Hjälp! Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ivandrago
    • October 2006
    • 46

    Hjälp! Hur gör ni?

    Jag behöver hjälp!

    Jag hade en glasskål (på 20-liter) som gick sönder i fredags. I den hade jag tre stycken slöjdskjärtar. När glasskålen gick sönder panikköpte jag ett rektangulärt akvarium på 45-50 liter.
    När ja hade glasskålen skulle man byta halva vattnet varje vecka och var fjärde veckan skulle man byta allt vatten och rengöra gruset, så vi tömde hela och tog ur fruset och sköljde det utanför glasskålen var fjärde vecka. Detta är ett ofantligt jobb.
    Skall man göra så med akvariet oxå?
    Eller hur gör ni?
    Vad är ett filter och hur används det?


    Jag behöver verkligen hjälp eftersom jag aldrig haft ett akvarium tidigare..
    Så alla tips och råd är välkommna..

    Vet ni några andra fiskarter man kan ha ihop med slöjdskjärtar?

    tack på föhand
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    #2
    Hej Ivandrogo. Jag kommer inte säga att du inte bör ha slöjstjärtar i ett sånt litet akvarium för det kommer säkerligen andra göra, men det finns gott om vackra fina fiskar man kan ha i 40-50 liter.

    Ursprungligen postat av Ivandrago
    ... rengöra gruset, så vi tömde hela och tog ur fruset och sköljde det utanför glasskålen var fjärde vecka. Detta är ett ofantligt jobb. Skall man göra så med akvariet oxå?
    Nej men du bör byta en del av vattnet, ca 1/3 del en gång i veckan, särskilt noga är det den första tiden innan bakteriekulturen kommit igång.
    Du ska inte ta ur gruset och rengöra det eftersom det är bla där de goda bakterierna sitter. Däremot kan du slamsuga (som att dammsuga med hjälp av slang och häverteffekt) botten särskilt som du har "grisiga" fiskar som skiter mycket. Gräv inte runt i botten utan låt bara löst skräp som ligger på botten sugas in i slangen.

    Filter används för att
    1. Filtrera bort lösa partiklar i vattnet
    2. Utöka ytan för bakteriekultur att växa på
    3. Ge cirkulation i vattnet

    Filter är inte nödvändigt alltid, men kan vara bra att ha. I ett sånt litet akvarium kan det räcka med en cirkulationspump. Jag använder det i ett 30 liters akvarium för att temperaturen ska utjämnas. Annars blir det varmare nära ytan/lampan och kallare vid botten.
    Syresättning av vatten sker vid vattenytan. För att öka syresättningen kan cirkulationspumpens/filtrets utblås sättas nära ytan.

    Lycka till!
    Katarina
    Senast redigerad av 30liter; 16 October 2006, 20:59.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Köp ett akvarium på åtminståne 150-250 liter till SLÖJSTJÄRTARNA!!!!!!
      Kraftig pump/filter behövs också till dem. Tänk på att de kan bli upp till 25-30 cm långa som fullvuxna, och planera för det, eller byt ut dem till mindre fiskar som passar i ditt lilla akvarium, varför inte några färgglada guppy till exempel?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Ivandrago
        Jag behöver hjälp!

        Jag hade en glasskål (på 20-liter) som gick sönder i fredags. I den hade jag tre stycken slöjdskjärtar. När glasskålen gick sönder panikköpte jag ett rektangulärt akvarium på 45-50 liter.
        När ja hade glasskålen skulle man byta halva vattnet varje vecka och var fjärde veckan skulle man byta allt vatten och rengöra gruset, så vi tömde hela och tog ur fruset och sköljde det utanför glasskålen var fjärde vecka. Detta är ett ofantligt jobb.
        Skall man göra så med akvariet oxå?
        Eller hur gör ni?
        Vad är ett filter och hur används det?


        Jag behöver verkligen hjälp eftersom jag aldrig haft ett akvarium tidigare..
        Så alla tips och råd är välkommna..

        Vet ni några andra fiskarter man kan ha ihop med slöjdskjärtar?

        tack på föhand
        detta är ett filter! köp detta eller liknande till ditt kar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          detta är ett filter! köp detta eller liknande till ditt kar!
          vilket filter ?

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          Arbetssätt...