skolhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    skolhjälp

    Hallå!
    Jag ska hålla ett föredrag i skolan, jag har valt ämnet akvariefiskar. Jag har sökt på internett men jag har inte funnit några svar på dem frågor jag vill ha reda på. Är det någon här som kan tipsa mig om sidor där det finns bra information om dessa saker:

    *Hur bra trivs egentligen fiskar i ett akvarium?
    *Hur bra minne har en fisk?
    *Utställningar, hur går de till, hur bedömmer man osv.
    *Vanliga akvariefiskar i vilt tillstånd, hur lever de då och hur ser de ut?
    *Vad är den största skillnaden mellan att ha dem i skål eller i ett akvarium? (Jag tror att att jag vet det är olagligt att ha dem i skål, men varför, och är det mycket bättre att ha dem i en fyrkantig skål?)

    Jag är glad om ni ger mig sidtips, eftersom jag ska använda det i ett skolarbete behöver jag källor. ”Någon sa det på ett forum på internet” tror jag inte räknas som tillförlitlig källa. Jag vet om sidorna zoopet.com och zoonen.com.

    Tack på förhand!
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • Danei
    • September 2004
    • 555

    #2
    *Hur bra trivs egentligen fiskar i ett akvarium?

    Den är omöjlig att svara på. Avsaknad av fiender kan ju vara bra. Men det varierar ju stort.

    *Hur bra minne har en fisk?

    Det är det inget fel på.

    *Vanliga akvariefiskar i vilt tillstånd, hur lever de då och hur ser de ut?

    Det varierar väldigt mycket det med. Kampfisk kan leva i sumpiga risfält eller vattenpölar, medan andra bor i klart "rent" vatten, med stora ytor att röra sig på. Ofta är de vilda fiskarna inte så färgglada som de odlade.

    *Vad är den största skillnaden mellan att ha dem i skål eller i ett akvarium? (Jag tror att att jag vet det är olagligt att ha dem i skål, men varför, och är det mycket bättre att ha dem i en fyrkantig skål?)

    Formen har ingen betydelse. Men skålar är ofta mindre. Och det kan vara stessande om det springer folk på alla sidor. En skymd sida är bra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      1/ Det kan väl egentligen bara fiskarna själva svara på. Rent generellt så förutsatt att akvariet sköts bra så har de ju ett betydligt tryggare liv i akvariet än i naturen eftersom de där får tillräckligt med mat och man inte har några rovfiskar i ett akvarium.
      Den genomsnittliga livslängden i ett akvarium är ju också betydligt längre än i naturen.
      2/ Lite svårt att definiera var "minne" är för något, men det finns i alla fall vetenskapliga undersökningar som visar att fiskar i alla fall "minns" några månader.
      3/ Vet inte riktigt vad du menar med frågan - hur går utställningar till? Ett tips - åk själv till den i Malmö nästa helg så kan du se.
      Många utställningar har inga bedömningar och för de som har varierar sättet att bedömma.
      4/ Ca. 95% av de fiskar som säljs är odlade och har aldrig levt i naturen. Annars är väl skillnaden i huvudsak att det ofta är dåligt med mat i naturen och det finns massor av rovdjur (andra fiskar, fåglar, ormar etc). I gengäld finns det ju också oftast fler gömställen i naturen.
      5/ Det är ingen större skillnad - det primära är storleken på behållaren. En stor skål är alltså bättre än ett litet akvarium. Man måste tänka på att alla fiskar har behov av ett visst utrymme beroende på deras storlek och beteende. Så för vissa (väldigt få arter) kan det räcka med en 20-liters skål medan det för andra arter kan vara för litet med ett 500 liters akvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        En skymd sida är bra
        Bra kommentar det glömde jag. De flesta fiskarter behöver dekoration i skålen/akvariet så att det inte blir helt öppet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Tack så mycket för dina svar, får jag använda dig som källa? Det är ju ett skolarbete som sagt.
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            jag undrar om det här med källor... nånting man läst på internet tror jag aldrig man kan garantera korrektheten i, eftersom vem som helt kan skriva vad som helst utan att korrektheten granskas! i en bok däremot granskas allting för att säkerställa att det är korrekt enligt den kunskap och forskning som finns tillgänglig!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • pimo
              • May 2006
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              jag undrar om det här med källor... nånting man läst på internet tror jag aldrig man kan garantera korrektheten i, eftersom vem som helt kan skriva vad som helst utan att korrektheten granskas! i en bok däremot granskas allting för att säkerställa att det är korrekt enligt den kunskap och forskning som finns tillgänglig!
              Det kan jag inte riktigt hålla med om, texter i tidningar är det ofta stora fel i, och böcker kan man inte lita på heller, dom skrivs utefter folks åsikter

