Okej eller inte okej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stjärnzoo
    • December 2005
    • 43

    Okej eller inte okej?

    Hejsan!

    Tänkte bara kolla med er fiskexperter vad ni tycker om fiskantalet i mitt akvarium. Just för tillfället har jag 4 guppy hannar och 10 guppy honnor, sedan har jag "räddat" 6 stycken segelfensmolly yngel ifrån en kompis akvarium där hennes åt upp ynglerna. Plus en liten mal (ca: 6 cm). Jag har alla dessa i ett 180 liters. Låter det som ett okej gäng eller bör jag minska ner dem eller öka antalet?! Tycker som om ni verkar veta mer än zooaffärerna som bara är ute efter att sälja så många som möjligt. (?!)
    Mvh//Hanna
    /Hanna - stolt ägare till:
    ett 180 liters,
    ett 540 liters.
    + 1 yngelkar på 54 liter.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Det låter som att det är gott om plats i karet , men det är nog bra för du lär väl få en hel del guppy-yngel. Om du vill skulle du kunna komplettera med ett litet stim med pansarmalar som kan hålla rent på botten.
    /Mattias

    Kommentar

    • Stjärnzoo
      • December 2005
      • 43

      #3
      Aahhh, pansarmalar säger du. Ett stim.. okej, vad bra att du skrev det, hade jag ingen aning om. Är det någon speciell sort du tänker på till mitt akvarium, var inne på artbeskrivningar och det fanns ju en massa..!!
      Senast redigerad av Stjärnzoo; 13 October 2006, 10:02.
      /Hanna - stolt ägare till:
      ett 180 liters,
      ett 540 liters.
      + 1 yngelkar på 54 liter.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Nä, ingen speciell sort, välj någon du tycker är fin . Har själv Sterbai, de är fina. Den vanligaste är nog annars Aeneus (metallpansarmal), de är billiga och lättskötta.
        Har du bara guppy så tror jag annars att det kan fungera med räkor som "rengörare". Om det låter roligare ...
        /Mattias

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Om jag vore du skulle jag välja en art som är lättskött och som inte blir så stor. Du får ha minst 6 stycken eftersom de är stimfiskar.

          Vad är det för mal du har förresten?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            Ja, det undrar jag med. Hehe..
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • Stjärnzoo
              • December 2005
              • 43

              #7
              Jag har en Ancistrus, borde jag ha den med i par eller stim?! :o Fick ingen information från zooaffären när jag köpte den. *Usch, vad dåligt i såfall* Måste ju springa och köpa fler då. Eller ge bort den till min pappa som har ett 540 liters med 4 stycken i. =s
              /Hanna - stolt ägare till:
              ett 180 liters,
              ett 540 liters.
              + 1 yngelkar på 54 liter.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Den kan gå ensam, men det är alltid kul att ha ett par, då det kan bli lite fler med tiden .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ancistrusar är INTE stimfiskar. Snarare tvärt om. De är alltså revirhävdande och ska du ha flera hanar i samma akvarium så måste det finnas gott om utrymme så de kan ha var sitt revir.

                  Men ett par (hona/hane) kan funka bra i fall de tycker om varandra.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • alcar
                    • April 2005
                    • 1398

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stjärnzoo
                    Hejsan!

                    Tänkte bara kolla med er fiskexperter vad ni tycker om fiskantalet i mitt akvarium. Just för tillfället har jag 4 guppy hannar och 10 guppy honnor, sedan har jag "räddat" 6 stycken segelfensmolly yngel ifrån en kompis akvarium där hennes åt upp ynglerna. Plus en liten mal (ca: 6 cm). Jag har alla dessa i ett 180 liters. Låter det som ett okej gäng eller bör jag minska ner dem eller öka antalet?! Tycker som om ni verkar veta mer än zooaffärerna som bara är ute efter att sälja så många som möjligt. (?!)
                    Mvh//Hanna
                    pansamalar och ett stimm tetror eller någon annan sorts fisk som är lungn mosaik eller dvärgurami? jag tycler att du kan ha 3st av den sorten du väljer
                    mvh alexander
                    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                    Kommentar

                    • Stjärnzoo
                      • December 2005
                      • 43

                      #11
                      Aaahh.. tackar så mycket för svaren. Gud, vad jag lär mig mycket här nu. *skrattar* Okej, men min ancistrus är jag nästan 100% säker på att det är en hane, så skall isåfall köpa en hona. För visst vore det kul med miniancistrus. Vad bra att de är ensamlevande hannar.. så att jag inte har gjort malen olycklig. *ler*
                      /Hanna - stolt ägare till:
                      ett 180 liters,
                      ett 540 liters.
                      + 1 yngelkar på 54 liter.

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Hehe..har för mig att ancistrusar är rätt duktiga på att föröka sig - så du kanske får räkna med bäbisinvation

                        Jag har två - men tror de är hannar. Åtminstone en vet jag är det. Den andra är lite mera skygg, och svår att få en närmare titt på. De är inte fullvuxna än. De håller sig och har "revir" i olika hörn av akvariet. Jättemysiga typer är de
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Hej!

                          Jag har ingen erfarenhet alls av segelfensmolly, men _kanske_ blir det en aning trångt för 6 stycken när de är fullvuxna (enl. zoopets artbeskrivning blir de 16 cm)...

                          Corydoras kan jag varmt rekomendera! De är jäkligt sköna när de drar fram och småbökar i sanden! Vad ancistrus beträffar kan jag bekräfta att de är ena fenor (vad kul jag är) på att reproducera sig. Jag får nya yngel stup i kvarten. Detta medför dock inget problem i min burk - de blir levandefoder för nyckelhålscikliderna...
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • Stjärnzoo
                            • December 2005
                            • 43

                            #14
                            Glajdarn: Joo, jag läste med att segelfensmolly blir rätt så stora .. nu är de ju endast ca: 2 cm stora.. så när de är lite större så skall de få flytta till min pappas 540 liters akvarium. Hans är rätt så tomt nu pga. att han skall möblera om och göra om det en del. Så när det är klart och värderna ser bra ut så får dem flytta. Har änna fastnas för de små liven och vill inte lämna bort dem.
                            /Hanna - stolt ägare till:
                            ett 180 liters,
                            ett 540 liters.
                            + 1 yngelkar på 54 liter.

                            Kommentar

                            • N_a_N
                              • October 2006
                              • 88

                              #15
                              Tjena!!
                              man brukar räkna på 1 cm fisk per liter vatten =)
                              Och då räknar man inte med malar!............

                              Kommentar

                              Arbetssätt...