Nu har första fisken dött =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Nu har första fisken dött =(

    HAr haft mitt akvarie i 3 veckor nu.. Har haft problem med nitrit och kollar vattnet varje dag...Nu idag ligger det på 0,3 mg/l på tetra test NO2,kan det ligga där eller ska ja byta vatten igen.. Har bytt nästan hälften varje dag av vattnet..
    Kan jag göra något annat???
    Nu låg en fisk död på ytan när jag kom hem.. Dom andra verkar må bra men är rädd för att dom ska stryka med också..

    HJälp mej nån?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Läs igenom dina andra trådar igen, du har fått många bra tips där. Mitt råd är att byta vatten, byta vatten, byta vatten. När jag haft nitrit så har jag bytt 50% av vattnet var tredje vaken timme (alltså inte på natten). Jag har då blivit av med nitriten p ånån dag eller två. Tillsätt nitrivec, eller varför inte toxivec eller nitritkiller, när nivån är nere på noll. Salt i vattnet förhindrar också nitritets skadliga inverkan på fiskarna. Det skyddar fiskarnas slemskikt och gör det lättare för fisken att ta upp syre genom gälarna. Nitriten skadar verkligen fiskarna och det kan vara så att skadan redan nu är permanent.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Ditt akvarium är nog i en ganska "kritisk" fas just nu, angående bakteriekulturbildandet... men härda ut! Tyvärr KAN man få räkna med att någon enstaka individ stryker med....

      Gör som det sades ovan..vattenbyten - och jag rekommenderar också toxivec! Det KAN minska behovet av vattenbyten...men du byter naturligtvis INNAN du tillsätter det. Kolla sedan värdena efter några timmar..
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        En sak som ofta glöms bort! Mata inte fiskarna förren vattnet har varit perfekt i minst två dygn!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av laerni
          En sak som ofta glöms bort! Mata inte fiskarna förren vattnet har varit perfekt i minst två dygn!
          Lustigt... Jag som inbillade mig att det räckte att man var lite vaken, och medveten om att man ska mata försiktigt, för att inte få en förstärkning på sitt nitritproblem. Perfekt vatten har han inte på någon månad, och det känns lite länge och vänta för fiskarna.

          Självklart kan fiskarna vara utan mat i ett par dagar, om de är friska och normalt matade sedan tidigare, men lika självklart är det att man fortfarande kan mata om det finns ett behov. Man kan behöva göra ett extra vattenbyte, och man bör mata sparsamt, men man behöver inte svälta ihjäl fiskarna.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...