkt använda vatten från det karet till det nya. Mina frågor:

    1. Är det någon nytta med att göra som jag skrev ovan, eller går det lika bra att starta det nya karet med ett "rent" filter och "nytt" vatten? Jag har ju inte alls bråttom utan har gott om tid på mej att låta karet "mogna".
    2. Hur ska jag isf transportera filtret för att inte eventuella bakterier ska dö?
    3. Hur ska jag isf transportera vattnet för att det inte ska bli dåligt?
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    #2
    jag skulle slängt ner filtret i vattnet som du skall transportera, vattnet klarar sig nog de 30-40 minutrarna som resan borde ta..

    eller vad säger proffsen?
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      1. Det är mycket bättre att köra in filtret i det gamla akvariet. Tänk på att bakterierna behöver något att äta i det nya karet också, så du bör ha i några fiskar redan från början.
      Annars håller jag med Fiddan om att det inte borde vara några problem att transportera filtret i vattnet. Sök på strömavbrott här på zoopet. Det fanns en diskussion om hur länge ett filter kan vara avstängt.
      Om du är orolig kan du ju alltid ta ut filtermassan ur filtret och ha den separat i vattnet. Känner du att tiden rinner iväg kan du syresätta det genom att krama ur det försiktigt i akvarievattnet så du får in nytt syresatt vatten i det.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ja eller ta skitigt vatten i en "fiskpåse" med mycket luft så skakas det runt under färden...jag skulle sedan satsa på att ta kanske 10l vatten med mig om jag kunde, det vattnet och "skiten" borde räcka mer än väl till att få igång det nya akvariet...

        Lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...