Pump har gått sönder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Vad menar du? Aquasafe är ju vattenberedningsmedel och används vid uppstart och vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda andra sadliga ämnen. Varför ska du ha i det i filtret?
    nee ja menade i vattnet. hehe, inte i filtret. menade bara om de fick fiskarna att må bättre eller något?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #17
      det binder tungmetaller och oskadliggör klor.....o det är ju bra!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        Om du får problem igen med innerfilter som inte startar kan du prova att snurra igån impellern med fingrarna och sedan sätta på locket. fast det beror på vilket innerfilter du har. Eller kan man "späda" den, fylla den med vatten. står det inte på filtret vilket märke det är?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          det binder tungmetaller och oskadliggör klor.....o det är ju bra!
          Precis! Men om filtret har varit avstängt och du sen rengjort det så bör du även börja tillsätta bakteriekultur.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Om man tvättar ur filter med kallt/ljummet vatten så behövs det inget vattenberedningsmedel...inte jag i alla fall. Har aldrig behövt använda det till nystartade akvarier heller, utom en gång då jag fick ett prov, och jag märkte då ingen skillnad....känns som att det mest är ett sätt att skinna orutinerade akvarister på ytterligare lite pengar, samtidigt som det bidrar till att göra att akvaristik verkar svårare än det är...här i sverige kloreras inte vattnet speciellt mycket längre, vi har rent allmänt väldigt rent vatten med bra kvalitet i kranen.
            Senast redigerad av tummen; 01 November 2006, 12:34.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Bakteriekultur minskar risken för ammoniak-och nitritspikar. När man har ett akvarium med med en del fiskar och ett filter helt utan bakterieflora, som det är fallet när filtret varit avstängt, kommer dessa gifter som ett brev på posten.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av batski
                Bakteriekultur minskar risken för ammoniak-och nitritspikar. När man har ett akvarium med med en del fiskar och ett filter helt utan bakterieflora, som det är fallet när filtret varit avstängt, kommer dessa gifter som ett brev på posten.
                ...sedan beror det ju också på hur länge det varit avstängt...några minuter spelar säkert ingen roll. Men har pumpen legat i akvariet länge utan att gå så är det ju en annan sak....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...