Mina två malar dog :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raiker
    • October 2006
    • 29

    Mina två malar dog :(

    Hade två malar (osäker på vilken typ, bruna med vita ränder/prickar) som var ganska små (~3cm) som jag hittade döda på botten idag.
    Malarna levde igår, och resterande fiskar (fem platy, tre guramis) verkar må bra. Malarna har varit i akvariet ca 9 dagar, platys 3 veckor. Köpte mosaik guramis igår (tre st) och stoppade i. Akvariet har varit igång ca 4 veckor.
    Köpte även mat till malarna igår (vitakraft premium plant chips), då butiken jag köpte malarna av inte tycke att jag skulle ge dom någon speciell mat.
    Bytte 20% vatten när jag tagit bort dom döda malarna, men gjorde ett vattentest innan som visade 0 på nitrit, samma ph som vanligt och 25 nitrat.
    Har haft i bakteriekultur enligt anvisningarna sen jag startade akvariumet.
    Undrar helt enkelt vad det kan ha varit som tog livet av malarna? Om jag gjort något fel osv.
    Bilder
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    sannerligen beror det nog på att det är nystartat och malarna klarsde inte av det! vänta helst ett par månader innan du skaffar fler.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #3
      Ursprungligen postat av Raiker
      Köpte även mat till malarna igår (vitakraft premium plant chips), då butiken jag köpte malarna av inte tycke att jag skulle ge dom någon speciell mat.
      Kan du utveckla detta?

      //Calle
      www.goc.se

      Kommentar

      • Raiker
        • October 2006
        • 29

        #4
        Ursprungligen postat av amazonfarmen
        Kan du utveckla detta?

        //Calle
        När jag köpte malarna, frågade jag vilket foder/mat jag skulle ge dom.
        Inget, tyckte dom då malarna enligt dom åt alger och annat "skit" på botten, samt överblivet foder de andra fiskarna ej ätit upp. Enligt personalen skulle malarna klara sig på detta.
        Bilder

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Dom hade klarat det om akvariumet hade varit igång ett tag till. Men det tar ett tag innan alger växer till sig så där är tillräckligt. Eller har jag fel?
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av Raiker
            När jag köpte malarna, frågade jag vilket foder/mat jag skulle ge dom.
            Inget, tyckte dom då malarna enligt dom åt alger och annat "skit" på botten, samt överblivet foder de andra fiskarna ej ätit upp. Enligt personalen skulle malarna klara sig på detta.
            SUCK

            Är skrämmande att butiker ger sådan missvisande information.

            Butiker säljer gärna på en massa tester, vattenberedningsmedel osv, men inte mat till malar, för det behövs inte!!!???
            Inte undra på att många malar är undernärda och lever på nåder.

            Be butiken att läsa på lite innan de säljer mer malar.

            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              fodertabletter är att föredra för att försäkra sig om att pansarmalarna får ordentligt med mat och gärna tinat frysfoder. algtabletter till sugmalar...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                fodertabletter är att föredra för att försäkra sig om att pansarmalarna får ordentligt med mat och gärna tinat frysfoder. algtabletter till sugmalar...
                Ska "sugmalar" (vad du nu räknar som det) bara ha algwafers?

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Det räcker att ge algtabletter som extra tillskott ibland då grönsaker är billig mat till malar och maltabletter när man släcker ner.Det skulle vara bra om man fick reda på vilka malar det var.L-malar skall koppas in länge om det är stora skillnader på vattnet då kan det bli dagar med inkoppning för att dom skall anpassa sig till vattnet då många L-malar är känsliga och kan dö ganska fort(inom några dagar).Många malar är även väldigt känsliga mot nitrit medans andra fiskar klar det bättre.

                  Thomas
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raiker
                    När jag köpte malarna, frågade jag vilket foder/mat jag skulle ge dom.
                    Inget, tyckte dom då malarna enligt dom åt alger och annat "skit" på botten, samt överblivet foder de andra fiskarna ej ätit upp. Enligt personalen skulle malarna klara sig på detta.
                    - Troligtvis därför de dog skulle jag tro..de svalt nog ihjäl tyvärr
                    Som någon sade tidigare finns det varken tillräckligt med alger eller annat mumsigt i ett nystartat akvarium. På fyra veckor hinner det inte bli tillräckligt mycket mat åt dem!
                    Senast redigerad av Healena; 19 October 2006, 19:47.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Tror inte dom svälter ihjäl på 9 dagar.Det är lättare att mata ihjäl fiskar än att svälta ihjäl dom.

                      Thomas
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        #12
                        det beror väl på hur länge dom har gått i affären, med dom mattips som dom skickade med så fick dom väl inge mat där hällar, sedan flytta mallar/fiskar som redan är försvagat av svält gör väl bara att dom blivar ännu mera stressat
                        mvh janne
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Raiker
                          • October 2006
                          • 29

                          #13
                          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                          Det räcker att ge algtabletter som extra tillskott ibland då grönsaker är billig mat till malar och maltabletter när man släcker ner.Det skulle vara bra om man fick reda på vilka malar det var.L-malar skall koppas in länge om det är stora skillnader på vattnet då kan det bli dagar med inkoppning för att dom skall anpassa sig till vattnet då många L-malar är känsliga och kan dö ganska fort(inom några dagar).Många malar är även väldigt känsliga mot nitrit medans andra fiskar klar det bättre.

                          Thomas
                          Vet tyvärr inte vilken mal det var, men har en dålig bild på en av dom ifall någon kan se vilken typ det är.
                          .
                          Ska vänta någon månad innan jag skaffar mal igen, men denna gång har jag i alla fall mat åt dom .
                          Bilder

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raiker
                            Vet tyvärr inte vilken mal det var, men har en dålig bild på en av dom ifall någon kan se vilken typ det är.
                            http://i77.photobucket.com/albums/j7...varium/mal.jpg.
                            Ska vänta någon månad innan jag skaffar mal igen, men denna gång har jag i alla fall mat åt dom .
                            Den ser ut som vanlig Ancistrus sp.
                            Små malar är känsliga, så att köpa dem under 4cm bör man inte göra.

                            Lycka till i framtiden.

                            //Calle
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • MaxRobban
                              • August 2006
                              • 1048

                              #15
                              Tråkigt att dina malar dog.. men som många andra påpekat, de ska ha sin mat med fodertabletter och liknande + är det ancistrus så behöver de ngn rot i akvariet så de mår bra av att gnaga på trä. Det finns många olika sorters maltabletter med då du har Platy i akvariet så gillar de också tabletter så ska malarna ha dem ifred så köp den typen som är lite hårdare som de kan gnaga på och inte sådana som smular sönder.. för då kan Platy och andra jaga bort dem.. vart bor du ? Gäller att hitta ngn bra butik till dig, men köpa på annonser här är också bra bara du bor nära en säljare.

                              Lycka till Robban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...