Rolig enkel lättskött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    • June 2006
    • 69

    #16
    Får jag hoppa in med en fråga? Det var någon som skrev härovan att guppyn är svår nuförtiden. Varför? När jag var liten på 80-talet så ansågs den ju som närmast superlättskött?

    Hälsningar Anemon (som också funderar på robusta lättskötta fiskar)

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #17
      kanske en dvärgciklid som munruvar (tex dvärgmunruvare) som huvudfisk (fast då blir det inga kampfiskar de är glada i fenor). Sen en grupp platys. Ett gäng pansarmalar. Ett stim kardinaltetror.

      Börja med en fisksort i taget, gärna från liten till stor och se till att ha mycket växter och ordentligt emd filter så går det nog bättre. Några dödsfall är dock oftast oundvikligt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #18
        Ursprungligen postat av Anemon
        Får jag hoppa in med en fråga? Det var någon som skrev härovan att guppyn är svår nuförtiden. Varför? När jag var liten på 80-talet så ansågs den ju som närmast superlättskött?

        Hälsningar Anemon (som också funderar på robusta lättskötta fiskar)
        dem är så hårt avlade och inavlade...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Legolasxvi
          • February 2004
          • 38

          #19
          Jag hade nog börjat med att kolla de naturliga vattenvärdena i ditt kranvatten och sen valt fisk utifrån det.
          Som exempel så är Tanganyika- och Malawiciklider i mitt vatten extremt lättskötta medan andra fiskar som kräver ett vatten med lågt ph blir nästintill omöjliga att hålla vid liv om jag inte ska ägna en del tid åt att laborera med vattnet. Så mitt råd till dig är att kolla vilka vattenvärden du har och om du inte har så du själv kan testa vattnet så hjälper säkert din akvariehandlare dig med ett test. Lycka till!

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #20
            Kan varmt rekomendera nyckelhålsciklider! Vackra i sin enkelhel, samt att de är ngt "bajtigare" än många utav de tidigare nämda fiskarna.
            De är dessutom snälla mot resten av burkens invånare och enligt mina erfarenheter lättskötta.

            Dock kan väl tilläggas att de är rätt förtjusta i yngel - vilket ju iofs kan vara en fördel om du skaffar acistrus eller guppy. Åtminstone mina ancistrus ynglar av sig ngt helt fantastiskt!
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ett problem man kan få med guppy är att man köper en här och en där, plötsligt har man fått in sjukdom och alla dör...ofta förekommande fel, som jag själv gjort.

              Tips:
              Corydoras,-javisst absolut! Pigga rackare som simmar omkring ganska mycket mer än andra malar. testa C.aeneus, C.paleatus eller en snyggare C.sterbai.

              Guppy...

              Platy/svärdbärare, mer fart på svärdisarna, lika fina färger, borde passa i ditt akvarium.

              Dvärgciklider(Apistogramma): testa någon "billig" sort först: t.ex. A.cacatoides som brukar finnas tillgänglig nästan överallt, eller våga dig på Fjärilsciklider(Microgeophagus ramirezi), men köp för all del så stora som möjligt!

              Tetror: testa med lite större sorter: Dolkstickstetror, Bilbukar(täck akvariet! de hoppar!) Vinkeltetror, Brilljanttetror, Glödbandstetror, Svart neontetra.

              Skaffa också gärna en Gibbiceps-mal, men de blir ju förståss rätt så stora...Ancistrus är ett bra alternativ.

              MATA VARIERAT!!!!!!!

              Lycka till.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av _Lena_
                Några dödsfall är dock oftast oundvikligt.
                Nej det är det faktiskt inte. I mitt 310 liters Asien-akvarium simmar mosaikgurami, siamensis, fembandsbarber och kilfläcksrasboror. Ingen har dött.

                Ingen behöver dö om man skyndar långsamt, matar sparsamt under de första veckorna och tillsätter bakteriekultur. Jag saffade en ny art var fjärde vecka. Under den första månaden var det bara 2 guramis och 2 siamensis i akvariet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Tetror: testa med lite större sorter: Dolkstickstetror, Bilbukar(täck akvariet! de hoppar!) Vinkeltetror, Brilljanttetror, Glödbandstetror, Svart neontetra.

                  Skaffa också gärna en Gibbiceps-mal, men de blir ju förståss rätt så stora...Ancistrus är ett bra alternativ.
                  Men hallå folk har ni läst fel? blurres akvarium är inte på 600 liter, utan 220. I mitt 250 liters simmar bl a kardinaltetror och rödmunstetror. De största fiskarna är L-malarna som inte blir större än 10cm. Och det ser inte "skräpigt" ut. Tvärt om så hade jag velat ha ett större akvarium till rödmunstetrorna eftersom de är så aktiva och snabba.

                  Jag håller med er som rekommendeerar platy. De är trevliga och tåliga fiskar. Fjärilsviklider däremot är rätt känsliga. Annars väldigt trevliga fiskar de med.

                  Palettciklider är ganska tåliga, färgglada och leker gärna. De kan dock bli rätt aggro när de försvarar lekreviret eller ynglen.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Anemon
                    • June 2006
                    • 69

                    #24
                    Åheim - Ok, tack

                    Kommentar

                    Arbetssätt...