yngelhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinrobin
    • October 2006
    • 31

    yngelhjälp

    hej jag har presic fått 20 st guppiyngel. Skulle gjärna vilja få råd om hur jag ska göra för att så många av dem ska överleva. nu har jag de i en liten ycgelbox och matar de med yngelmat. när kan jag flytta över de till akvariet. jag har 2 dvärggurami och 2 fjärilar på tre cm som verkar vara mycket hungriga på dem.
  • frankieboy
    • March 2006
    • 116

    #2
    Har bara mina platy att jämföra med.
    Med dem så brukar nästa alla som jag lyckas få i yngelkassen överleva.
    Ha dem där tills du tror att de inte går in i de andra fiskarnas munnar...
    Flyttade över en cirka 1 cm stort yngel i går och nästan alla andra fiskar va snabt framme och kollade om de fick in det i munnen. Gapade och mätte lite tills de insåg att de inte gick!
    Matar mina bara med flingfoder, "doseys" och krossade algtabletter efterdom platy gillar vegitabilisk kost också.
    Men de växer ganska långsamt. Arten gör de och kaske att de går lite långammare i samband med maten...
    frank

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Jag skulle bara vilja säga om man har en liten yngel burk med massa yngel i är risken stor att fiskarna blir misbildade av det trånga utrymmet och kommer att få problem att simma kanske till och med slutar växa när dom bli lite större...

      Dom brukar bli krokiga på mitten när dom går i trånga utrymen och av det får dom svårt att simma och slutar ofta växa pga missbildningen.

      För ju större dom blir i burken ju trängre blir det och ju lättare blir dom missbildade. jag skulle rekomendera dig att stoppa ner dom i ett annat akvarium där dom kan växa upp...
      Senast redigerad av jesper_b; 01 November 2006, 18:03.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Stjärnzoo
        • December 2005
        • 43

        #4
        Själv fick jag med guppyngel igår morse. Enklast och störst chans att de överlever är ju att ha dem i ett alldeles eget akvarie.. (men det är ju inte det enklaste om man inte har något eller inte har någon plats) Jag själv har nu dessa ca: 40 stycken yngel i mitt 54 litersakvarie, med grus, växter, stenar och en vanlig pump som jag har klätt in med en strumpbyxa. Bara för att inte riskera att de åker in i pumpen. Jag gör ofta vattenbyte så att vattnet håller sig ok. Men i ditt fall är det svårt att inte få dina stora fiskar att äta upp dem. Se till så att ynglerna har mycket att gömma sig bland och i. Och se till så att de inte åker in i pumpen.
        Annars så vet jag inte. Lycka till iallafall!
        /Hanna - stolt ägare till:
        ett 180 liters,
        ett 540 liters.
        + 1 yngelkar på 54 liter.

        Kommentar

        • frankieboy
          • March 2006
          • 116

          #5
          Mitt råd som sagt är att spara dem i yngelkassen tills de inte ryms i de andra fiskarnas mun! Om du inte har något annat akvarium att ha dem i vill säga.
          frank

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av frankieboy
            Mitt råd som sagt är att spara dem i yngelkassen tills de inte ryms i de andra fiskarnas mun! Om du inte har något annat akvarium att ha dem i vill säga.
            Så som jag har förståt det så är det ingen yngelkasse utan en yngel burk.
            En sådan burk brukar var 15x10 cm inte mycket för fiskar att leva i eller hur?
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • frankieboy
              • March 2006
              • 116

              #7
              Ursprungligen postat av smegga
              Så som jag har förståt det så är det ingen yngelkasse utan en yngel burk.
              En sådan burk brukar var 15x10 cm inte mycket för fiskar att leva i eller hur?
              De kanske du har rätt i!
              även om yngelkassen sällan ä mycket större men i en sån har de ju i alla fall en pump! Eller ja... i vattnet utanför!
              Storleken är inte de jag reagerearar på, men de beror ju på hul länge han tänkt ha dem där i! 20 st 1 cm yngel tror jag kan ha de ganska bra med lite växter och gömställen. Men som sagt de beror på hur stor de är.'
              Vill inte utala mej allt för mycket om en sådan box...
              Men de låer inte bra att ha ett så litet och utan pump, för vattenvärderna dvs fiskarna i vattnet!
              Senast redigerad av frankieboy; 02 November 2006, 07:15.
              frank

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Fiskarna behöver ju på sikt mer plats för god tillväxt, men som en första barnkammare fungerar det utmärkt.. men troligen har du hungriga fiskar som gärna tar dem om de kommer åt dem. Men har du dem i en box som flyter på ytan är det inget problem med vattenkvalitén så länge du byter vatten i ditt akvarium, men man kan behöva rengöra botten inne hos ynglen lite då och då. ha också gärna ngn liten växt där som kan flyta runt... men så kommer frågan när kan du våga att släppa över dem.. det absolut bästa vore om du efter ett par veckor skulle kunna ha dem på en annan plats innan de skulle till akvariet.. fungerar utmärkt att föda upp yngel av guppy i plastboxar man kan köpa billigt på IKEA eller på köpcentra.. det viktigaste är regelbudna vattenbyten. Är du riktigt noga med det och har mkt snabbväxande växter så går det utan syrepump också... så kan du ordna en annan mellanstation så vore det bra... men går som sagt att fixa utan att man har ett extra akvarium, bara du har ngn plats..

                Grattis till dina yngel o lycka till med dem

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Jag har själv 7 "små dvärgar" (platy-yngel) i olika storlek & ålder i en yngelbox med genomströmning. De är inte så stora ännu - de äldsta är c.a 3 veckor.
                  Ett utav dem börjar snart bli stort nog att stoppa ner i akvariet. Kanske någon vecka till bara..... Boxen är av typen flyt-akvarium m. genomströmning på sidorna & "fast botten". De verkar än sålänge inte ta någon skada!

                  Jag har en liten flytväxt i som de kan ta skydd under.
                  Gör rent själva yngelboxen c.a varannan dag från gamla matrester o. dyl.

                  Förra kullen jag försökte föda upp flyttade jag över till mitt lilla 20-liters när de var c.a en vecka. Efter tre veckor var tyvärr alla utom 2 döda!!
                  Provade att släppa ut dem i stora akvariet - men de blev platymat på en gång
                  Har ingen aning om vad som gick fel - men denna variant jag kör nu verkar än sålänge funka bättre
                  Senast redigerad av Healena; 02 November 2006, 10:01.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  Arbetssätt...