Vilken mal är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 54L
    • October 2006
    • 100

    Vilken mal är bäst?

    Hej.
    jag undrar vilken mal som passar bäst i mitt 70L akvarium som det kommer finnas Dvärgkul fisk i (sötvatten)

    Finns det några andra fiskar jag kan ha med dvärgarna? (förutom malen då)

    Jag ber om ursäkt till er som hjälpte mig förut då jag hade skrivigt helt fel...

    MVH Daniel.
    Senast redigerad av 54L; 14 October 2006, 15:55.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej.

    Hypancistrus zebra är dels svindyr (räkna med minst 1000:-/st) dels kommer den ur djungelströmmar med mycket låg salthalt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • 54L
      • October 2006
      • 100

      #3
      okej. det va himmla synd.
      Kan du rekomendera ngn annan mal då?
      MVH Danne

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Som du ser på länken är 70 liter alldeles för litet för L46. De allra flesta L-malarna behöver större utrymme. Det skulle i så fall vara ett stim LDA25.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag tror inte någon L-mal trivs särskilt bra i bräckvatten. Ariider (saltvattensmalar) går ju, fast de flesta blir alldeles för stora för ditt akvarium - dessutom är dom ovanliga i handeln. Varför skall du ha mal i?

          Kommentar

          • birgitta-lundin
            • January 2006
            • 114

            #6
            Pansarmal

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av birgitta-lundin
              Pansarmal
              Vill inte bo i bräckvatten då dom är känsliga för salt
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • 54L
                • October 2006
                • 100

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Jag tror inte någon L-mal trivs särskilt bra i bräckvatten. Ariider (saltvattensmalar) går ju, fast de flesta blir alldeles för stora för ditt akvarium - dessutom är dom ovanliga i handeln. Varför skall du ha mal i?
                Därför att jag är förtjust i malar och tycker att det skulle vara otroligt roligt med en ovanlig mal i akvariumet.
                MVH Daniel

                Kommentar

                • gojan
                  • January 2006
                  • 22

                  #9
                  Anitcirustus eller hur de nu stavas
                  FiLlE

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Ursprungligen postat av gojan
                    Anitcirustus eller hur de nu stavas
                    Ancistrus är också en loricariid (L-mal). Corydoras som finns i handeln bör gå i rent sötvatten om dom skall överleva.

                    Om man söker i familjeinformationen på FishBase (som är baserad på Nelsons "Fishes of the world") så kan man hitta mal-familjer där det finns arter som är påträffade i brackvatten. De som listas där är följande:

                    Aspredinidae (banjomalar)
                    Ariidae (saltvattensmalar)
                    Auchenipteridae (driftwood catfishes) arten Pseudauchenipterus nodosus lär gå ner i brackvatten
                    Bagridae
                    Pangasiidae (Paronhajar)
                    Plotosidae (korallmalar) mycket giftiga

                    Dessutom kan jag tänka mig att det finns ytterligare enstaka exempel på arter i andra familjer som klarar brackvatten...

                    Bland dessa familjer är det bara saltvattensmalarna och korallmalarna som generellt klarar brackvatten. Från övriga familjer är det alltså enstaka arter som är rapporterade från brackvatten. Det behöver ju inte betyda att dom trivs och klarar sig länge i brackvatten, bara att de åtminstone överlever ett tag. Tar man fel art, eller fel population av en art kan de dö direkt.

                    Om man väl hittar en art som klarar brackvatten så är nästa problem att få tag i fisken i handeln. Det är ingen större efterfrågan på brackvattensmalar så därför importeras dom möjligen av misstag.

                    Saltvattensmalar är som sagt för stora för ditt akvarium, och korallmalar bör man inte ha hemma eftersom de är så pass giftiga (det lär finnas dödsfall!).

                    Nej, det är nog så att vill du ha malar så skall du inte ha ett brackvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • 54L
                      • October 2006
                      • 100

                      #11
                      Nej, det är nog så att vill du ha malar så skall du inte ha ett brackvattensakvarium
                      Jag har förstått det. Därför så skippar jag dom stora kulfiskarna pga storlek och brekvatten krav.

                      jag ska istället satsa på dvärgkul fisk. men om man har denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
                      så äter kanske dvärgnissarna upp ynglen och det vill man ju inte.
                      ----------------------------------------------------------------------
                      Iom att det är mitt första akvarium som jag ska starta så är jag ju såklart väldigt velig men vad skulle ni som är "gamla veteraner" inom akvarie hobbyn rekomendera som första fiskar till mig? Asså bara rekomendera så strunta i vad som står där uppe. Bra att tänka på är kanske att mitt kar är 70l och är moddat så det har dubbla lysrör (18 / 13 watt tror jag det va, 13 är växt rör) Jag är bara nyfiken på vad ni kunniga hade valt


                      MVH Daniel
                      Senast redigerad av 54L; 14 October 2006, 16:17.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Jag tycker faktiskt du ska vänta med L-malar tills du har skaffat ett större akvarium.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • 54L
                          • October 2006
                          • 100

                          #13
                          okej, jag får lita på dig... Vilken mal rekomenderar du då? (sötvatten)

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Kanske Mochokiella paynei: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=270

                            Eller Tatia perugiae: http://www.scotcat.com/factsheets/tatia_perugiae.htm

                            Inte malar men, Gastromyzon punctulatus: http://species.fishindex.com/species...eam_loach.html

                            Kuhlii-ål: http://species.fishindex.com/species...lie_loach.html

                            Sen vet jag inte hur kulfiskarna kommer att bete sig mot dessa.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • 54L
                              • October 2006
                              • 100

                              #15
                              okej. tack för hjälpen
                              MVH daniel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...