Mina första yngel, hur gör jag??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Mina första yngel, hur gör jag??

    Satt och studerade mina fiskar som vanligt och undrade varför alla var i ett hörn...trodde de hade syrebrist eller nåt...men så såg jag ett yngel och totalt 4 yngel har jag nu i mitt yngelkar.
    Så en lite fråga då....
    Ska karet flyta på ytan eller ska jag trycka ned det....
    Senast redigerad av acinna; 30 October 2006, 18:11. Anledning: ingen svarar ju :)
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Grattis till tillökningen
    Vad förslags yngel har du fått?

    Jag har mina yngel i ett sån'tdär flytakvarium med genomströmning på sidorna.
    Detta har jag hängt fast på akvariekanten - har böjt till stålgem som krokar.
    Ja - de är naturligtvis ovanför vattenytan..vill inte de ska rosta.
    Vattenlinjen ligger c.a 2 cm från kanten på yngelakvariet..

    Tror det är lugnare för alla firrar (stora som små) att det hela sitter stadigt
    förankrat & ej flyter runt.

    LYCKA TILL
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av Healena
      Grattis till tillökningen
      Vad förslags yngel har du fått?

      Jag har mina yngel i ett sån'tdär flytakvarium med genomströmning på sidorna.
      Detta har jag hängt fast på akvariekanten - har böjt till stålgem som krokar.
      Ja - de är naturligtvis ovanför vattenytan..vill inte de ska rosta.
      Vattenlinjen ligger c.a 2 cm från kanten på yngelakvariet..

      Tror det är lugnare för alla firrar (stora som små) att det hela sitter stadigt
      förankrat & ej flyter runt.

      LYCKA TILL
      Tack för att du svarade....har suttit och väntat på att ngn ska ta mig på allvar...hahaha
      Jag har platys, svärdbärare som är jag tror är de blivande föräldrar..men jag vet inte vilken av dem....har inte märk nåt...
      Jag har ett yngelkar i plast som flyter omkring och vet som sagt inte om jag ska lägga på rampen eller om jag ska flytta över dem i nätkassen i stället.....??
      så de kommer lite längre ner från rampen...
      Mvh acinna
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av acinna
        Tack för att du svarade....har suttit och väntat på att ngn ska ta mig på allvar...hahaha
        Jag har platys, svärdbärare som är jag tror är de blivande föräldrar..men jag vet inte vilken av dem....har inte märk nåt...
        Jag har ett yngelkar i plast som flyter omkring och vet som sagt inte om jag ska lägga på rampen eller om jag ska flytta över dem i nätkassen i stället.....??
        så de kommer lite längre ner från rampen...
        Mvh acinna
        Platy och svärdbärare? Då KAN det också vara en korsning, de är så närbesläktade att det funkar, det är dessutom så att vi aldrig hade haft alla färger som finns på platy/svärdbärare om det inte var för att de gick att korsa med varandra, vissa färger finns i naturen endast hos en av arterna...
        Har du bara mycket växter och annat som de kan gömma sig bland så kommer säkert några yngel att överleva, sedan kan du ju se till att öka matningen LITE grann så de vuxna fiskarna inte blir lika intresserade av ynglen. Sedan finns det ju massor av yngelfoder att ta till, men i början kan det räcka med att smula vanligt flingfoder FINT så ynglen kan äta det...

        Lycka till
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Lojs
          • September 2006
          • 11

          #5
          Du kan inte köpa ett lite mindre kar och låta dem växa upp där tills de är stora nog att inte bli uppätna?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Lojs
            Du kan inte köpa ett lite mindre kar och låta dem växa upp där tills de är stora nog att inte bli uppätna?
            ....vad man nu skall ha ALLA yngel till....En svärdbärarhona kan föda upp till 80 yngel var 30:e dag, nej, jag skulle då hellre satsa på ett lite mer lagom "naturligt urval" och låta naturen ha sin gång...

            Vill man sedan odla för att sälja så är det ju en HELT ANNAN SAK.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • acinna
              • October 2006
              • 266

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Platy och svärdbärare? Då KAN det också vara en korsning, de är så närbesläktade att det funkar, det är dessutom så att vi aldrig hade haft alla färger som finns på platy/svärdbärare om det inte var för att de gick att korsa med varandra, vissa färger finns i naturen endast hos en av arterna...
              Har du bara mycket växter och annat som de kan gömma sig bland så kommer säkert några yngel att överleva, sedan kan du ju se till att öka matningen LITE grann så de vuxna fiskarna inte blir lika intresserade av ynglen. Sedan finns det ju massor av yngelfoder att ta till, men i början kan det räcka med att smula vanligt flingfoder FINT så ynglen kan äta det...

