Lite nybörjarfrågor, tacksam för hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erkan
    • October 2006
    • 1

    Lite nybörjarfrågor, tacksam för hjälp!

    Hej,

    Jag tänkte ordna ett akvarium till vår dotter så hon har något roligt att titta på. Vi har ett litet 25 liters akvarium som jag tänkte höra med djuraffären om vilken fisk som skulle passa.

    Det var nåra år sen jag höll på med akvarium själv, så jag har glömt i stort sett allt förrutom att man har en värmare, ett filter och en lampa.

    Tänkte bara kolla av hur länge man ska köra med lampa i akvariumet, ska man stänga av den om natten eller går den dygnet runt? Måste man köra den hela vakna dagen, eller duger vanligt dagsljus i några timmar? Finns det något låg-watts alternativ?

    Om filtret har jag samma frågor, ska den gå 24/7 eller ska den "vila" några timmar om dagen? Har förövrigt inte riktigt fattat vilket filter man ska använda, verkar vara rena grekiskan när jag kollar på forum/affärer osv vad man kan tänka sig behöva. Räcker det med att köpa ett filter för ~25 liters lådor eller behöver man komplettera med nått? Förrut hade vi en vattenpump som grenade sig till två "saker", den ena saken var en porös sten med massor av hål, den andra saken var nått slags filter har jag för mig, men det var på 80-talet.

    Tacksam för lite hjälp så att man kan komma igång!
  • Shilo
    • June 2005
    • 170

    #2
    Ursprungligen postat av Erkan
    Hej,

    Jag tänkte ordna ett akvarium till vår dotter så hon har något roligt att titta på. Vi har ett litet 25 liters akvarium som jag tänkte höra med djuraffären om vilken fisk som skulle passa.

    Det var nåra år sen jag höll på med akvarium själv, så jag har glömt i stort sett allt förrutom att man har en värmare, ett filter och en lampa.

    Tänkte bara kolla av hur länge man ska köra med lampa i akvariumet, ska man stänga av den om natten eller går den dygnet runt? Måste man köra den hela vakna dagen, eller duger vanligt dagsljus i några timmar? Finns det något låg-watts alternativ?

    Om filtret har jag samma frågor, ska den gå 24/7 eller ska den "vila" några timmar om dagen? Har förövrigt inte riktigt fattat vilket filter man ska använda, verkar vara rena grekiskan när jag kollar på forum/affärer osv vad man kan tänka sig behöva. Räcker det med att köpa ett filter för ~25 liters lådor eller behöver man komplettera med nått? Förrut hade vi en vattenpump som grenade sig till två "saker", den ena saken var en porös sten med massor av hål, den andra saken var nått slags filter har jag för mig, men det var på 80-talet.

    Tacksam för lite hjälp så att man kan komma igång!
    Lampor (glödlampor) är något av det sämsta man kan ha till sitt akvarium, du ska ha en ljusrörs-ramp, finns till små kar också, och det ska vara tänd 10-12 tim/dygn dagtid, med 0,3-0,5w/liter. Ex. 18watt/36Liter = 0,5w/L
    Fiterpumpen ska klara 3ggr karets volym och gärna ett ytterfilter eller ett som hänger på sidan, så behöver du inte rengöra det så ofta, och det finns plats i filtret för skapande av nyttiga bakterier, och det ska gå dygnet runt.
    Allt naturligtvis beroende på hur många och vilka fiskar/växter du har i karet.
    Tummregel...1 fisk per 5L vatten....36L = 7 fiskar, beroende på storlek.

    Hoppas att det klarnar lite...
    Kaniniska hälsningar

    Shilo

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Erkan
      Hej,

      Jag tänkte ordna ett akvarium till vår dotter så hon har något roligt att titta på. Vi har ett litet 25 liters akvarium som jag tänkte höra med djuraffären om vilken fisk som skulle passa.

      Det var nåra år sen jag höll på med akvarium själv, så jag har glömt i stort sett allt förrutom att man har en värmare, ett filter och en lampa.

      Tänkte bara kolla av hur länge man ska köra med lampa i akvariumet, ska man stänga av den om natten eller går den dygnet runt? Måste man köra den hela vakna dagen, eller duger vanligt dagsljus i några timmar? Finns det något låg-watts alternativ?

      Om filtret har jag samma frågor, ska den gå 24/7 eller ska den "vila" några timmar om dagen? Har förövrigt inte riktigt fattat vilket filter man ska använda, verkar vara rena grekiskan när jag kollar på forum/affärer osv vad man kan tänka sig behöva. Räcker det med att köpa ett filter för ~25 liters lådor eller behöver man komplettera med nått? Förrut hade vi en vattenpump som grenade sig till två "saker", den ena saken var en porös sten med massor av hål, den andra saken var nått slags filter har jag för mig, men det var på 80-talet.

