Hur länge ska jag vänta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brianna
    • October 2006
    • 24

    Hur länge ska jag vänta?

    Jag har ett 55 liters med guppy, neontetra, kuhliålar och en Golden nugget. Förra veckan köpte vi ett 113 liters med en slöjstjärt, två siamesiska malar, 5 zebrafiskar och en mal av okänd sort.

    Vi vill bara ha ett akvarie och tänker föra över fiskarna från det lilla till det stora.
    Hur lång "karantän" bör vi ha innan vi flyttar över dem? Det stora fick ju ca 90% nytt vatten, men gammalt grus och otvättat filter, så balansen verkar ok, hällde i nitrivec vid starten oxå.

    Två malar i ett 113 liters, går det? Jag vet ju inte sorten på den ena, men den är ganska jämnstor med Golden nugget, och liknar den i stort sett, förutom att den har väldigt svaga prickar och lite "skägg" vid sidorna. Kan de ryka ihop eller kan de samsas?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    vill du avveckla det lilla på 55L så är det väl bara att håva upp fiskarna och slanga upp iallafall 40L av det vattnet och hälla detta i stora karet (glöm inte att ta bort 40L i det stora innan du fyller på ) och koppa in firrarna.... malar brukar oftast bara vara aggro mot den egna arten så du kan väl prova, annars kanske du kan skänka bort en av dem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Brianna
      • October 2006
      • 24

      #3
      Jag har snäckor i det lilla som jag helst vill undvika att få med :-( Så jag vill nog bara flytta fiskarna, inte vattnet.
      Jag är dessutom lite tveksam till hur sugen slöjstjärten är på neontetra och guppy?

      Bör vattnet i den stora akvariet vara ok m a p nitrit osv efter en vecka, med tanke på att jag hade med en bakterieflora? Fiskarna har i alla fall mått prima hela veckan...

      Kommentar

      • PetitJolie
        • September 2006
        • 362

        #4
        Kan svara på en av dina frågor: slöjstjärtar äter INTE guppy eller neontetror. :P Det är nog de fredligaste fiskar jag har träffat på....
        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

        Kommentar

        • Brianna
          • October 2006
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av PetitJolie
          Kan svara på en av dina frågor: slöjstjärtar äter INTE guppy eller neontetror. :P Det är nog de fredligaste fiskar jag har träffat på....
          Tack! Då vågar jag nog prova snart då!!!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av Brianna
            Jag har snäckor i det lilla som jag helst vill undvika att få med :-( Så jag vill nog bara flytta fiskarna, inte vattnet.
            Jag är dessutom lite tveksam till hur sugen slöjstjärten är på neontetra och guppy?

            Bör vattnet i den stora akvariet vara ok m a p nitrit osv efter en vecka, med tanke på att jag hade med en bakterieflora? Fiskarna har i alla fall mått prima hela veckan...
            Däremot vill ju inte slöjstjärt ha samma temperatur på vattnet som guppyn och tetrorna. Så därför bör man ändå inte ha dom i samma kar.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Jag har två slöjstjärtar i ett vanligt sällskapsakvarium, inköpta i brist på bättre vetande.. De har i över ett år levt i vattentemp på 25-26 grader, i somras med toppar på bortåt 28. De ser inte ut att lida utan växer stadigt, deras bästisar är praktbotiorna och de verkar tro att de är av samma art!

              Mitt tips är hellre större kar med lite för varmt vatten än litet kar med kallvatten.
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av Piscator
                Jag har två slöjstjärtar i ett vanligt sällskapsakvarium, inköpta i brist på bättre vetande.. De har i över ett år levt i vattentemp på 25-26 grader, i somras med toppar på bortåt 28. De ser inte ut att lida utan växer stadigt, deras bästisar är praktbotiorna och de verkar tro att de är av samma art!

                Mitt tips är hellre större kar med lite för varmt vatten än litet kar med kallvatten.
                De mår inte dåligt i för varmt vatten, de åldras snabbare och dör helt enkelt för tidigt.
                Räkbiten


                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Det bästa vore ju om det gick att få handlarna att ge tusan i att kränga slöjstjärtar utan att ge relevant info och framförallt inte som ett set med "guldfiskskål". Men det har ju faktiskt blivit ett begrepp!

                  Pratade med en av handlarna i min stad, den minsta av tre och han sa att de säljer ca 50 slöjstjärtar i veckan! Guldfisk= guldkalv!
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #10
                    Vi är 14725 (tror jag det var) medlemmar här på Zoopet, kan vi på något vis göra en gemensam aktion?
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • Isolde81
                      • August 2006
                      • 233

                      #11
                      Ursprungligen postat av PetitJolie
                      Kan svara på en av dina frågor: slöjstjärtar äter INTE guppy eller neontetror. :P Det är nog de fredligaste fiskar jag har träffat på....
                      Säg inte det... En stor, glupsk slöjstjärt kan garanterat sätta i sig små neontetror. Är de små nog att gå in i munnen blir de käk.
                      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Jag tror också att slöjstjärten så småningom KAN bli ett hot mot neonerna, men den simmar ju ganska dåligt så varför inte försöka ändå? Malarna behöver nog bara ha tillräckligt med gömställen så lämnar de nog varandra ifred...speciellt om de är av olika arter.

                        Sniglarna kan du lätt bli av med om du köper PRAKTBOTIA! De älskar dem!!!!! Annars så följer de INTE med vattnet, utan kommer med som romklumpar(små!!!!) på växter och stenar+ i sanden. OM de blir många så kan det bero på för riklig utfodring, mata fiskarna med mindre portioner och du får mindre med sniglar på sikt. De gör dessutom lite nytta genom att äta upp foderrester och luckra upp bottensanden....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...