Kampfisk och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanita Virosa
    • September 2006
    • 10

    Kampfisk och guppy?

    Hej!

    Igår besökte jag en zooaffär här i Umeå och där hade de flera små kar som innehöll var sin kampfiskhane och massor med guppyhannar. Jag har alltid trott att detta skulle innebära trubble för guppy, men kampisarna verkade vara helt ointereserade av guppysarnas mycket långa och rörliga stjärtar.

    Jag antar att detta varierar från individ till individ, men, finns det någon här som har kampfiskar och guppys i samma kar? Jag tänker testa och släppa in 4-6 guppies i min 120 l med min kampfisk... Får se..
  • Raiker
    • October 2006
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av Amanita Virosa
    Hej!

    Igår besökte jag en zooaffär här i Umeå och där hade de flera små kar som innehöll var sin kampfiskhane och massor med guppyhannar. Jag har alltid trott att detta skulle innebära trubble för guppy, men kampisarna verkade vara helt ointereserade av guppysarnas mycket långa och rörliga stjärtar.

    Jag antar att detta varierar från individ till individ, men, finns det någon här som har kampfiskar och guppys i samma kar? Jag tänker testa och släppa in 4-6 guppies i min 120 l med min kampfisk... Får se..
    Jag har en kampfisk ihop med fyra guppyhanar, 4 platy, 3 mosaikgurami och 1 black molly + 2 ancistrus. Har även två honor åt kampfisken. Funkar bra, vad jag ser är kampfisken hur fredlig som helst mot alla invånare (jagar honorna lite ibland). Dock är det nog individuellt, men kan fungera.
    Bilder

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Ibland kan det ju bli problem om guppyhanarna har väldgit stora och färgglada fenor (då misstar kampisen den för en annan kampis). Men det verkar oftast gå bra att ha den blandningen.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Emmelie
        • August 2006
        • 107

        #4
        Va?! äe det verkligen möjligt att det fungerar? Jag har alltid velat haft en kampfisk, men jag har guppys och har inte haft möjlighet till att skaffa de. har inte heller fler akvarium utan bara ett. men är de verkligen med alla kampfiskar de går? måste de ha en hona för att strunta i guppysarna eller ska man inte ha de för att den kanske försvarar sin hona mot guppysarna? jag vill veta mer.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av Emmelie
          Va?! äe det verkligen möjligt att det fungerar? Jag har alltid velat haft en kampfisk, men jag har guppys och har inte haft möjlighet till att skaffa de. har inte heller fler akvarium utan bara ett. men är de verkligen med alla kampfiskar de går? måste de ha en hona för att strunta i guppysarna eller ska man inte ha de för att den kanske försvarar sin hona mot guppysarna? jag vill veta mer.
          Iochmed att kampfiskar är så himla olika personligheter från fisk till fisk,
          - så vet man helt enkelt inte förrän man provat!!
          För vissa kan det funka - medans det för andra går åt..
          Jag vet att det avråds från att ha guppy + kampfisk generellt, men ibland KAN det kanske funka.. Men det är en ren chanstagning man får ta då.

          För mig gjorde det INTE det! Det var nafs i böljande guppybakar hela tiden.
          Och min goa Nemo är för övrigt en VÄLDIGT fredlig kille.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Emmelie
            • August 2006
            • 107

            #6
            okej, illa om man får säga så. lika bra att inte ta någon chansning.
            Hur stort utrymme behöver en kampfisk?

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Kampfisken behöver inte mkt plats, du har väl sett att de har dem i små behållare ibland.. men ska du ha honor också så behövs mer plats o gömställen för dem..
              Men i princip går guppy o kampfisk.. guppyn rör inte kampfiskens fenor, men kan vara precis som ngn sa.. att kampfisken kan tro att guppy med sina fenor är en konkurrent, men skulle du köpa en kampfisk som redan går med guppyhannar, så är chansen större att det kommer att funka.. då är han van vid sånt sällskap

              Hälsn Robban

              Kommentar

              Arbetssätt...