Ciklid akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metalmac
    • December 2005
    • 26

    Ciklid akvarium

    Hej, har nu haft ett sälskaps akvarium i ca 10 månader, och det har funkat bra, men är nu sugen att gå vidare och starta ett ciklid akvarium, men vad ska man tänka på när man startar ett ciklid akvarium, är det väldigt anorlunda mot ett sälskaps akvarium? Har kollat på fågelciklider, dom värkar ju bra som ciklidnybörgar fisk, eller? Och hur ska man inreda?
    Trots 10 månaders akvarie fix så känner jag mig fortfarande som en stor nybörgare haha
    Akvarium 160L
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Om du menar Påfågelciklider så är ditt 160 liters akvarium aldeles för litet. Använd sökfunktionen i fisklisten så kan du kolla upp vilka arter du kan ha.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • metalmac
      • December 2005
      • 26

      #3
      Haha, nu skrev jag ju helt fel! jag kollade ju på Gul fjärilsciklid, den ska väll funka i 160 l om jag inte ser fel.
      Ursäkta. var fick jag fågel ciklid ifrån? ibland är man snurrig.
      Akvarium 160L

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Fjärilsciklid går alldeles utmärkt i 160 l, men du bör inte blanda den med tex Malavi eller Tanganyikaciklider pga olika krav på vatten mm.

        Däremot går fjärilen utmärkt att ha i ett vanligt sällskapsakvarium och säkert finns det andra lämpliga dvärgciklider som går ihop med den, men det kanske någon annan kan svara på.

        Jag har själv fjärilar i ett vanligt sällskapskar på 100 l och det är inga problem eftersom dom är väldigt snälla och trevliga.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • metalmac
          • December 2005
          • 26

          #5
          Gud vad trevligt, då ska jag nog sattsa på fjärilar till att börga med!
          Tack för svaret!
          Akvarium 160L

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av metalmac
            Gud vad trevligt, då ska jag nog satsa på fjärilar till att börja med!
            Tack för svaret!
            Satsa på BARA dem som ciklider, och sedan kan du ha lite tetror till sällskap....bilbukar till exempel, de håller ju till i ytan och fjärilarna på botten/nere. sedan kan man ju ha lite guppy också, gärna då någon vildform som inte dominerar färgmässigt, testa Endlers guppy t.ex.

            ...och du! Om du nu bor så nära Stockholm så missa för all del inte auktionerna som olika föreningar har!!!! Otroligt kul att fynda fisk och växter och dessutom träffa andra akvarienördar!!!!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • remturner
              • November 2006
              • 5

              #7
              Det finns många fler Ciklider som är lättsköta och fina men som man fortfarande kan ha i ett 160 liters akvarium. Jag ska skaffa några Palettciklider + 2 sorter till som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag ska också ha några guppisar och Nättareor

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Ursprungligen postat av metalmac
                Trots 10 månaders akvarie fix så känner jag mig fortfarande som en stor nybörgare haha
                Efter 6 år med ciklider känner jag mig fortfarande ofta som en nybörjare
                Mvh Peter

                Kommentar

                Arbetssätt...