      Tacksam för lite hjälp så att man kan komma igång!
      Mitt första tips är att INTE ta 25-litersakvariet! Ha det som ett ev.sjukrum istället...minst 50-100liter är bättre att börja med.

      Den "vattenpump" du pratar om verkar snarare ha varit en LUFTPUMP med ett luftdrivet innerfilter+ en syresten. Jag skulle rekommendera ett "litet" innerfilter(dvs. en pump med filterbehållare) Det finns otaliga märken men ett bra relativt billigt heter FLUVAL. Kolla med affären. Någon luftpump kommer inte att behövas (=tyst i det rummet som akvariet står!!!!)

      Filtret SKALL ALLTID vara på. Lampan behöver nog inte vara på mer än några timmar på förmiddagen och ett par på kvällen,(det finns dagsljus under tiden) det kan du styra med timer, men å andra sidan kan du ha den tänd upp till 12 timmar i sträck också, men med mycket belysning (+ev solljus) så kommer du kanske istället få problem med ALGER om du inte ser upp. Alger botas lättast med någon fisk som äter upp dem, ex. vis en mal.

      Fiskar? Svärdbärare, mal, några tetror, till att börja med..fyll på efter hand. Lättare att sköta ett akvarium med lite fiskar än ett som är överbefolkat, då svänger inte vattenvärdena så lätt.

      När du startar upp akvariet så köp inte fiskarna samma dag, köp först växter, och samtidigt ber du om att få lite "skitvatten" från ett av affärens filter som redan är igång, då kommer "Snällbakterierna" att komma igång snabbare i ditt akvarium. Ungefär tre dagar-en vecka senare köper ni fiskarna, men när ni stoppar i dem så måste ni "koppa" in dem: så här gör jag:
      Jag tar fiskpåsen och lägger den först oöppnad i akvariet så vattnet i påsen får samma temp som i akvariet. Sedan tar jag en liten burk/hink och tar lite vatten från akvariet i den och sedan häller jag i fiskarna med vatten och allt i hinken. Därefter häller jag succesivt i mer akvarievätten och "spär ut" affärens vatten så fiskarna får vänja sig vid ditt akvarievatten. DÄREFTER FÅNGAR JAG UPP FISKARNA MED HÅV och ner i ditt akvarium!!!!! Aldrig akvarievatten från affären i mina akvarier! Sedan kan du fylla på med nytt kranvatten med samma temp. som akvariets. Mata sparsamt i början. NJUT AV FISKARNA!

      Nu har du fått lite tips att börja med, lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        #4
        Hej!

        Lita inte på djuraffären. Vissa affärer kan luras grundligt och få dig att köpa en fisk som kan bli dubbelt så lång som själva akvariet!

        Glödlampor är inget vidare, köp en liten lysrörsramp istället. På Simbi i Sickla kan man få tag i en för 20-30 liter för typ 150 :-.

        Det GÅR att ha ett mindre akvarium, men räkna inte med att kunna ha till exempel guldfiskar. Jag skulle rekommendera några guppy (3-5 stycken, bra nybörjarfisk) och ett gäng med amanoräkor. Amanoräkor kallas även "algräkor" och att duktiga städare, de hoppar även omkring och leker. De äter allting och springer glatt fram när det vankas mat. De är också skojiga efter vattenbyten, då blir de helt pigga och glada och hoppar mer än vanligt. Köp lite sand (eller grus, du väljer själv, jag föredrar sand), några växter du gillar, en Fluval 2+ (pump) och en bra akvariebakgrund. Köp även TetraMin, algtabletter och eventuellt röda mygglarver (frysta). I med vatten, växter, sand, stenar och bakgrund, sätt på pumpen, mata lite försiktigt (utan fiskar) med TetraMin så att du får bra balans. Släpp i de första fiskarna efter 7-10 dygn.

        Sen rekommenderar jag ett större kar, men detta var några tips om du vill ha det lilla akvariet. Glöm inte att byta vatten varje vecka, jag brukade byta 2/3 i mitt 26 liter.

        Lycka till med karet!

        Kommentar

        • CalleAkvarist
          • November 2005
          • 1059

          #5
          Som tidigare sagt i tråden ska alltså pump ALLTID vara på och belysningen föreslår jag cirka 12 timmar per dygn, alltså 12h tänt och 12h släckt.

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            En liten varning när det gäller röda mygglarver. Många får allergiska besvär av dessa, så välj någon annan sort av fryst foder.
            Om du har en ramp för vanliga glödlampor kan du ju köra med lågenergilampor i den. Då får du bättre ljus för växterna.
            Varför inte neontetror som invånare. Dom är små, färgglada och pigga.

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #7
              Neontetran är förvisso mkt fin och liten, men kräver minst 45 liter: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

              Kommentar

              Arbetssätt...