Byta ut silikon.?..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorothea
    • October 2006
    • 9

    Byta ut silikon.?..

    Hej finns det någon som kan hjälpa mig? Jag har köpt ett begagnat akvarium på 500 liter o det har stått tomt i över 1 år. Jag tänkte ta bort den gamla silikonen och ersätta med ny. (va det en bra idé?) Jag har börjat och tycker att det är lite svårt att få bort allt. Jag använder mig av rakblad, finns det något annat som är bättre att använda? Hur mycket måste jag ta bort innan jag kan sätta dit nytt? Vore tacksam för svar från någon mer erfaren än jag själv. Hejhej
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Visst menar du att du skall limma om hela akvariet när du säger "sätta dit nytt" dvs plocka isär det och limma om.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Frågan är ju varför - normalt sett skall det inte vara några problem med silikonen bara för att akvariet stått tomt ett år.

      Har du väl börjat måste dock allt bort och det är oerhört viktigt att rutorna blir helt rena
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Jag fick samma tanke som Kjell först, men som han sa, har man tagit Fan i båten får man ro honom i land
        Det finns skrapor som man brukar använda till att skrapa ren spishällar och till att skrapa bort färg från fönsterrutor med. Till dom använder man en sorts rakblad som är vassa på en sida.
        Du kan också ta bort lite grovt med en brytbladskniv först.
        Se till att ha gott om blad till skrapan, två paket minst. De blir slöa fantastiskt fort.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Fönsterskrapa, med MÅNGA blad behövs till ett så stort akvarium, synd att du inte testade först om det höll tätt, då had edu sparat mycket jobb....
          Jag tror dock inte att det behövs skäras ner HELT, nya fogar på insidan bör räcka. Clas Olsson har silikonborttagning om det är svårt att få bort allt. Vet dock inte hur bra det fungerar, skulle själv satsa på att skära bort silikonet först....

          Är det ett helglasakvarium, eller ett med ram?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...