Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Nitrit

    Mina tetra test på Nitrit är pissgula de gånger jag testar och tolkar det som om det är inom ramarna för att det är helt okt och enligt test hos Djurmagasinet ansåg de att det var bra vatten från deras test.

    Så om man har bra nitritvärde har man bra nitrat då också?? eller kan man behöva ta ett sådant test också.

    Hur ofta ska man dammsuga gruset i akvariet och inte bara byta vatten??
    Tack för att Du svarar!!
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Om du har lite nitrit tyder det på att din nitrifikationsprocess är i god balans, vilket innebär att nitriten omvandlas till nitrat på ett effektivt sätt. Nitrat i princip ofarligt för dina fiskar och du behöver inte mäta det. Om du däremot har växter kan det finnas anledning att mäta nitrat, men jag är inte kvalificerad att svara på betydelsen av nitrat för växterna.

    Byt 30% en gång i veckan eller 50% varannan vecka. Du skall inte behöva dammsuga botten i ett kar i balans med god cirkulation och som inte övermatas.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Om du har lite nitrit tyder det på att din nitrifikationsprocess är i god balans, vilket innebär att nitriten omvandlas till nitrat på ett effektivt sätt. Nitrat i princip ofarligt för dina fiskar och du behöver inte mäta det. Om du däremot har växter kan det finnas anledning att mäta nitrat, men jag är inte kvalificerad att svara på betydelsen av nitrat för växterna.

      Byt 30% en gång i veckan eller 50% varannan vecka. Du skall inte behöva dammsuga botten i ett kar i balans med god cirkulation och som inte övermatas.
      Tack för svar så snabbt
      Det är så mycket man börjar tänka på från början som Ni kanske känner till.
      Jag har både levande växter och plastväxter och fiskarna verkar trivas förutom en platy som är köpt i tisdags men börjar bli lite mer social men jag tror ärligt att den är sjuk....
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #4
        Jep, det är inte fel att känna till lite om hur nitrifikation fungerar. Man behöver ju inte vara någon expert på det sättet men om du vill sätta dig in i det närmare finns en bra artikell här skriven av en mycket erfaren akvarist: http://www.ciklid.org/ciklidbladet_a...R=8806&LOPNR=2
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Anemon
          • June 2006
          • 69

          #5
          Hej där!

          Kan det inte vara så att platyn inte återhämtat sig från flyttstressen än...?

          Kommentar

          • acinna
            • October 2006
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av Anemon
            Hej där!

            Kan det inte vara så att platyn inte återhämtat sig från flyttstressen än...?
            Platyn mår bra nu ser det ut som....hoppas på det i fortsättningen nu också.
            Senast redigerad av acinna; 27 October 2006, 20:59.
            Vänliga hälsningar acinna
            248 liter 54 liter
            En annan hobby som jag har
            www.mhlasermarkning.se

            Kommentar

            • Anemon
              • June 2006
              • 69

              #7
              Vi håller tummarna för det!

              Kommentar

              Arbetssätt...