Tålig art vid nystart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceci
    • September 2006
    • 124

    #16
    Nu har akvariet varit igång i 6 veckor, med fiskar i 5 veckor.
    Redan efter 2 veckor föddes det fem Endlers-yngel.

    I samband med ett vattenbyte glömde jag att tillsätta Nitrivec efteråt.
    Det tog någon dag innan jag kom på mitt misstag.
    Vattenvärdena var fortfarande OK, men min minsta Otocinclus dog några dagar senare. Lillen R.I.P.
    Det känns verkligen hemskt tråkigt, jag kommer inte att göra om samma misstag kan jag lova. Dessutom såg jag att man bör förvara en öppnad förpackning i kylskåp, det observerade jag inte i början.
    Annars mår alla fiskar bra. Den större Otocinclus ser pigg ut.
    Jag dröjer ett tag innan jag skaffar artkompisar.
    I butiken sa man att otocinclus inte är svår, och att dödsfallet kanske berodde på att de fått för lite mat. Jag har svårt att tro det, det kan förstås se ut som att de äter (maltablett + zuccini) men att de inte får i sig något.
    Men om det stämmer som jag läst nyligen att nästan alla otosar är vildfångade, så förstår man att de kan vara känsliga.

    Tack till er som gett mig bra råd och svarat på mina frågor, även om jag trots detta lät mig "frestas" att skaffa Otocinclus lite för tidigt.

    Och som sagt, utan bakteriekulturer skulle det vara ett ännu "svårare" projekt för oss nybörjare att komma igång. Det kan ju bara bli bättre för fiskarna än utan bakteriekultur, om man har kontroll på vattenvärdena.
    ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
    "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

    Kommentar

    Arbetssätt...