              Lycka till
              Tack så mycket, ska vårda dem ömt. Hittade totalt 5 stycken som är i ett yngelkar, de trivs med en växt i och karet flyter på ytan i ett hörn.

              Jag blev varnad för att Platysar och svärdbärare kan korsas, men platysarna är bara en vecka gammal så det ligger inte till på det viset i alla fall. Sen om det skulle hända att de korsas senare så skulle jag nog förhoppningsvis se att det är en blandning så jag får väl separera dem eller avliva dem då eller??
              Missbildningar är ju inget att ha......

              Jag har en större nätkasse som man ska ha hängande över kanten.
              Den tänkte jag använda senare när de blir lite större. De är ju 1 cm knappt nu.
              Mvh Annica
              Vänliga hälsningar acinna
              248 liter 54 liter
              En annan hobby som jag har
              www.mhlasermarkning.se

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av acinna
                Tack så mycket, ska vårda dem ömt. Hittade totalt 5 stycken som är i ett yngelkar, de trivs med en växt i och karet flyter på ytan i ett hörn.

                Jag blev varnad för att Platysar och svärdbärare kan korsas, men platysarna är bara en vecka gammal så det ligger inte till på det viset i alla fall. Sen om det skulle hända att de korsas senare så skulle jag nog förhoppningsvis se att det är en blandning så jag får väl separera dem eller avliva dem då eller??
                Missbildningar är ju inget att ha......

                Jag har en större nätkasse som man ska ha hängande över kanten.
                Den tänkte jag använda senare när de blir lite större. De är ju 1 cm knappt nu.
                Mvh Annica
                Missbildningar är nog fel ord här, i så fall kan man inte ha annat än vildformerna, eftersom de som sagt redan är korsade fram och tillbaka, bastarder (korsningsprodukten mellan 2 olika arter) är (nog) rätt benämning. Jag tycker dock att du inte behöver avliva ev. bastarder, de blir rätt så söta "långsträckta" platysar...något man för övrigt ser ibland redan i affärerna...

                När ynglen blivit 1-1,5 cm långa borde de klara sig bra i akvariet i stället.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • acinna
                  • October 2006
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Missbildningar är nog fel ord här, i så fall kan man inte ha annat än vildformerna, eftersom de som sagt redan är korsade fram och tillbaka, bastarder (korsningsprodukten mellan 2 olika arter) är (nog) rätt benämning. Jag tycker dock att du inte behöver avliva ev. bastarder, de blir rätt så söta "långsträckta" platysar...något man för övrigt ser ibland redan i affärerna...

                  När ynglen blivit 1-1,5 cm långa borde de klara sig bra i akvariet i stället.....
                  OK, !
                  Det var svaret jag fick från en annan guldmedlem att jag skulle ta bort dem om de korsades, men du menar alltså att dessa fiskar är redan korsade
                  Intressant tycker jag...man lär sig nåt nytt här varje dag
                  Och om de ser bra ut i formen så kan man behålla dem alltså??
                  Vänliga hälsningar acinna
                  248 liter 54 liter
                  En annan hobby som jag har
                  www.mhlasermarkning.se

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av acinna
                    OK, !
                    Det var svaret jag fick från en annan guldmedlem att jag skulle ta bort dem om de korsades, men du menar alltså att dessa fiskar är redan korsade
                    Intressant tycker jag...man lär sig nåt nytt här varje dag
                    Och om de ser bra ut i formen så kan man behålla dem alltså??
                    Ja håller du inte vildformer så skulle jag då inte bry mig...
                    Vanliga färgglada "svärdbärare" och "platy" i affärena ÄR MED STÖRSTA SANNOLIKHET MER ELLER MINDRE "BASTARDER"....

                    Om du vill läsa mer så finns det en bok som heter "Svärdbärare och platy" från tidskriften "Akvariet" ISBN91-85406-06-6, du borde kunna låna den via biblioteket, antingen direkt eller på s.k. fjärrlån. Där finns det mesta du kan behöva veta om Svärdbärare och platy, INKLUSIVE en hel del genetik.
                    Visste du t.ex. att inom dessa släkten finns det 4 olika typer av könskromosomer, något som gör att man plötsligt bara får honor eller bara hanar från sina fiskar...
                    Senast redigerad av tummen; 01 November 2006, 12:44.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...