              Kommentar

              • morrhoppa
                • October 2006
                • 755

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                jag undrar om det här med källor... nånting man läst på internet tror jag aldrig man kan garantera korrektheten i, eftersom vem som helt kan skriva vad som helst utan att korrektheten granskas! i en bok däremot granskas allting för att säkerställa att det är korrekt enligt den kunskap och forskning som finns tillgänglig!
                Det är mycket sant, men skriver jag "någon sa det på internet" tror jag inte min lärare blir så glad. Om jag däremot har en sida med fakta att komma upp med är det bättre. Fast jag borde ju kunna skriva www.zoopet.com som källa.
                Jag har lånat böcker, men det står mest om skötsel i dem. Problemet är att ingen verkar vara nyfiken på samma saker som jag är...
                Man blir inte vuxen bara äldre!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #9
                  Ursprungligen postat av pimo
                  Det kan jag inte riktigt hålla med om, texter i tidningar är det ofta stora fel i, och böcker kan man inte lita på heller, dom skrivs utefter folks åsikter
                  fakta litteratur MÅSTE alltid vara korrekt och granskas därför innan det trycks annan litteratur som tex skönlitteratur och tidningar har yttrycksfrihet och får i stort sett skriva vad dem vill....
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    fakta litteratur MÅSTE alltid vara korrekt och granskas därför innan det trycks annan litteratur som tex skönlitteratur och tidningar har yttrycksfrihet och får i stort sett skriva vad dem vill....
                    Sen är det jävliga att en del böckerna på biblioteken är cirkus 20 år gamla och kanske inte full tillförlitliga längre...
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      fakta litteratur MÅSTE alltid vara korrekt och granskas därför innan det trycks annan litteratur som tex skönlitteratur och tidningar har yttrycksfrihet och får i stort sett skriva vad dem vill....
                      Böcker är självklart inte alltid korrekt, men jämfört med internet så är nivån i alla fall åtskilligt högre.
                      När man skriver en bok så gör man oftast en hel del research innan man sätter det på pränt - däremot så blir det ofta som så att man på internet ofta snabbt slänger ihop ett svar (speciellt i forum) efter vad man minns.
                      Min minne är i och för sig jättebra - men tyvärr rätt kort
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av morrhoppa
                        Det är mycket sant, men skriver jag "någon sa det på internet" tror jag inte min lärare blir så glad. Om jag däremot har en sida med fakta att komma upp med är det bättre. Fast jag borde ju kunna skriva www.zoopet.com som källa.
                        Jag har lånat böcker, men det står mest om skötsel i dem. Problemet är att ingen verkar vara nyfiken på samma saker som jag är...
                        Testa med att gå till biblioteket och låna andra BÖCKER istället, de är faktagranskade åtminstone....där finns det ofta bilder av olika biotoper(naturliga vattendrag där fiskarna lever...) och då ser man vilken livsmiljö de förekommer i.
                        Vilka böcker har du lånat? I en del så tipsas det om olika inredningsförslag som liknar den naturliga biotop man vill efterlikna. I andra lite äldre böcker står det nästan ingenting om sådant. Det finns en serie böcker som kallas "Back to nature" och de har rätt så bra med sidoinformation.

                        Oroar du dig för källhänvisningarna så skall du satsa på böcker före internet....sedan kan man ju komplettera med åsikter härifrån också.

                        Mitt förslag är att du skriver ut allt du hänvisar till från internet och lägger som bilagor till ditt arbete...
                        Senast redigerad av tummen; 01 November 2006, 12:22.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Metalmaid
                          • September 2006
                          • 815

                          #13
                          Du kan använda zoopet som källa om du vill, bara du hänvisar rätt. Skriver du så att det framgår att det är en åsikt det rör sig om och inte ett konstaterande borde det inte innebära några större problem, varken för dig eller den som ska värdera din uppsats. Du måste länka direkt till forumtråden du tar uppgifter ifrån så att din lärare kan kontrollera din källa själv och väga den mot dina andra källor.

                          T.ex...
                          Vissa akvarister hävdar att bla bla bla
                          Källa: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94969

                          Ja du förstår nog hur jag menar
                          Hare bäst...och simma lugnt
                          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                          http://mariahalsoforum.forum24.se/
                          http://www.helpdesken.forum24.se/

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Var det inte fakta frågeställaren var ute efter?? I så fall skulle jag satsa på (nya) böcker i första hand....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #15
                              Jo så sant...

                              Men vissa av dessa frågor kan enbart fiskarna svara på och svarar då en människa på det så blir det en åsikt(teori) och inte kalla fakta.

                              Läser du i en bok skriven av en som fångat fisk i en biotop så kan du däremot få faktasvar, en verklighetsskildring.

                              Gränsen mellan teori och fakta kan vara hårfin och mycket av det som står i faktaböcker är faktiskt teorier. Det är ju lite det som är en av tankarna bakom en uppsats, väga olika teorier mot varandra och komma fram till vilken som är den mest troliga.
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...