Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Hjälp!

    Jag hämtade hem mina första fiskar i torsdags och hade som sagt tänkt mig 5 guppies. Hon som har dem tyckte dock att det var lite och sa att nog måste jag ha fler och att hon ju har så mycket yngel. Jag blev lite nervös när jag såg att antalet i påsen ökade och sa att "nu räcker det" men hon tyckte att några fler behövde jag. När jag kom hem och lade ned påsen i akvariet började jag räkna fiskarna och insåg att jag hade fått 17 st Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig... Hittills mår alla bra men jag är livrädd att de ska bli sjuka.. Skulle få nitrittest av stallägaren, när kan jag göra ett första test? Hon har även Nitrivec som jag skulle få om jag får nitrit i akvariet. Kan man tillsätta Nitrivec i förebyggande syfte eller har jag missuppfattat den saken? I såfall vore det ju lika bra att göra det. Hon sa även att eftersom jag fått växter från hennes akvarium så trodde hon inte att det skulle vara någon fara med bakteriekulturen, stämmer det? Jag fick även med en pump med akvariet men den var rengjord samma dag som jag fick akvariet..

    Orolig "mamma" till ett gäng guppies
    mvh Anna
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ujj..det blidde många nya firrar på en gång det..
    Men okej - kör på! Nitrivec ÄR "förebyggande" - använd från dag ett!
    Och kolla nitriten varje dag i ett par veckor. Du kan även skaffa Toxivec och ha hemma ifall nitriten sticker i höjden. Toxivec + vattenbyten brukar vara effektivt mot det!

    Bakteriekultur har du troligtvis = 0 nu i nystartat kar....
    Så mycket sitter det inte på växterna!!!
    Men Nitrivec är ju bakteriekultur!

    Lycka till
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Tack för ditt svar Ska se till att få med både nitrittest och Nitrivec när jag far till hästen. Pratade med stallägaren igår och hon lät som om hon tyckte att jag var lite överdrivet orolig Hon sa att om man vill så kan man ju testa nitriten.. Hon sa även att den andra hästägaren hade fått nitrit i sitt akvarium men att fiskarna inte verkade må särskilt dåligt av det Nåja, jag vet att jag är en hönsmamma när det gäller alla mina djur, hundar, häst, katt och fiskar Jag tror att mycket var det att hon har så mycket yngel (av varierande ålder)i sitt yngelkar just nu och därför ville bli av med mer än 5 st..

      En liten parentes, stallägaren hade fått ett helt gäng nya yngel igår

      Sen ännu en fråga, en person sa till mig att jag inte skulle mata fiskarna öht på flera dagar, sen mata dem lite och därefter inte mata alls i några dagar igen. Vad säger ni om det? Jag har matat dem igår och idag men bara med _väldigt_ lite mat en gång/dag och det har inte hunnit hamna något på botten iaf För övrigt så är de som tokiga i varandra, hanarna uppvaktar ständigt honorna. En av honorna bryr sig inte alls vem hon blir uppvaktad av medan ena honan är väldigt nogräknad och inte alls tycker om den största hanen. Jag har suttit framför akvariet många timmar, mycket bättre än att se på TV

      mvh Anna
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      Arbetssätt...